כנראה שבשם התורה הכל מותר

"דברי עמיטל בראלי כנגד גל החקיקה הדתית מלמדים אותנו על תופעה חדשה בציונות הדתית: רבנים אינם מדייקים בעובדות ומפרסמים דברים לפני שביררו נכונותם. כך לא למדנו בבית המדרש באורו של הרב קוק זצ"ל"

חדשות כיפה יניב הולצמן 20/05/14 11:46 כ באייר התשעד

כנראה שבשם התורה הכל מותר
Shutterstock, צילום: Shutterstock

גל החקיקה הדתית- קעקוע הצביון היהודי במדינה?

כמו דעות רבות המושמעות בעת האחרונה בציונות הדתית, גם הרב בראלי מנסה להכין את הציבור לגל החקיקה הדתית שעומד לשטוף את הכנסת. כפי שציין, רוב החוקים קשורים למעמדה של הרבנות הראשית ובתי הדין הרבניים ובאופן כללי לענייני דת ומדינה. היחס של הרב בראלי למגמה זו שלילי. לטענתו מדובר בניסיון של גופים אקדמיים, עמותות מטעם וכד' לקעקע את הצביון היהודי של מדינת ישראל. לא פחות.

הנחת המוצא של הרב בראלי פותרת אותו כביכול מלדון לגופם של דברים. כולם מנסים לקעקע את הצביון היהודי במדינה. מדובר במגמה אנטי דתית. ניפוץ מוסד הרבנות. להרוס ,לנתץ ועוד . ביטוייו של הרב בראלי משדרים לחץ ומטרתם להפחיד. מדוע בוחר בשיטה זו?

תופעה חדשה- הצגת נתונים לא נכונים

הרב בראלי לא מסתפק בהפחדות ואף פועל באופן דמגוגי ומציג נתונים לא נכונים. החזון של נאמני תורה ועבודה מעולם לא היה הפרדת דת ממדינה, המכון הישראלי לדמוקרטיה לא מקדם הכרה ברפורמים בחוק הגיור. הקרן החדשה לישראל הקצתה 600,000 דולר לענייני הדת בישראל. מאיפה הסכום ההזוי של 800 מיליון שקלים?אפילו לגבי הצעת החוק של ח"כ עליזה לביא הרב בראלי לא עמד בפיתוי. החוק אמנם אוסר על בלנית לשאול שאלה הנוגעת לצנעת חייה של הטובלת או מבקשת ממנה לבצע בדיקה ללא הסכמתה. איסור שאגב קיבל את הסכמת הרבנים הראשיים. אבל הסנקציה היא לא 50,000 ₪ כפי שציין הרב בראלי אלא עד 50,000 ₪. וההבדל גדול.

ישנה הרגשה שבשם התורה הכל מותר. ומי שלא חושב כמוני, הוא רשע ורפורמי. התופעה הזו של הצגת הדברים היא לא חדשה. פעל בה יוני שטבון שבוע שעבר בדבריו על גל החקיקה הדתית והשתמשו בה רבות בזמן הבחירות לרבנות הראשית. הרמיזות הללו על גופים מסויימים מבלי לבדוק את הדברים לאמיתם הם הפצת לשון הרע, שהיא הפך התורה והפך היהדות. תורה שכל כך חשובה לרב בראלי לשמר. הרב בראלי וחבריו עוסקים בשנה האחרונה רק בהשחרה של יריביהם. אדרבה יספרו לנו כיצד הם מתמודדים עם השחיתות במערכת הכשרות, במלחמה נגד התבוללות, בריחוק העם מהתורה. אולי תציעו משהן חיובי במקום רק לשקר ולהשחיר את אלו המבקשים לתקן בכמויות לכלוך ולשון הרע? כנראה לצערי הבחירה בדרך זו היא כי אין להם פתרון לאתגרים הללו.

דרך האמת- בירור האמת

ניתן לחלוק על הצורך לשנות את שירותי הדת במדינה. ניתן אף לסבור שישנה התערבות של גופים בעלי אינטרסים שליליים נסתרים. מקובלת עליי גם תפיסה שסוברת שתגובת הממסד הרבני לגל החקיקה צריכה להיות ביצור הדת והגבהת החומות. אבל אסור לשקר. אסור להכפיש. אסור להוציא שם רע. הדרך הנכונה לחלוק היא בבירור שני הצדדים למחלוקת. לייחס לגופים השונים רק דברים שהם באמת עושים. יש לבדוק איתם את העובדות עד לבירור עמדתם לאשורה. רק אח"כ ניתן לחלוק באופן ענייני כפי שהתורה מבקשת מאיתנו.

בשנת תרפ"א הרצה הרב קוק זצ"ל בפני חכמי מרכז הרב:

""ואנחנו תופשי התורה בארץ ישראל בכלל וירושלים בפרט חייבים אנו להתאמץ להמציא לעצמנו את מאווינו הרוחניים בצורה היותר נאה ואז אור חדש יאיר על ציון והתורה תתכבד על ישראל והתלמוד יביא לידי מעשה והמאור שבה יחזיר למוטב גם את הבנים שנתרחקו"

הדרך בה צריך לפנות למציאות הרוחנית החסרה היא לא בהפחדות. הרב מבקש להקים מפעלים טובים ובכך להגביר את האור. שנזכה לקדש שם שמיים בפועלינו וע"י מחלוקות אמיתיות הדרך הנכונה תתברר.

הכותב מראשי "אמונת חכמים". ארגון של צעירים החרדים לעתידה היהודי של המדינה.