על בורות וזלזול

עולה שר חינוך בישראל לדבר. בביטחון, ברהיטות, בלי היסוס, ובוודאי שבלי להתנצל, מפגין בורות היסטורית חריפה, וניכור עז כלפי תורת ישראל.

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 07/02/16 10:01 כח בשבט התשעו

על בורות וזלזול
ששון תירם, צילום: ששון תירם

מדהים ומזעזע. אין מילים אחרות.

עולה שר חינוך בישראל לדבר. בביטחון, ברהיטות, בלי היסוס, ובוודאי שבלי להתנצל, מפגין בורות היסטורית חריפה, וניכור עז כלפי תורת ישראל.

לכן כדאי להעמיד דברים על דיוקם.

תהליך שיבתו של עם ישראל לארצו מתוך תפיסה של שיבת ציון לאומית החל אצל תלמידי הגר"א, כמעט תשעים שנה לפני הקונגרס הציוני הראשון. מתוך תורת רבם הגדול, הניחו עולים אלו את היסוד המעשי לתפיסה הגורסת שמימוש שיבת ציון תלוי במעשינו.

הם וצאצאיהם פעלו רבות לתחילת הפרחתה של הארץ ובניינה. די לציין את אחד מהבולטים שבהם, דור שלישי לעולים - הרב יואל משה סלומון. בונה השכונות הירושלמיות מחוץ לחומות. גואל אדמות פתח תקווה, סביון ויהוד. ופועל ללא לאות למען שיבת ציון בעוד מספר עצום של פעולות. הוא ובני משפחתו הקפידו גם על אורך השרוול, מכיוון שהבינו, שכל עוצמתו של עם ישראל, וכל האנרגיה הרבה שמכוחה יוכל לפעול, נובעים מזהותנו הלאומית-תורנית שנוצקה ביציאת מצרים ובמעמד הר סיני, ושהתגבשה ונצרפה לאורך כל הדורות בדבקותנו המוחלטת בתורה ובמצוות. כן, גם על פרטי מצוות הצניעות, כמו אורך השרוול.

דרך אגב, בנו של הרב יואל משה סלומון - חיים, היה ממייסדי חברת התרופות שממנה התפתחה ענקית התרופות העולמית 'טבע', שנחשבת אחת מההצלחות הכבירות של המשק הישראלי. כנראה שהאנרגיה של תלמידי הגר"א הייתה חזקה.

העלייה המכונה בטעות 'ראשונה', שהחלה 15 שנים לפני הקונגרס הציוני הראשון, הייתה ברובה המוחלט מורכבת מנאמני תורה ומצוות. הם הקימו את זיכרון יעקב, ראש פינה, ראשון לציון ועוד ועוד. גם הם הקפידו על אורך השרוול.

בקונגרס הציוני הראשון היו אחוז ניכר ביותר של אנשים יראי שמים. למרות זאת, האנרגיה שלהם נתנה כנראה, דחיפה משמעותית לתנועה הציונית.

רק בשנת תרס"ד עת החלה העלייה השנייה, הוחל להיות מוטבע חותם משמעותי של חילוניות על הציונות. בן גוריון הגיע אז בספינה קטנה ליפו, כמאמר השיר.

אך במקביל באותה שנה ממש, סיבב מסבב הסיבות שגם הרב קוק הגיע ליפו. אצלו מושג הצניעות וההקפדה עליו היו כל כך משמעותיים, עד שאפילו תיאור ספרותי על 'לחייהן האדומות של בנות הארץ' עורר אותו למחאה. אבל למרות זאת, ואולי דווקא בגלל זאת, הוא היה מונע באנרגיות עצומות, שעד ימינו אנו, הציבור השואב תורה וכוחות חיים מתורתו, רק הולך וגדל. אפילו שר החינוך עצמו טוען מדי פעם שהוא הושפע רבות מתורה זאת. אך כנראה לא מספיק, אם הוא מסוגל לעמוד קבל עם ואולם, ולדבר סרה בשומרי תורה ובהקפדה על כל מצוותיה עד לדקדוקי סופרים.

הרב אבנר פורת, ארגון הרבנים 'דרך אמונה'