מה אנחנו בכלל רוצים מחנין זועבי?

יש במזרח התיכון שני עמים שמצויים במצב מלחמה. כל עם יכול לנהל ויכוח פנימי בשאלה אלו אמצעים לגיטימיים ואלו לא, אבל כלפי חוץ יש לצפות שכל עם יביע הזדהות עם בני עמו

חדשות כיפה הרב איתי אליצור 17/06/14 19:58 יט בסיון התשעד

מה אנחנו בכלל רוצים מחנין זועבי?
Shutterstock, צילום: Shutterstock

כשמנסים לחקות אידאולוגיה לא מתאימה

היום פורסם שחנין זועבי תומכת בחוטפים. כנגדה נזעקו חברי כנסת רבים, ולאו דווקא מהקצה הימני של המפה...

ואולם, אלה שהעיזו לבקר אותה, הואשמו על ידה בגזענות.

מדוע מי שמבקר חבר כנסת שתומך בטרור הוא גזעני? ובכלל, איך יתכן שחבר בכנסת ישראל תומך באויבי ישראל? אם הוא חבר בכנסת ישראל הוא צריך להיות ישראלי, לא?

מה בכלל רוצים ממנה

אבל מה בכלל אנו רוצים מחנין זועבי? יש במזרח התיכון שני עמים, שני העמים האלה מצויים במצב מלחמה. לפעמים היא חמה, לפעמים היא קרה. לפעמים היא אדישה, לפעמים היא פעילה. לפעמים עושים פוזות של שלום ולפעמים חושפים שיניים. אבל בסופו של דבר, יש כאן שני עמים שנאבקים על פיסת קרקע אחת. בעברית קוראים לזה מלחמה.

כאשר שני עמים לוחמים, יכול כל עם לנהל ויכוח פנימי בשאלה אלו אמצעים הם לגיטימיים ואלו אמצעים לא לגיטימים. אבל כלפי חוץ, יש לצפות שכל עם יביע הזדהות עם בני עמו.

חנין זועבי תומכת בחוטפים, משום שהחטיפה היא חלק מהמלחמה בין היהודים והערבים בארץ הזאת, וחנין זועבי היא ערביה. מה כל כך מסובך בזה?

זה לא מסובך, אבל אסור להגיד את זה. לכן אף אחד לא אמר את זה. אבל הערבים התרגלו שכל מי שאומר משהו לא טוב על הערבים הוא גזעני.

אבל למה בעצם?

חיקוי מודל זר

יש בעולם ארצות שונות, שבהן חל איסור לומר שאדם אומר מה שאמר כי הוא חלק מעם. זה נחשב כפגיעה בדמוקרטיה.

למה דווקא זה נחשב כפגיעה בדמוקרטיה? ובכן, העולם המערבי, ובראשו ארה"ב, נאלץ להתפשר קצת פה ושם בענייני דמוקרטיה. לכן הוא התאים את ערכי הדמוקרטיה והשוויון לצרכיו הפוליטיים.

כדי למנוע אפליה, החליטו בארה"ב שכל בני האדם שוים. בארה"ב מאמינים שאין עמים ואין שום משמעות למוצאו של האדם. אין עמים, יש בני אדם. אלא מה? האמירה הזאת היא מסוכנת מאד. אם אין עמים, עלולים כל הארחי-פרחי בעולם לבקש אזרחות אמריקאית. היעלה על הדעת שאמריקה המוסרית תיאלץ לקלוט מהגרי עבודה אפריקאיים? או קובניים? או שהצבא האמריקאי יפסיק לירות במקסיקאים שמנסים לעבור את הגבול??? חלילה, מוסר כזה יכולים באמריקה רק להטיף, לא לקיים. אך אל דאגה, יש פתרון: אמנם אין עמים, אבל יש אזרחות. אפשר להפלות אדם לא על בסיס מוצאם של אבותיו, אלא על בסיס מוצאו שלו. מי שלא נולד כאן, לא יקבל אזרחות כאן.

