על גרעינים בצבעים שונים

אייל ברגר קרא את פולמוס הגרעינים התורניים בכיפה – והסכים עם שני הצדדים. לדעתו, אי אפשר להתייחס אל הגרעינים כאל תופעה אחת ויש לבחון את השפעת כל גרעין על סביבתו שלו

חדשות כיפה אייל ברגר 27/06/12 20:31 ז בתמוז התשעב

על גרעינים בצבעים שונים
הגרעין התורני לוד, צילום: הגרעין התורני לוד

קראתי את הדיון הרחב באתר אודות פועלם של הגרעינים התורניים; בעיני זהו דיון חשוב מעין כמוהו, ויישר כח למי שפתח בו. האמת צריכה להיאמר - אף שכוונותיהם של כלל חברי הגרעינים התורניים טובות ורצויות, הרי שכבר אמרו (וצדקו בכך) שפעמים שהדרך לגיהנום רצופה כוונות טובות, ולכן הדיון בתופעה החדשה-ישנה של הגרעינים, על ברכותיה וקללותיה, הוא חשוב בעיני להמשך דרכם ופועלם של הגרעינים עצמם.

אני רוצה לתרום לשיח בנושא ולהביא לפניכם סיפור קטן המבטא, בעיני, את השוני והגיוון שעולם הגרעינים התורנים מכיל בתוכו. בשנה שעברה ריכזתי גרעין נחשון של שמיניסטים באחת הערים בארץ, בה פועל גרעין תורני גדול ומשמעותי כבר שנים רבות. לקראת סוף השנה לקחתי את חברי הגרעין לשבת בעיר אחרת, בה, במקרה או שלא במקרה, גם כן פועל גרעין כבר שנים לא מעטות. במהלך השבת יצא לנו לפגוש את חברי הגרעין ולשמוע על פועלו ותפיסת עולמו. כצאת השבת, עם בוא שעת הסיכומים, פנו אליי הגרעינרים והתאנחו: "חבל שהגרעין אצלנו לא פועל ככה"; "זו הדרך בה צריך לפעול גרעין תורני".

הם, כפי שניתן להבין, לא בדיוק אוהבים את השינוי והרוח שהגרעין התורני הביא לעירם; בעיניהם הוא הרס את מוסדות החינוך היסודיים בעיר והם רואים בו גוף חיצוני המנסה לכפות את עצמו על התושבים (הדתיים) של העיר. כאשר שאלתי את אחד מחברי הגרעין שלי לאיזה סגנון של ישיבה הוא רוצה ללכת בשנה הבאה, כאשר יסיים את התיכון, הוא ענה לי: "רק לא כמו הישיבה שבעיר שלנו"; בעיניים שלו, כתיכוניסט דתי המתגורר בעיר, הישיבה והגרעין שמסביבה נתפסים כמתבדלים וכמתנשאים. לעומת זאת, את הגרעין שפגשנו באותה שבת הם דווקא ידעו מאוד להעריך, והוא נתפס בעיניהם כדוגמא ומופת לשילוב נכון של גרעין בעיר. אותו גרעין, דרך אגב, עמל שנים רבות על כך שיקראו לו "קהילה" ולא "גרעין", עד שלבסוף התייאשו שם מן המאבק הסמנטי.

מה למדנו מזה? שיש גרעינים בצבעים שונים, שלא כל הגרעינים פועלים באותה דרך, לפי אותה אידיאולוגיה, ומשתמשים באותם כלים ושיטות - שיטות הפעולה של הגרעינים משתנות ממקום למקום בהתאם לאופי המקום ולאידיאולוגיה ולמטרות של חברי הגרעין עצמם. לכן, לדעתי, לא ניתן להתייחס לתופעת הגרעינים התורניים כמקשה אחת, ויש לבחון בכל מקום את פעילות הגרעין לגופו, על מנת לראות אם הוא מביא ברכה או דווקא קללה לעיר בה בחר להתיישב.

הכותב הוא רכז גרעיני נחשון של בני עקיבא במחוז דן.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן