למה קנביס יותר גרוע מסמארטפון?

"אני בהחלט לא מתנגד לשימוש בסמארטפונים, אבל למול נוכחותם, החרדה מפני השפעות הסמים, נראית תמוהה למדי. לסמארטפון יש את רוב המאפיינים המסוכנים של סמים קלים: הוא ממכר, שוטף את המוח, ומשפיע על החשיבה"

חדשות כיפה משה רט 08/04/14 13:49 ח בניסן התשעד

למה קנביס יותר גרוע מסמארטפון?
Alexander Supertramp / Shutterstock.com, צילום: Alexander Supertramp / Shutterstock.com

נטייה אנושית נפוצה היא להילחם את מלחמות העבר, מבלי לשים לב לכך שדברים השתנו. בקצב המסחרר בו משתנה המציאות בדורנו, קשה להספיק לקלוט את כל מה שמתרחש סביב, ולעתים ממשיכים אנשים לנהל מאבקים שאיבדו במידה רבה את הרלבנטיות שלהם. אחד מאותם מאבקים הוא סביב הלגליזציה של סמים כמו קנאביס.

אקדים ואומר, שלא התעמקתי כלל בסוגיה זו, ואין לי כל דעה לגביה. אבל מה שתמוה הוא, שבעוד המלה "סמים" מהלכת אימים על אזרחים רבים, החוששים מפני השלכותיהם המזיקות על הפרט והחברה - הרי שבינתיים מתפשטות באין מפריע תופעות מזיקות והרסניות לא פחות. ביניהן, למשל, האינטרנט והסמארטפונים.

אני בהחלט לא מתנגד לשימוש באינטרנט או בסמארטפונים, שהפך לחלק בלתי נפרד מחיינו. אבל למול נוכחותם של הללו, החרדה מפני השפעות הסמים דווקא, נראית תמוהה למדי. לסמארטפון יש כמעט את כל המאפיינים המסוכנים של סמים קלים: הוא ממכר, הוא שוטף את המוח, והוא משפיע על החשיבה, תפיסת המציאות וחיי החברה. מחקרים מראים שחשיפה ממושכת למדיות הממוחשבות משפיעה על עיצוב מבנה המוח עצמו, בעיקר אצל ילדים וצעירים. היכולות הקוגניטיביות, כמו ריכוז, למידה, יצירתיות, זיכרון, דמיון וכן הלאה, מושפעות ויכולות להיפגע כתוצאה מכך. כך גם לגבי נזקים רגשיים, כמו הניכור מהמשפחה, מחברים, מבני זוג ומקשרים בין אישיים מחוץ לרשתות החברתיות. וכל זה עוד מבלי לדבר על התכנים עצמם, שגם אם הם ראויים, עלולים לגרום לתופעות הללו; על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בתכנים מזיקים, כמו אלימות, פורנוגרפיה, ליצנות וכדו', שיכולים לעוות את כל תפיסת העולם והמבנה הנפשי של המשתמשים - צעירים כמו גם מבוגרים.

כל הנזקים וההשפעות הללו הוכחו מעבר לכל ספק. אילו היה מדובר בסם שמעשנים, מזריקים או בולעים, אין ספק שהייתה קמה תמיכה גורפת בהוצאתו אל מחוץ לחוק. אבל בגלל שמדובר במכשיר אלקטרוני אינטליגנטי ומתוחכם, שאינו נסחר בחשאי בסמטאות אפלות, אלא משווק בחנויות איכותיות בראש חוצות - איש אינו מעלה בדעתו להטיל עליו איסור או הגבלה כלשהי, אפילו הגבלת גיל משתמש. ההגבלה החוקית היחידה שמוטלת עליו קשורה לשימוש בו בזמן נהיגה, מה שלא מונע מנהגים רבים להתחכם עם הווייז שלהם, או לקרוא הודעות מייל בעודם מזגזגים בכביש המהיר. למה זה טוב יותר מנהיגה תוך כדי שכרות או השפעת סם, אין לי מושג.

מה שאני רוצה לומר הוא לא שצריך בגלל זה להתיר את הקנאביס, וגם לא שצריך לחוקק חוקים מגבילים על השימוש באינטרנט. בכלל, אני חושב שעם סוגיות שכאלה יש להתמודד בראש ובראשונה ברמה החינוכית והחברתית, ולא להפוך כל דבר לשאלה של חוקיות משפטית. הנקודה היא, שזה אבסורדי למדי לנהל מלחמות על עניין שולי יחסית כמו הקנאביס, בעוד שמפלצת אימתנית כמו האינטרנט משפיעה ומשנה את פני האדם והחברה ברמות שקשה אפילו לדמיין, ואינה זוכה לשום התייחסות מגובשת. דומה הדבר למי שסופת הוריקן מעיפה את ביתו, והוא עסוק בניסיונות לתקן את הברז הדולף.

היצר הרע לא ינום ולא יישן, ובכל דור הוא מוצא דרכים חדשות למשוך אחריו את בני האדם, בעוד הם עסוקים בלתקן את נזקי המלחמה הקודמת. המערכה נגד הסמים, והעישון בכלל, זכתה להצלחה רבה, אבל אי אפשר להישאר תקועים בה. כמו כל כך הרבה דברים אחרים, גם ה"סמים" עברו וירטואליזציה, והם קיימים היום בצורות דיגיטליות נוצצות ומפתות, תמימות למראה אך לא פחות מסוכנות. כדאי שנשתחרר מהמושגים הישנים ונתחיל להיות מודעים למה שבאמת קורה בשטח, כדי שנוכל לתת לו מענה הולם.

לאתר של משה רט - www.mysterium.co.il