כשפורצים פרצות בחומת השבת הציבורית - לא נשתוק!

למחרת כינוס השדולה העוסקת במעמדה של השבת הציבורית, קורא הרב דרור אריה, ר"מ בישיבת ההסדר בשדרות: "דווקא מתוך אהבה גדולה לכלל ישראל, גם לרחוקים מהתורה, עלינו לדרוש את כבוד השבת"

חדשות כיפה הרב דרור אריה 03/12/15 09:42 כא בכסלו התשעו

נדמה היה שעם כינונה של הקואליציה החדשה נאמר די לצרותינו הרוחניות. ממשלת ימין אשר בה המפלגות הדתיות הן השותפות הבכירות. אך דא עקא, נדמה שלא רק מבחינה ביטחונית ישנה הדרדרות, אלא אף במאבק על צביונה הדתי של המדינה מגלה הקואליציה רפיון רוח.

גדעון סער החליט באומץ, שלא לחתום על חוק העזר העירוני שביקש לפתוח עסקים בשבת בתל אביב. אך מאז הוגש הבג"ץ נגד מהלך זה, מגמגמת הממשלה ובמקום להגן באומץ על ההחלטה של גדעון סער, העבירה את התפו"א הלוהט לפרקליטות המדינה, שעמדותיה בסוגיות אלה נוטות בבירור נגד התורה.

וכאן נציגנו הדתיים והחרדים מכל המפלגות עומדים למבחן השבת!

זה מביך ואף מביש, לחשוב על כניעה של המפלגות החרדיות והדתיות, במאבק על השבת בת"א. זה אף מביך יותר שאנשים כמו גדעון סער ושלי יחימוביץ החילונית נלחמים נגד העסקה בשבת, בעוד שמפלגות דתיות דואגות להטבות במס ומע"מ אפס.

הכניעה לעבדות המודרנית שעובדת 724 עבור בצע כסף, לא תסתיים בתל אביב. אנו רואים ערים נוספות, כגון אשדוד ועוד, הנאבקות שלא בהצלחה נגד הזרם הגובר של חילולי שבת במתחמי הקניות השונים.

לא יוכל אדם לפטור את עצמו ממאבק, בטענה שזה לא ענין שלנו מה קורה בתל אביב החילונית, שזה יראה ככפיה דתית. הגיע הזמן להפסיק להתנצל ולהתנהל בחוסר בטחון מול אלימות השמאל הכפרני, שבשם החופש, כופה על יהודים בארץ ישראל, תרבות של עבדות לבצע כסף ונועץ חרב בליבה של השבת.

על חילול ה' הנורא אסור לשתוק. דרכנו דרכי נועם, רכים כמשי. אך כשבאים לפרוץ פרצות בחומת השבת הציבורית, בעיר מרכזית כל כך, לא נשתוק! ואם נשתוק, הלהבות יתפשטו הלאה.

מאיר דיזנגוף ראש העיר הראשון של תל אביב הקשיב לדבריו של הרב קוק זצ"ל שאמר לו: "בנינו ישובים, אבל צריך לבנות עיר. אתה תקום ותבנה עיר!" מאיר דיזנגוף לא היה איש הפקר, על ידו סודרה חוקת השבת. דיזנגוף עצמו הקפיד על שמירת השבת בפרהסיא, ונזף בביאליק לאחר שבמסיבות עונג שבת שארגן ב'אֹהל שם' חיללו את השבת בנגינת קונצרט. דיזנגוף כתב: "התרת הרצועה תהפוך את עירנו כפורט-סעיד, ששם הכל מותר, בלי גבול ובלי חוק".

בשנותיה הראשונות של תל אביב, נשמרה השבת במרחב הציבורי, עד שבעל מסעדה אחד פרץ את החומה ועורך-דין קל דעת הצליח למצוא פרצה בחוק השבת, והרס את הכול. לימים הגיע אותו עורך דין לביתו של הרב קוק, בנו הרב צבי יהודה זצ"ל העיד שהבית "דלק" באש להבת, אי אפשר לתאר את הקפידא הנוראית של הרב קוק על אותו עורך דין, שזמן קצר לאחר מכן נפטר! אין מקיפין בחילול ה'!

דווקא ההזדהות עם תחיית הארץ והרעיון הלאומי, היא שהעניקה לראי"ה קוק זצ"ל, וממילא גם לנו, את הזכות המוסרית והמעשית, לתבוע שמירה על קודשי ישראל בכל מקום, בפרט בערים הגדולות. דווקא מתוך אהבה גדולה לכלל ישראל גם לרחוקים מהתורה עלינו לדרוש את כבוד השבת!

כפי שכתב הרב קוק: "אלמלא שאנו חשים את רגש האחוה לכל אחינו, גם להרחוקים, ובפרט לאלה אשר נושאים הם, באיזה מובן שהוא, את דגל האומה בידם - לא היה הענין כל כך מרעיש אותנו".