מנהיגות רוחנית נשית, יש דבר כזה

זכתה ד"ר ג´ני רוט - רוזנפלד להיות הראשונה, להיות פורצת הדרך במדינת ישראל. אבל יש עוד הרבה כמוה. אשרינו שזכינו לחיות בדור שדבר השם כבר לא מודר מחמישים אחוז מהאוכלסייה

חדשות כיפה הרב אביע"ד סנדרס 20/01/15 16:11 כט בטבת התשעה

מנהיגות רוחנית נשית, יש דבר כזה
שני גרין, צילום: שני גרין

בימים האחרונים התבשרנו על מינוי ראשון של אישה אורתודוקסית- ד"ר ג'ני רוט- רוזנפלד למנהיגה רוחנית הלכתית של יישוב אורתודוקסי בישראל. לא מזמן התנהל דיון מרתק מעל דפי כיפה על סמכות של נשים לפסוק, נכתבו מאמרים לכאן ולכאן, דומה שמבחינה מסוימת היום הדיון הוכרע, כמו דיונים רבים וטובים המציאות מכתיבה על פי איזו דעה הלכתית פוסקים.

בדברים הבאים אני לא רוצה להכנס לטעמים ולסיבות של המחלוקת, העמדות מוכרות וכל צד מתבצר בדרכו. אני רוצה שנעצור לרגע לבחון מה עבר עלינו, על העולם שלנו לאורך השנים האחרונות.

אחת מן הדרשות המפורסמות ביותר של האדמו"ר זקן בליקוטי תורה (שה"ש מח ע"ד) היא הדרשה שמדברת על כך שלעתיד לבוא נקבה תסובב גבר. האדמו"ר הזקן מתבסס על ההבדל הקיים בתוך ברכות שבע הברכות בין חתימת הברכה משמח חתן וכלה למשמח חתן עם הכלה. החתימה של הראשונה היא חתימה שמלמדת על כך שיש הבדל בין גברים לנשים והנשים הם נספחות לגברים, אך הברכה השניה מסביר לנו האדמו"ר הזקן, מתארת מציאות בה הנשים הם יחד עם הגברים, שווים אליהם. בזמן הגאולה, נקבה מסובבת גבר ומתרחש השוויון הברוך הנ"ל.

האדמו"ר האחרון מחב"ד הרמ"מ מלובאוויטש הסביר שאין כאן רק תיאור רוחני אלא תיאור מצאותי, מציאות מעין זו הם סמל למשיחיות, לגאולה. האמונה המשיחית היא האמונה המאפיינת ביותר את היהדות, אנו מאמינים שבאיזה שהוא רובד סודי העולם צועד למקום מתוקן יותר, עליון יותר, השווין בין גברים לנשים הנם חלק מהפרקטיקה של ההתקדמות המשיחית.

שנים ארוכות חמישים אחוז מן האוכלוסיה הודרה מתוך דבר ה', הודרה מלימוד התורה. אני לא בא כאן בהאשמות כלפי היהדות, אלא כלפי המציאות, העולם היה בשלב יותר בוסרי, פחות משיחי, פחות גאולי. אך העולם עצמו השתנה, תנועת הפמניזים פרצה לעולם וקראה לשווין הזדמנויות, ערך חיי אישה הנו כמו ערך חיי גבר.

לא כל הלבושים של התנועה הזו הנם חיוביים, בישיבה בה אני מלמד נהוג לומר שלכל אור יש צל.

אך לי אין ספק שאור גדול מאוד שהתרחש עם פרוץ הפמינזים הנו מהפכת לימוד התורה לנשים, אין לכך אח- ורע בכל תולדות עמינו, נשים לומודת בכל המגזרים ובכל הצורות.

הדברים נכונים עוד יותר בציונות הדתית- אותה מניעה האמונה המשיחית. אצלנו לימוד התורה לנשים חוצה כל, אמנם יש מחלוקת על מה בדיוק ללמוד, אך החל מדרך הקו וכלה בדרך המעגל המדרשות לבנות פורחות. בבתי הספר לא מוותרים לבנות על לימוד תורה בעומק, אמנם יש מחלוקות על מה בדיוק ללמד (ואפשר ללמד הרבה יותר ממה שמלמדים!), אך לימוד התורה לבנות בגילאי בתי הספר הוא בעומק וברוחב שלא היה כדוגמתו. ישנם ארגונים רוחניים רבים שנשים הנם כוח משמעותי ומוביל בהם, החל ממדרשות להעמקת יהדות וכלה בבית הלל שמה נשים הנם חלק מארגון הנהגתי תורני.

גדל כאן דור שלם של נשים שיש להם יד ורגל בעולם התורה, יד ורגל בעולם עבודת השם - מה שהיה פעם צאינה וראינה היום הוא תנ"ך, משנה, חסידות, הלכה וגמרא. זכתה ד"ר ג'ני רוט- רוזנפלד להיות הראשונה, להיות פורצת הדרך במדינת ישראל. אבל יש עוד הרבה כמוה, הרבה מאוד. אשרינו שזכינו לחיות בדור שדבר השם כבר לא מודר מחמישים אחוז מהאוכלסייה, אשרינו שזכינו שהעולם נהיה מקום טוב יותר. עכשיו צריך להעצים את המגמה, שכל דרך בציונות הדתית תקרא לכך בשם אחר- שתתן תפקיד אחר, בין אם זה מנהיגה רוחנית שהנה ראש מדרשה או ראש אולפנה וכלה במנהיגה רוחנית של קהילה ממש.

עד עכשיו דבר השם בצורתו הנשית נשמע רק בתוך בתי המדרש לנשים, הגיע הזמן שהוא גם יצא לרשות הציבורית, לרשות הרבים, הציבור, העולם כולו- זקוק לקול זה שישמע בצורה ברורה.

הכותב הוא ר"מ בישיבת אורות שאול ברעננה וחבר הנהלת ארגון בית הלל