לאיזה בלנית יש 50 אלף ₪?!

הרב אבנר פורת מזכיר לח"כ לביא מי האישה שעומדת במקווה מאחורי החוק שלה. ומתי בפעם האחרונה היא תבעה נהג אוטובוס על התנהגות לא יפה?

חדשות כיפה אבנר פורת 20/03/16 14:03 י באדר ב'

לאיזה בלנית יש 50 אלף ₪?!
באדיבות המצולם, צילום: באדיבות המצולם

הצעת חוק חדשה של חה"כ עליזה לביא, מבקשת לקבוע, כי בלנית אשר תשאל את הטובלת שאלה מעט חסרת טקט, , תוכל לגרור תביעת נזיקין של חמישים אלף ₪, ללא חובת הוכחת נזק.

על מי כועסת חה"כ לביא?

מדי ערב יוצאת הבלנית מביתה בדרכה אל המקווה. אומנם משכורת מינימום, אבל גם זה משהו. חוץ מזה, בכינוס שהיא נסעה אליו מטעם המועצה הדתית, אמר להן הרב, שהן עובדות עבודת קודש, והשכר שמחכה להן עצום.

ובאמת היא לא מתלוננת. למרות שאין לה ערבים רגילים בבית. למרות שגם בליל שבת היא מתייצבת במשמרתה, ומשפחתה ממתינה לה לקידוש. למרות הגשם והקור בלילות החורף. למרות כל אלו היא שמחה בעבודה שלה. ללוות כלה ערב חופתה, מתוך הבנה שהיא הראשונה שמפגישה אותה עם מימוש האחריות הגדולה על טהרת המשפחה. להאיר פנים לאשה, שלראשונה בחייה החליטה לטבול. לזהות על פניה של הטובלת הקבועה, שמשהו מעיב על השמחה שאמורה הייתה להיות בערב המיוחל. לכאוב עם זו שמגיעה כבר שנים מדי חודש בחודשו, וטרם זכתה לחבוק את פרי בטנה. לזהות על גופה של אחרת סימנים מחשידים לאלימות, ולנסות ברגישות לבדוק במה היא יכולה לסייע.

וכך ערב ערב. כבר שנים רבות. מקפידה שכל טובלת, ויש רבות כאלו בכל ערב, תחוש כאילו היא היחידה, ולא אובייקט בסרט נע.

ויש גם בודדות, שמשום מה מזעיפות אליה פנים. נותנות לה תחושה כאילו היא לא בסדר. אך היא משתדלת לא לכעוס. מלמדת זכות. מי יודע מה כל אחת סוחבת בתוכה.

לפעמים מגיעות כאלו עם בקשות מיוחדות. והיא משתדלת להיענות לכולן, לכבד את רצונן וכבודן, וכשאי אפשר, להסביר בעדינות שזה איננו המקווה הפרטי שלה והיא לא בעלת הבית, אלא מחויבת להוראות הרבנים.

רק לאחרונה שמעה ברדיו באוטובוס, בדרך הביתה, שיש חברת כנסת, שמאוד כועסת על ההתנהגות של הבלניות, ורוצה לחוקק חוק, שאם בלנית תשאל שאלה שאיננה במקומה, המועצה הדתית תצטרך לשלם חמישים אלף שקלים לטובלת. היא לא מבינה. כשנהג האוטובוס התייחס אליה פעם בצורה לא יפה, מישהו חשב לחייב אותו או את מי שמעליו בכל כך הרבה כסף? היא פוחדת. אם היא תעשה טעות, הבוסים מהמועצה הדתית יכעסו עליה מאוד מן הסתם, אם בגללה הם יצטרכו לשלם כל כך הרבה. היא באמת מנסה לעשות רק טוב. רוצה למלא את תפקידה בנאמנות. הרב הראשי אמר להן בכינוס שהן שליחות שלו, והיא רוצה להיות שליחה נאמנה, חלק מדבר גדול - טהרת הבית של עם ישראל בארץ ישראל.

אבנר פורת - מחלקת חקיקה בארגון חותם