מכתב לבנט: קיצוץ פתאומי בתשלומי ההורים יביא לקריסת הישיבות והאולפנות

כולנו אוהבים לשלם פחות ולקבל יותר. אבל השוק מוכיח שזה פשוט לא עובד: חינוך עולה כסף. עו"ד זיו רפפורט בעד קיצוץ בתשלומי ההורים, אבל לא במחיר של קריסת מערכת החינוך הדתית-לאומית

חדשות כיפה עו"ד זיו רפפורט 11/07/13 12:13 ד באב התשעג

מכתב לבנט: קיצוץ פתאומי בתשלומי ההורים יביא לקריסת הישיבות והאולפנות
ערוץ הכנסת, צילום: ערוץ הכנסת

לכבוד השר נפתלי בנט,

במהלך השבועיים האחרונים יצאת בבשורה גדולה להורי הציבור הדתי לאומי בשורה שעל אף שבני הגדול הוא בן 3.5 לא יכולתי שלא לשמוח בה. החלום התגשם, לא עוד אלפי שקלים על ישיבה תיכונית, לא עוד הפליה על רקע משכורת ההורים, הנה זה מגיע - חינוך שווה לכולם.

אלא שכאן מגיעה המסקנה הפשוטה, אותה לא סיפרת לנו - כדי להגיע לשוויון אפשר לעשות זאת בכמה דרכים, ואתם בחרתם בזו המקובלת במשרד החינוך - להוריד את הרמה.

כל ילד בכיתה ו' (או ח', לא יודע מתי לומדים אחוזים) יודע שאם אפשר לקנות 15 תפוחים ב-5 שקלים הרי שאם תקצץ 40% תוכל לעשות אחת משניים - לקנות רק 9 תפוחים או לבחור את הרקובים שבהם. זהו, אין שום אפשרות אחרת. אה, שכחתי - להקים מחאת פייסבוק ולהוריד את מחירי התפוחים. הורדת את השתתפות ההורים ב-40%, ומה הלאה? מהיכן בדיוק אמורים מוסדות החינוך להשלים את הפער שנוצר? משרד החינוך יממן? אולי משרד הכלכלה? אולי רווחי הסחר החופשי עם סין יממנו את זה?

אופס, על זה לא חשבנו.

נו, מה זה משנה, בואו נצא בהכרזה פומפוזית על הורדת שכר הלימוד ובינתיים מי שירד זה כל ראשי המוסדות על הברכיים ונתכנס לסדרת ישיבות מרתוניות כשחרב הקיצוצים לא רק שהונפה אלא כבר הונחתה. להכריח את ראשי המוסדות לבוא כעניים בפתח ולהתחנן על המשך קיומו של עולם הישיבות התיכוניות זו פגיעה בכבוד חכמים, פגיעה בכבוד התורה וחילול ה'.

אז מה? תפנה אותי שוב לטענות השכר המנופח של אי אילו בעלי משרות במערכת? בבקשה, טפלו בזה ישירות. קצצו במשכורות הגבוהות, עדיין לא תגיעו ל-40% קיצוץ.

בסופו של יום, ההוצאה המרכזית של מערכת החינוך היא שכר המורים ביחס למספר התלמידים בכיתה. אז לפני שאתה בא להורים ומודיע על קיצוץ שכר הלימוד, תגיד בבקשה להורים שלפי הגדרות משרד החינוך כיתה "מאוזנת כלכלית" היא כיתה של כ-32 תלמידים בלי שעה אחת תוספת חו"ח. תודיע בבקשה להורים שמבחינת משרד החינוך אין שום חשיבות ללימודי הקודש, לשעות הרבות שר"מ נמצא בכיתה ועוסק בחינוך, אין שום חשיבות לשעת תפילה בבוקר וכו'. מבחינת משרד החינוך גם אין צורך בשבתות ישיבה או בסמינריונים.

איפה היחס האישי? איפה החינוך?

