מכתב גלוי אל הטוקבקיסט המעוצבן

בשם האקטואליות והרלוונטיות הפכו רבני בית הלל ודומיהם לגורם הכי לא רלוונטי במרחב הציבורי. רוצה לדעת מה יש לארגון בית הלל לומר? תפתח את רזי ברקאי בבוקר, תוסיף קצת פסוקים לתיבול ותקבל מאמר קלאסי של הרב בני לאו

חדשות כיפה אורי קירשנבום 18/08/14 09:42 כב באב התשעד

מכתב גלוי אל הטוקבקיסט המעוצבן
Denys Prykhodov / Shutterstock.com, צילום: Denys Prykhodov / Shutterstock.com

שוב ההיסטוריה חוזרת. סיקור חדשותי סביב פעילות מסוימת של ארגוני ימין, התקשורת הכללית מגויסת למלחמת חורמה באותם ארגונים ובתוך כל הרצף הזה שכולל דיונים בבתי משפט, הפגנות בעד ונגד, צצים הרבנים המעצבנים האלו וכותבים מאמרי דעה חריפים נגד ה"ג'יהאד החרד"לי", או כל כינוי שיוכל לשדרג את פופולריות המאמר המטופש שכתבו. הם מתעוררים מרבצם עם המון אנרגיות אחרי שנת החורף שנפלה עליהם בזמן שהתעללו פה במתיישבים, החריבו מאחזים ככה סתם, עצרו רבנים על הסכמות לספרים ועוד ועוד. ושוב אנחנו יושבים וקוראים את המאמרים, מתלבטים אם להתעצבן או להתייאש, משרבטים איזה טוקבק כיד ה' הטובה עלינו ונרגעים עד הפעם הבאה.

אחרי לא מעט סבבים כאלו הבנתי שממש אין מה להתעצבן. הם עושים בדיוק את מה שמצופה מהם. להתעצבן ממאמר שטנה פרי עטו של הרב הכונן מבית הלל דומה בעיניי להתרגזות על שמעון פרס שחוזר ומשבח את הסכמי אוסלו אחרי אלפי ההרוגים שהביאו עלינו. אין מה להתעצבן, זה הוא, המוח שלו מתנהל בצורה כזו. אין מה לדבר איתו כי הוא לא מסוגל להבין תפיסה אחרת.

ככה בדיוק, בחרו להם אותם רבנים לנהל את אורח חייהם ואת רוח היצירה שלהם סביב תמיכה בהשקפת עולמו של מיעוט צווחני בתקשורת. לפעמים נדמה ששעה קלה לפני ראיונות איתם אצל רזי ברקאי או אחד מחבריו, שולחים להם מאותו גוף תקשורת טקסט מפורט עם התוכן שאותו הם אמורים לומר. שום חידוש לא שמעתי מהם. הכל ידוע מראש. הם אף הרהיבו עוז והקימו "גוף רבנים" שזהו ממש עיסוקו, להסביר ולנמק פעם אחר פעם אמירות של אישים מוגדרים מראש: אלעזר שטרן, רות קלדרון, הרב שי פירון, רינו צרור ועוד כהנה וכהנה. בהעדר שום אמירה תורנית מקורית שהוציא אותו גוף, קצת מוזרה הבחירה שלהם בכינוי "ארגון רבני", זה נשמע בערך כמו "ארגון כדורגלנים למען אסטרונאוטים" או "ארגון שיי'חים להפצת כתבי הרב קוק".

בשם האקטואליות והרלוונטיות הפכו, בלי משים, אותם רבנים לגורם הכי לא רלוונטי שקיים היום במרחב הציבורי. למה? כי הם לא אומרים שום דבר חדש, שאף אחד לא אמר לפניהם, כזה שנובע מעולם תוכן שהם פנימי שהם דבקים בו. הם מוגבלי, באופן מובנה, לומר אך ורק דברי תמיכה לגישות השמאל המערביות, ומשכך, אין בהם שום צורך. רוצה לדעת מה יש לארגון בית הלל לומר? תפתח את רזי ברקאי בבוקר, שמע מה הוא אומר, תוסיף קצת פסוקים לתיבול ותקבל מאמר קלאסי של הרב בני לאו.

ולמה לא צריך להתעצבן? כי הם באמת לא רלוונטים. חוץ מכמה עלוני שבת שנותנים להם במה, הם לא מעניינים אף אחד. צא החוצה לרחוב ותראה איך שכולו, פשוט כולו, חושב הפוך מהם. מעודד, לא?!

הם אמנם דואגים לחפש את היופי שברוח הנושבת בציבור הכללי, אך כנראה הם מתייחסים רק לכמה מפגיני שמאל בכיכר הבימה, הציבור החילוני והמסורתי הממוצע ממש לא מטריד אותם. הם הרי עסוקים במרחב האינטלקטואלי של האנושות.

אם בכל זאת לא הצלחתי להרגיע אותך, קח יום חופש מכל עיסוקיך, צא לרחוב, חכה בתור במשרד הפנים, הסתובב כמה שעות בשוק, ובין המדפים ברמי לוי. שאל קצת אנשים מה הם חושבים על התבוללות בארץ ישראל, על נקמה באויב, על הריגת 'בלתי מעורבים' בעזה, על הכרת המדינה במשפחות חד מיניות או כל נושא אחר העולה על רוחך, ותגלה עולם מופלא של אנשים עם טהרה יהודית כ"כ יפה, ששום "ארגון רבנים" לא הצליח להרוס. בעיניי, אין נחמה גדולה מזו.