מה הדלק לפעולות תג מחיר?

תג מחיר היא רק פסיק קטן בתוך המערבולת שנמצאת בה הציונות הדתית. נכון, נערים אלו לא מקשיבים לרבנים, אך האם שאר הציבור כן מקשיב להם?

חדשות כיפה אבישי גרינצייג 03/01/16 11:48 כב בטבת התשעו

מה הדלק לפעולות תג מחיר?
בועז נכשטרן, כיפה, צילום: בועז נכשטרן, כיפה

קראתי הרבה (מאוד) על פרשת דומא, על סרטון החתונה ועל פעולות תג מחיר למיניהן.

אפשר לחלק את רוב הכותבים והדוברים לשניים:
1. אלה שמחפשים את השקל מתחת לאור של הפנס.
2. אלה שטוענים ששום שקל לא הלך לאיבוד.

מחפשי השקל מתחת לפנס הם אלה שקוראים קריאות פופוליסטיות בעקבות הפרשה.

לדוגמה: לעצור את הרבנים שהסיתו לרצח. אם היו כאלה, תאמינו לי שהם כבר היו נעצרים מזמן. אם יש לכם מידע שלנו אין - תציגו אותו בפנינו ובפני המשטרה. דוגמה נוספת: קריאה להפסקת שירי הנקמה שמקורם בתנ"ך, כדוגמת "זכרני נא". דורות גדלו על שירים אלה ואף אחד לא קם לרצוח תינוק בשנתו. האם באמת תג מחיר נובע משירים אלו?

אלה שטוענים ששום שקל לא הלך לאיבוד הם נפתלי בנט, אורי אריאל וחבריהם שטוענים שנערים אלה אינם קשורים לציונות הדתית, אלא נלחמים נגדה. ממילא, הציונות הדתית לא צריכה לעשות חשבון נפש ובדק בית.

טענות אלה הן לא נכונות. אמנם באמת נוער זה מתנגד למדינה, ומתנגד במידה רבה לערכי הציונות הדתית, אך הוא בהחלט צמח בערוגות של הציונות הדתית! תארו לכם בית ספר שהתגלה שתלמידיו מעשנים סמים, והמנהל אומר להגנתו: מה אתם רוצים ממני?! אני מתנגד לחלוטין לעישון סמים!

אני מכיר לא מעט נערי "תג מחיר", הם גדלו בחממה של הציונות הדתית, במוסדות שהם באופן מובהק במיינסטרים של הציונות הדתית. אם רוצים לחסל את תופעת "תג מחיר" הפרטיזנית, צריך קודם כל להבין מה הרקע שלה, מה הגורמים שלה ומה הדלק שלה לפעול. מעצרים מינהליים, הפחדות ועינויים לא פותרים כלום, ולהערכתי אך ורק יגבירו את התופעה ואת האהדה אליה בציבור.

בניגוד למה שרוב הציבור חושב, חוקרי הציונות הדתית מזהים אותה בשנים האחרונות (מתקופת אוסלו, וביתר שאת לאחר ההתנתקות) כ"קבוצה במשבר". היא מתפצלת ומתפצלת. אין הנהגה אחידה, לא רבנית ולא פוליטית. תג מחיר היא רק פסיק קטן בתוך המערבולת שנמצאת בה הציונות הדתית. נכון, נערים אלו לא מקשיבים לרבנים, אך האם שאר הציבור כן מקשיב להם?

מה גרם למשבר בציונות הדתית? ייאוש ואכזבה. מקבוצה שהסתכלו עליה בהערצה אידאולוגית, היא הפכה להיות קבוצה שבזים לה ושמנסים להתנכל לה. הגירוש מגוש קטיף היה שיא ההתנכלות, כפי שאמר זאת יאיר לפיד בלי להתבייש! הוא אמר שהוא וחבריו לתקשורת עשו סיכול ממוקד לציונות הדתית.

קריאת התיגר על המדינה לא הגיעה מתוך וואקום. תקראו קצת לדוגמה על ההתעמרות המכוונת של המשטרה והשב"כ ביהודים שרוצים לעלות להר הבית ותקבלו מושג מאין מגיע התסכול והייאוש. זה הדלק לתג מחיר!

אינני מזלזל בסכנת האנרכיה הטמונה בפעולות תג מחיר, אך אני מאמין שהפתרון הוא לטפל בשורש, בגורמים לתסכול, בגורמים לייאוש. הניסיון להיאבק ביתושים במקום לייבש את הביצה הטובענית נועד לכישלון צורב.