אז מה כן יהיה? יהיה צוות מורים שצריך לשעשע את התלמידים במשך יום לימודים ארוך כדי שבזמן הזה יוכלו ההורים שלהם לפתח קריירות משגשגות בהייטק / משפטים / פוליטיקה וכו'.

כולנו אוהבים לשלם פחות ולקבל יותר. אבל השוק מוכיח שזה פשוט לא עובד. מחירי הסלולר קוצצו - סניפים נסגרו, רמת השירות ירדה. עיתונות ניתנת בחינם לכל נוסע רכבת - קיבלנו עיתונות מטעם, צהובה ורדודה. רוצים מכשירי חשמל בזול? קבלו אותם לשנתיים - שלוש, אחרי זה תחליפו. עובדות החיים כפשוטן - מה שלא עולה כסף לא שווה כסף.

חינוך טוב עולה כסף, והרבה. גם אני מאמין בשוויוניות, גם לי אין מושג איך אצליח לממן לימודים תיכוניים שעולים יותר מתואר, אבל גם לי נמאס ממדיניות פופוליסטית שחושבת שאפשר להבטיח הוזלות ולקבל את אותו השירות.

אנא ממך, חזור בך! הרצון הטוב הוא לא תחליף לעבודת שטח טובה. לא יוצאים בסוף יוני בהכרזה כל כך דרמטית בלי שום מחשבה או תכנון. חושב שיש דרך להפחית תשלומי הורים? בבקשה, תראה לי את הטבלה - איפה אתה רוצה לקצץ, וכפי שאמר בעל בריתך - עד היום כולם הבטיחו, אני צריך לשלם על ההבטחות שלהם.

ההורים לא טיפשים. קריסת הישיבות התיכוניות המסורתיות לא הביאה לחזרה לממ"דים אלא פיתוחן של ישיבות תיכוניות בתוך העיר ובמחיר יקר. למה? כי הורים יודעים להעריך עבודה טובה. ב"שוק החינוך" הקיים היום אם לא תהיה טוב פשוט לא תהיה. אני אהיה הראשון לשלוח את הילדים שלי לממ"ד בתנאי שמשרד החינוך ידאג לתנאים הקיימים בישיבה תיכונית - שעות לימוד, ר"מ שמבלה את רוב משרתו עם התלמידים, כיתות מצומצמות יותר וכו'.

אני לרגע לא מזלזל בחשיבות הנושא ובעצה שעל כולנו לטכס - איך להקל את העול הכלכלי המונח על כתפי הציבור הדת"ל. אבל בל נשכח שיש כאן תינוק מדהים. תינוק שמעוניין להתפתח גם בתורה וגם במדעים, גם במחשבת ישראל וגם בספרות, גם בידיעת התלמוד לעומקו וגם במתמטיקה. עבור התינוק הזה אנחנו מוכנים כציבור לצאת פחות לחו"ל, להוציא פחות על בילויים או חופשות, לחסוך כבר מגיל צעיר, כי אנחנו מאמינים שהחינוך הזה הוא עמוד השדרה של העם היהודי.

לפני הבחירות שאלתי אותך פעמים רבות ולא קיבלתי תשובה - איזה ערך דתי אתה מקדם? מעבר לערכים ציוניים וישראליים חשובים כשלעצמם, כמי שעומד בראש המפלגה הדתית לאומית היחידה היום - מהו עולם הערכים הדתיים שלך? מעולם לא קיבלתי תשובה ואשר יגורתי בא - כשהעולם ה"דתי" עומד על הפרק, אתה הראשון להכריז על עקידתו.

ולא, אני כבר לא מצפה לתגובה ממך. אף פעם לא התייחסת באופן רציני וענייני ואין סיבה שתתחיל עכשיו. מקווה שהדברים היוצאים מליבי יגיעו למי שליבו פתוח.

הכותב הינו ר"מ בישיבה תיכונית ועורך דין