מורל ומחמוד? ממש זניח

מורל ומחמוד? הצחקתם את היהודים האמריקאים. שם מדברים על אחוזי התבוללות של 50-70%. אם אתם רוצים לעשות משהו תפעלו במקום בו הבעיה באמת חמורה

חדשות כיפה הרב אלחנן פופקו 21/08/14 13:59 כה באב התשעד

מורל ומחמוד? ממש זניח
Shutterstock, צילום: Shutterstock

בימים האחרונים, בעקבות החתונה של מורל ומחמוד, שמענו הרבה על סכנת ההתבוללות שמאיימת על העם היהודי. שמענו על הסכנה שבנישואי תערובת וראינו המון פעילות, מרץ, ורצון להתמודד עם בעיה קשה זו. אין ברצוני לזלזל בשאלה חמורה זו בהקשר של נישואי תערובת ויחסיהם הכאובים של בנות יהודיות עם ערבים, אך חשוב לי להדגיש כי תופעה זו אינה אלא קצה הקרחון של הבעיה. אין כוונתי על שיעורי נישואי התערובת האימתניים שבקרב יהודי התפוצות הנעים בין 50% ל70% בקרב יהודי התפוצות-נושא שבהחלט יש לדון בו רבות-כוונתי לישראלים שיורדים לחו''ל ונישאים כאן לשאינם יהודיים.

בתור תושב ארה''ב אני מביט באלפי הישראלים שמגיעים לכאן וחיים ללא קשר עם שום קהילה יהודית, מתחתנים עם נשים שאינן יהודיות ולא מבינים את ההשלכות של זה ולבי נקרע. לבי נקרע בגלל שאני יודע שאם היה לישראלים איזשהו קשר עם קהילה או ארגון יהודי שהיה מושך את ליבם זה לא היה קורה להם. לבי נקרע כי אני יודע שאם הם היו יודעים מה ההשלכות של התנתקות זו מהעם היהודי הם לעולם לא היו עושים זאת. אך יותר מכל ליבי נקרע כי אני יודע שאין מי שדואג לעמוד בפני תופעה זו. ממדי הענק של בעיה זו מכריחים דיון עניני בנושא זה וכאן הזמן להביא את הדבר לדיון הציבור. נתונים מהתקופה האחרונה מראים כי בארה''ב בלבד גרים בין 650,000 ל800,000 ישראלים(!) זאת אומרת שאפילו אם רק 10% מהם נישאים בנישואי תערובת הרי שמדובר בלפחות 60,000 ישראלים שנישאים בנישואי תערובת.

הקהילה היהודית מאורגנת ומגובשת מאד ואיך שהוא הרבה מאד מהישראלים שמגיעים לכאן לא מוצאים שום קשר ואופן להתחבר עם המבנה הנוכחי של הקהילה היהודית כאן. מחקר שפרסמה הפדרציה היהודית בארה''ב בשנת 2012 הראתה שישראלים שמגיעים לארה''ב מעדיפים להתחבר עם ישראלים אחרים, נתון המסביר את הנתק שלהם מהקהילה כאן.

אני מנצל הזדמנות זו לקרוא למדינת ישראל, לרבנות הראשית או לכל ארגון אחר שהמשכיות העם היהודי חשובה לו להידרש לנושא זה. חלילה לתושבי ישראל לראות בכל מי שעזב את גבולות הארץ כמנותק ובלתי רלוונטי. בדור זה שהאינטרנט ושאר אמצעי תקשורת מאפשרים קשר כל כך מתמיד עם מקומות כל כך רחוקים אסור לנו לחשוב על ריחוק גיאוגרפי כסיומו של קשר.

אני אישית אשמח לעשות כל שביכולתי לעזור ולפתח תחום זה מכאן בארה''ב לכל מי שירצה להידרש לבעיה זו שהגיע זמנה. ומורל ומחמוד? מורל היא נשמה יקרה שעם ישראל הראה שהוא לא יוותר עליה בשום אופן למרות הטעות החמורה שהיא עשתה, אבל לא יקרה יותר מאלפים של ישראלים פה בחו''ל.

הכותב הוא חוקר ב'ישיבה יונברסיטי'