לא הוגן לאחד את "תקומה" שווה בשווה עם "הבית היהודי"

הרב ישראל רוזן טוען כי יש הרבה אי-צדק בגיבוש רשימה מאוחדת המורכבת חצי-חצי מ"הבית היהודי" ומפלגת תקומה. "לכבוד חנוכת הבית, הוזמנו בני משפחה שלא עמלו בו?", הוא תוהה

חדשות כיפה הרב ישראל רוזן 14/11/12 13:08 כט בחשון התשעג

לא הוגן לאחד את "תקומה" שווה בשווה עם "הבית היהודי"
מכון צומת, צילום: מכון צומת

בשבוע שלפני כתיבת השורות נכנס בעל-בית חדש ל'בית היהודי'. בשבוע שלאחר כתיבת השורות אמורים להשתבץ כתריסר מועמדים לרשימת 'הבית היהודי' ולהסב עמו ליד השולחן שזה עתה נפתח. אתם, הקוראים, כבר יודעים מהו סדר ישיבתם, ובעיקר מי מהם נדחק לספסל האחורי בהעדר די כסאות לכולם. למרות שאני אינני יודע מי עלה ומי ירד, מכל מקום אני יודע בוודאות ש"פנים חדשות באו לכאן" (שבת קיב,ב) והתחלפו (כמעט?) כל דיירי 'הבית היהודי'.

דבר נוסף אני יודע, ובוודאות, והוא שחברי נבחרת הבית לא נולדו באותו הכפר, ולא קורצו מעור אחד, ולא למדו באותו בית מדרש, והם אינם תמימי דעים בסוגיות שונות החוצות את הציונות הדתית. לפיכך, פוטנציאל המחלוקת הפנימית בתוככי הבית חי וקיים (וברוך השם, טרם בועט). יתר על כן, הם, חברי הבית, אינם חבים ל'בעל הבית' המסב בראש לא את עצם זימונם לשולחן, ולא את סדר הושבתם. הם באו מכח חמש רבבות המתפקדים, בדיוק כשם שהוא בא מכח אותו כח. כלם יזדקקו להיאזר במידת הוותרנות החכמה כדי לשלב ידים.

כמי שמשחר נעוריו גדל במחוזות הציונות הדתית, וכך גם בני ביתי, ארשה לעצמי להעלות מספר נקודות כייעוץ חינם ליו"ר החדש נפתלי בנט (אשר אינני מכירו מקרוב), הנחזה כאדם מעשי ובעל יכולת להאזין ליועצים. ו'לא באתי אלא להעיר', בלשון הביטוי הרבני המקובל.

התגבשות בזק

חייבים לרוץ על סגירת רשימה משותפת עם יוצאי האיחוד הלאומי (תקומה) בתוך ימים ספורים. אינני יודע מהו ה'הסכם' שחתמת עם פלג 'תקומה' מ'האיחוד הלאומי'. הוא היה רק בגדר 'הצהרת כוונות' וכעת הוא טעון חשיפה ואישרור או תפירה מחדש. אני צופה קשיים רבים מצד חברי הרשימה הנבחרת הטרייה, שיצטרכו להצטופף ולרווח כסאות לטובת נציגי ה'איחוד הלאומי'. ומנגד, מצד ה'איחוד הלאומי' (קרי: תקומה) יהיו לחצים לשיויוניות, אחד כנגד אחד לסירוגין. יש הרבה אי-צדק בגיבוש רשימה כזו, שהרי בוני ה'בית' השקיעו מאמצי עתק להתפקדות ולבחירות, ועתה, לכבוד חנוכת הבית, הוזמנו אחר כבוד בני משפחה שלא עמלו בו, ורק חיכו מעבר לכביש.

ובהזדמנות זו אתרום מילה נוספת, חשובה עד למאד; אם כבר מזמינים שכנים ל'קידוש' לא תיתכן רשימה ציונית-דתית ללא נציגות הקרויה 'מזרחית'. שנים בעשירייה הראשונה הם מינימום.

וסימן שאלה נוסף; לא ברור לי ותמהני איך מקבלים החלטות במסגרת החדשה שנוצרה? ספק אם 'הבית היהודי' העכשווי כבול ל'חוקת המפד"ל' (המסובכת ביותר!), ובודאי בקשר להחלטה כה משמעותית על סדרי ההצטופפות בו וקליטת ספק-דיירים ספק-שכנים נוספים. רק אל תרוצו לי לכופף ידים בבית הדין של התנועה...

מכל מקום, שלא יהיה לך, ולכל הנבחרת, שום נדנוד ספק בדבר; חייבים-חייבים להתגבש לרשימה משותפת עם נציגים מן 'האיחוד הלאומי' כדי לכבוש לב בוחרים רבים בזירת ההתמודדות העיקרית, בבחירות לכנסת. אינני מקנא במי שעליו מוטל מעשה מרכבה זה. תכל'ס, תצטרך לגלות מנהיגות חזקה מחד גיסא, ונפתולי-אלקים פתלתלים מאידך גיסא, כדי להלך כנגד רוחו של כל אחד ואחד, ובעיקר מיידית. אין לך וליועציך אפילו לא עשרה ימי חסד, שהרי שעון הבחירות מתקתק ופועם בעוז.

ואם אני קורא נכון את המפה, גם אם בתוככי דיירי 'הבית היהודי' תהיה הסכמה כלשהי, חוששני מהשתהות ומשיכת זמן מצד 'האיחוד הלאומי' שטרם הרכיבו רשימה משלהם. אציע לך לסכם ו'לחתוך' על נוסחת הרשימה המשותפת גם מבלי לדעת במי פרסונאלית הדברים אמורים. אין זמן למשוך זמן!