סוגיית הגיור: הרבנות הראשית מחמיצה הזדמנות

דומה שהרבנות הראשית לא מחמיצה הזדמנות להחמיץ הזדמנות. כבר העבירו החלטת ממשלה, כבר יש תנועה, אך הציבור אדיש. הרבנות אדישה ומתנהלת בכבדות ואיטיות

חדשות כיפה הרב אביע"ד סנדרס 19/01/15 15:17 כח בטבת התשעה

סוגיית הגיור: הרבנות הראשית מחמיצה הזדמנות
פלאש 90, צילום: פלאש 90

הבוקר פורסמה ידיעה על כך גורמים ברבנות דוחים את הצעת הפשרה בנושא של החלטת הממשלה לחוק הגיור וכל פרסום על פשרה בנושא אינו נכון. אני חייב להודות שאין לי כל מושג מה המצב לאשורו, האם יש פשרה או שאין פשרה, האם הרבנות מסכימה או לא. מהרבה בחינות עייפתי מהפוליטיקה הנלווית לענין, נראה לי שצריך לומר את הדברים בצורה ברורה.

נכון לעכשיו ישנם שתי אופציות העומדות בפנינו, גיור או טמיעה.

אני מבין מאלו שחוששים מאוד מגיור מקל, גם אני הייתי שמח אם היינו במציאות אידאלית ולא היה צורך באיזו שהיא פשרה הלכתית לפי איזו שהיא שיטה. מצד האמת אני חושב שאין כל פשרה הלכתית בגיור המוצע בהצעת הממשלה ואני סומך על הצוות שמונה כוועדה המייעצת שלא יסטה משורת הדין, אדרבה אני חושש שהם ילכו לחומרא ולא לקולא בנושא.

אך אפילו והצוות כן יפנה לקולא ולא לחומראגיור מקל זה לשיטת החוששים עדיף פי כמה וכמה על האלטרנטיבה. האלטרנטיבה היא או התבוללות, או טמיעה מוחלטת של ה250,000 עולים שאינם יהודים בקרב העם עד שיהיה בלתי אפשרי לזהות מי מהם יהודי ומי אינו. בזמנו רבי יוחנן אמר על דבר מעין זה בהקשר אחר (של משפחת ממזרים שנטמעה בעם) ובאה תביעה מצד אי אלו גורמים בעם לחשוף משפחה זו ולהחיל עליהם הלכות ממזרות: "אבל מה אעשה, שהרי גדולי הדור נטמעו בה" (קידושין עא.).

ההטמעות הזו תוביל או לקריעה ממשית של העם היושב בציון או להתעלמות מוחלטת ממוצא המשפחה.

אני מעדיף להחמיר בשלמות העם ולהיות מקל בהלכות גיור.

דומה שהרבנות הראשית, אך לא רק היא, הציבוריות הישראלית האדישה לנושא, לא מחמיצה הזדמנות להחמיץ הזדמנות. כבר העבירו החלטת ממשלה, כבר יש תנועה, אך הציבור אדיש. הרבנות אדישה ומתנהלת בכבדות ואיטיות.

האם זה החזון הגדול שנחזה לרבנות על ידי מייסדה? האם זוהי המשמעות של רבנות שמייצגת את האומה? את האינטרס העליון של היהדות?

הגיע הזמן לעשות ריענון במוסד הנקרא רבנות, הרבנות במודל הנוכחי שלה לא ירד מן השמים, אמנם יש חשיבות בעצם קיומה, אך האם לא הגיע הזמן לשנות את הבירוקרטיה של הרבנות ולהתחיל להתייעל?

הגיע הזמן שנפסיק להחמיר בדברים שדורשים קולא ונתחיל להחמיר בדברים אותם הממסד הדתי תופס כקלים. הגיע הזמן שנחמיר בשלמות העם היושב בציון ונמנע בצורה הלכתית של גיור את הקרע שיכול ויגיע ולא ניתן לחששות (אפילו אם יש להם שורש מוצדק) להכתיב לנו את דרך ההתנהלות שלנו.

הכותב הוא ר"מ בישיבת אורות שאול ברעננה וחבר הנהלת נאמני תורה ועבודה.