מותר להפלות אדם על בסיס מקום לידתו, אך לא על בסיס מקום לידת אבותיו. למה זה לא אפליה? ככה, כי זה מתאים לצרכים של ארה"ב. (ונודה שגם קצת לאידאולוגיה: אפליה כזאת מתאימה לאידאולוגיה שלפיה אין לאדם מה ללמוד מאבותיו, ואת מורשת האבות אפשר להשליך לפח הזבל. כל אדם עומד לעצמו ונשפט כשלעצמו). עמים? אין עמים. ואל תבלבלו אותנו עם העובדות.

כמובן שגם את העקרון הזה יכלה ארה"ב להרשות לעצמה, רק אחרי שדאגה מראש שלא יהיו לה יותר מדי אינדיאנים בשטחה. אלמלא כן - ודאי היתה מנסחת את האידאולוגיה שלה אחרת.

מה שמתאים לצרכים של ארה"ב, לא תמיד ישים במקומות אחרים בעולם. במזרח התיכון, למשל, חיים שני עמים. שני העמים האלה נאבקים על ארץ אחת. במזרח התיכון, כל יהודי הוא קודם כל יהודי, וכל ערבי הוא קודם כל ערבי. ערבי יכול להיות אזרח ישראלי, אבל אם תהיה מלחמה הוא יזדהה עם הצבא הערבי וירצה בנצחונו.

המודל האמריקאי לא יכול להתאים למזרח התיכון. המציאות כאן לא מתאימה למודל הזה. ובכלל: המודל האמריקאי לא הומצא משום שהוא צודק יותר, אלא משום שהוא מתאים לצרכים של ארה"ב.

אבל יש אנשים שמתעקשים לרבע את המעגל ולאנוס את המציאות להתאים לאידאולוגיה שלא מתאימה לה. לכן הם מתעקשים לאמץ גם במזרח התיכון את המודל האמריקאי. ערבי יהיה אזרח בישראל ויהיה שותף להחלטה כיצד על ישראל לנהוג מול העולם הערבי. אם הוא אזרח שלנו אז מבחינתנו הוא בצד שלנו. והעובדות? לעזאזל העובדות. הן אנחנו לעולם לא נודה שהמודל האמריקאי לא מתאים לנו.

כמובן שגם שליחיה של אמריקה לא מוכנים להתבלבל מהעובדות. הם ימשיכו ללחוץ עלינו שניתן לאזרחים ערבים לקבוע עבורנו כיצד להתנהל מול האומה הערבית, כי מבחינת האמריקאים - ברגע שנתנו לאזרחים אזרחות הם מיד בצד שלנו. הם לא מוכנים להבין שיש בעולם אנשים שונים מהם. ובכלל, את האמריקאים לא מעניין שבמזרח התיכון המודל האמריקאי לא עומד במבחן המציאות.

ובאמריקה, הוא עומד?

אך למען האמת, המודל האמריקאי לא עומד במבחן המציאות גם באמריקה. מתברר שאפילו באמריקה יש יהודי שחושב שיהדותו קודמת לאזרחותו האמריקאית, ושכיהודי עליו להיות נאמן קודם כל לעמו ולמדינת ישראל. היהודי הזה טורד מאד את מנוחתם של האמריקאים, כי הוא מגלה ברבים שהאידאולוגיה שלהם לא מסתדרת עם העובדות. וכידוע: אין פשע יותר חמור מעובדות המסרבות להתנהג לפי התיאוריה. ובפרט שזה נוגד את שרש אמונתם של האמריקאים המאמינים בכך שאין בעולם עמים, ויש רק אזרחים. לא פלא שהם מחזיקים בכלא את היהודי הזה כבר כמעט שלשים שנה. יש להניח שהוא כבר מזמן היה משוחרר אילו הוא היה גוי, או לחלופין: יהודי אזרח ישראל, אבל יהודי שחושב שיהדותו קודמת לאזרחותו, זה כבר בלתי נסבל. אם יהודי מפלה את עצמו על רקע יהדותו - הוא יוצר אפליה גזעית והורס את השוויון, ממש אנטישמי. הוא מרגיז, הוא מעצבן. לכן שומרים אותו בכלא.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן