מישהו שמע על "הטובים לדיינות"?

כשמשווים את רמת הציונות הדתית לרמת העולם החרדי, קשה שלא להתייחס לרמת התמיכה בעולם התורה הציוני דתי. הרב יצחק נריה צודק

חדשות כיפה צחי פנטון 12/02/16 00:00 ג באדר א'

מישהו שמע על "הטובים לדיינות"?
אילוסטרציה. דוברות, צילום: אילוסטרציה. דוברות

הבעיה שהעלה הרב יצחק נריה בבמאמרו נכונה מאוד וכואבת. אלו התוקפים את דבריו מחמיצים את העיקר. הוא לא מדבר על רמת הציונות הדתית לעומת רמת העולם החרדי, אלא על התמיכה הציבורית ועל התדמית של עמלי התורה.

לצערנו בציבור הדתי לאומי על גווניו השונים לא מעלים על נס את ערך לומדי התורה כשפיץ והחוד של הציבור וממילא לא מוכנים לשאת בנטל החזקת לומדי התורה. מישהו שמע על "סיירת אברכים"? "קומנדו רבנות"? " הטובים לדיינות"? "רב זה הכי, אחי"?

מה שחמור אף יותר, התורם הציוני-דתי יתרום בשמחה לכולל אנטי-ציוני, לאותם אלו שמבזים אותו ואת רבותיו (כי "ממילא הם לא עובדים.. אתה מצפה מהם שילמדו באוניברסיטה?.." "חשוב לתמוך בלומדי תורה"..) אך לא יסכים לתרום לכולל ציוני-דתי של בוגרי צבא ("שילכו ללמוד מקצוע! שיעבדו! פרזיטים!").

אני אומר זאת מניסיון אישי מר אחרי כיתות רגליים אצל 'אחים' רבים וטובים שפעם אחר פעם משיבים פני ריקם ולא מוכנים לסייע לכולל, בטח לא בהיקפים הקיימים בציבור החרדי וגביריו. ואחר כך בציבור שלנו מתפלאים למה אין מספיק ר"מים טובים, רבני קהילות, דיינים וראשי ישיבות ציוניים, וצריך "לייבא" יוצאי כוללים אנטי-ציונים.

ולפני שאתם קופצים ומגיבים בלי להכיר נתונים, אגלה לכם שאברכים שלנו מקבלים רק בין 1,000-2,000₪ לחודש (!) וחייבים להיות נוכחים מישרה מלאה (!) ואסור להם לעבוד במשך היום (!) ואפילו למילגה -המגוכחת והמזערית- הזו אין לנו כיסוי בתרומות ו/או תמיכות. כמובן שמדובר על תכנית של מספר שנים בודדות, שבהם הם משלימים את הסמיכה לרבנות ואת השכלתם הרוחנית וההלכתית, ואחר כך יוצאים לעבוד כרבנים, ר"מים ומורים. 'אל תדאגו', אצלנו הם לא חיים לנצח על המלגות. המלגות נועדו רק לשנות ההכשרה התורנית.

אז אתם מבינים על מה מדובר? תאמינו לי שאני בעצמי לא מבין איך הם מחזיקים מעמד. הם לומדים במסירות נפש, חיים בצמצום לא יאומן ודבקים במשימה (ולא נתחיל כאן ויכוח למה זה חשוב יותר מדוקטורט ופרופסורה בתקשורת המונים למשל. חצרוני כמשל. בסדר?)

אז כל הכבוד לרב נריה שהטיח באומץ וביושר את האמת בפרצופם של מובילי הדעה בציונות-הדתית. זו אולי הבעיה מספר אחת בציבור היקר שלנו. נוצר בלבול בסדרי העדיפויות כתוצאה מסיסמת "תורה ועבודה", בלבול אשר השאיר את התורה בקרן זוית..

לא כאן המקום להאריך אך בהחלט צריך למנף את הקריאה של הרב נריה לחשיבה עמוקה ונוקבת של בדק בית בקרבנו.

ומי שבכל זאת רוצה, אפרופו פרשת תרומה, מוזמן בהזדמנות זאת להצטרף למובחרים שבמובחרים שכן תורמים לנו..

צחי פנטון, מנהל כולל "רצון יהודה" ע"ש הרצי"ה קוק בפתח תקוה

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן