"סיעת הבית היהודי בירושלים בחרה להיות שותפה של החרדים"

בעיני רוחי סיעת הבית היהודי צריכה להאבק לחיזוק הקהילות הדתיות בשכונות מבחן, לחיזוק הזהות החילונית של שכונות חילוניות ולא בשיח מפלג ששולח חילוניים לתל אביב

חדשות כיפה נעם שמבה 24/02/16 17:58 טו באדר א'

"סיעת הבית היהודי בירושלים בחרה להיות שותפה של החרדים"
Yonatan Sindel, פלאש 90, צילום: Yonatan Sindel, פלאש 90

ראיתי את תגובתו של סגן ראש העיר קלמנוביץ' לקריאתו של חבר המועצה אלעד מלכא ולא ידעתי אם להיות נבוך או להתמלא צער.

אינני יודע על סמך אלו נתונים מבסס סגן ראש העיר הנכבד את קביעתו כי ההגירה השלילית אינה קשורה להווי העיר בשבתות, אבל כאדם שחי בעיר הזו את מרבית שנותיו איני יכול שלא לראות איך אופי השכונות משתנה.

קרית משה, ספינת הדגל של הציונות הדתית היא שכונה חרדית למחצה כיום, גבעת שאול, רמת אשכול סנהדריה ובית וגן - שכונות מעורבות בעבר הן חרדיות לחלוטין כיום. שכונות נוספות רבות משנות את אופיין בקצב גובר והולך - הר נוף, נווה יעקב, פסגת זאב.

לצד אלו האופי החרדי של גאולה, מאה שערים ושאר השכונות החרדיות לא השתנה, ללמדך שהאופי של העיר בכללותה בהחלט משתנה. האוכלוסייה החרדית מתרחבת ואוכלוסיות אחרות מצטמקות.

אין לי דבר וחצי דבר נגד חרדים, וכמובן שכל אדם זכאי לגור היכן שירצה. עם זאת, התבטאות מנותקת כמו שמיוחסת למר קלמנוביץ' "שילכו לראות סרטים בתל אביב" לא רק שאינה מחבקת את תושבי העיר החילוניים אלא דוחה אותם ודוחפת להחרפת מגמת ההגירה השלילית של מגזרים יצרניים אלו.

חסימת שכונת גבעת שאול בשבת זו תופעה חדשה, והיא לא השכונה היחידה שעוברת תהליך כזה. צפירה שהייתה מלווה את כניסת השבת בילדותי, הפכה להיות קרנבל של מוזיקה חסידית בקולי קולות כבר שעה לפני שבת.

אפשר שחברי סיעת הבית היהודי רואים עניין בהפיכתה של העיר לעיר דתית, וזו עמדה לגיטימית, אבל אנא עמדו מאחוריה והניחו לטרמינולוגיה המצטעצעת על עיר של כולם אבל בתנאים שאפשריים רק עבור חלק מהאוכלוסייה.

שוו בנפשכם איזו מהומה הייתה מתעוררת אם חבר מועצת עיריית ירושלים היה מבקש לחדול ממכירת בשר כשר בשווקי העיר, "מי שרוצה כשרות שילך לקנות בבני ברק".

כאדם פרטי הייתי שמח אם הנהגת העיר הייתה מניחה לחיים להתנהל כמו שהם, ולא מתערבת בהחלטות בעלי העסקים ואופי שכונות המגורים. מכיוון שחברי המועצה בוחרים פעם אחר פעם כן להתערב מן הראוי לבקש מהם שידאגו ראשית לאינטרס של הציבור שבחר בהם ולא לקידום חזון רוחני.

כבן הציונות הדתית הייתי מצפה מנציגים סקטוריאליים שיקדמו את ענייני המגזר - יובילו לחיזוק קהילות דתיות שנחלשות בעיר, יקימו מוסדות חינוך חדשים לשירות הציבור הדתי, יקדמו את התרבות היהודית בעיר וישאפו להפוך אותה לאבן שואבת עבור המגזר הדתי. במקום זאת נראה כי נבחרי הציבור בחרו לנהוג כשותפים של החרדים בהפיכתה של ירושלים לקריה דתית בה אין מקום לחילוניים. בעיני רוחי סיעת הבית היהודי צריכה להאבק לחיזוק הקהילות הדתיות בשכונות מבחן, לחיזוק הזהות החילונית של שכונות חילוניות ולא בשיח מפלג ששולח חילוניים לתל אביב.

לפני עשור העיר לא יכלה להציע לנו דבר מלבד יוקר דיור. השינויים שהתחוללו בירושלים בשנים האחרונות שנזקפים לזכות ראש העיר, תנועת התעוררות, ופעילים נוספים מתוך השכונות, רעננו את ירושלים והאפרוריות שעטפה את העיר השתנתה. פסטיבלים שהזמינו את הציבור, מרכז עיר תוסס וחיי תרבות עשירים החזירו את התקווה. אנחנו בצומת דרכים לעתיד העיר הזו, סיעת הבית היהודי מוזמנת להצטרף ליוזמות האלו שמשיבות את המגוון האנושי לעיר ואת העיר לימיה היפים.

לא בחרנו לגור בירושלים בגלל הכותל, ולא בגלל הסמיכות למאה שערים. בחרנו לקבוע פה את חיינו בגלל הקסם המיוחד שנוצר מהתמהיל האנושי המגוון. דחיקת רגליו של מגזר אחד לא עולה בקנה אחד עם המסורת שמאפיינת את העיר.

נבחר ציבור שבוחר להתנגח בחבר מועצה אחר בסגנון זול העוסק ביחסי ציבור מעיד על עצמו שזה מה שעומד לנגד עיניו. טוב יעשו חברי המועצה אם יעסקו בחיזוק ההטרוגנית בעיר במקום שיניחו את אבן הפינה לבני ברק נוספת. את בני ברק הראשונה, כזכור, כבר כבשו החרדים.

נעם שמבה הוא תושב ירושלים וראש צוות משפחות בהתעוררות

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן