'חותם': הרבנית נגן, מה באמת דעתך על הסרטון שלנו

ב'חותם' מנסים להבין מה עמדתה האמתית של ראש מכינת צהלי לגבי שירות בנות דתיות בצה"ל. "החבר'ה מחותם- הגזמתם", או הרחבה של תופעות בעייתיות בצבא שעליהם צריכים לזעוק "כל ההורים שבניהם ובנותיהם משרתים בצבא"

חדשות כיפה אחיעזר וולף 06/02/17 07:30 י בשבט התשעז

אנו שמחים על הדיון החשוב שהתעורר בעקבות הסרטון שפרסמנו, 'בודדה במערכה', על האתגרים והקשיים איתם מתמודדת החיילת הדתייה בצה"ל.

קיבלנו חיזוקים רבים, אך כצפוי גם לא מעט גינויים וביקורות. הרבנית מיכל נגן, ראש מכינת צהלי וממובילות מגמת גיוס הבנות הדתיות לצה"ל, פרסמה באתר כיפה ביקורת נוקבת על "החבר'ה מחותם". נגן טענה שהגזמנו לגמרי, ושדברינו הם הוצאת שם רע על החיילות. היא מתארת מציאות אחרת לגמרי, ומי שקורא את דבריה יכול לחוש את האידיליה שמשודרת מתוך המילים המרוממות.

כמה מפתיע שלא עברו אפילו 24 שעות מאז פורסם הטור בכיפה, ואותה רבנית מיכל נגן כותבת טור אחר לגמרי באתר מאקו (אתר חדשות ערוץ 2). בטור הזה היא תומכת בטענות שעלו מן הסרטון. היא כותבת: "לאחרונה צצה תופעה מדאיגה ביותר של אי הפרדה בפועל במגורי החיילים, אף שקיימת חובת הפרדה ברורה בין מגורי בנים למגורי בנות". עוד היא מוסיפה ואומרת: "זו צריכה להיות זעקה ציבורית כלל ישראלית, של כל ההורים שבניהם ובנותיהם משרתים בצבא, דתיים וחילוניים כאחד. חילוניים בעיקר". כלומר, בניגוד לסרטון של חותם שהתמקד בבעיות של החיילת הדתייה, הרבנית נגן מרחיבה וטוענת שצריכה לקום זעקה ציבורית כלל ישראלית בעקבות המגמה הזו.

הרבנית נגן לא מסתפקת באמירות כלליות אלא אף מביאה דוגמאות. חשוב להדגיש שהדוגמאות אינן לקוחות מגדודי לוחמה כגון קרקל או אריות הירדן, אלא מסיטואציות שהתרחשו בתפקידים עורפיים בהן משרתות חיילות דתיות: חיילות מודיעין שעלו לספינת חיל הים לצורכי עבודה מודיעינית הונחו לישון בחדר אחד עם לוחמי הספינה, הונחה שמיכה על מיטת הקומתיים שבה ישנו כדי ליצור "הפרדה"; בהכשרה של תפקיד עורפי, יצאה מחלקה לשבוע שטח ושוכנה באוהל אחד המשותף לחיילות ולחיילים; בגדודים המעורבים, שומר מעיר את המופיע אחריו ברשימת השמירה ונכנסים למגורי בנים או בנות לפי צורך בלי להקפיד על הפרדה כמוגדר בפקודות או להפעיל רץ חמ"ל.

במבט ראשון קשה להבין את סיבת הסתירה בין שני הטורים. כיצד האידיליה בטור בכיפה הפכה לצורך בזעקה ציבורית כלל ישראלית של כל ההורים שבניהם ובנותיהם משרתים בצבא?

במבט שני, אפשר להבין את הרבנית נגן. אם בתוך המגזר פנימה היא תאשר את העובדות על חוסר הצניעות בצבא - הבנות הדתיות לא תתגייסנה לצה"ל, והרי הרבנית נגן מאמינה בגיוס בנות לצה"ל. רק מחוץ לגבולות המגזר הרבנית נגן מרשה לעצמה לזעוק מרה על מגמת חוסר הצניעות שהולכת ופושה בצה"ל.

אין לנו מטרה להתנגח ברבנית מיכל נגן. יש לנו מטרה חשובה להציג בפני הבנות הדתיות את האמת על השירות הצבאי. והאמת חייבת להיאמר, את האמת חייבים לזעוק. צה"ל משקיע משאבים אדירים בקמפיינים שנועדו לשכנע את הבנות הדתיות להתגייס לצה"ל ולא לשירות הלאומי. השנה משרד החינוך התגייס גם הוא למשימה, והזמין ארגון שמעודד בנות דתיות להתגייס לצבא, לפעול בתוך האולפנות. את הכל צובעים בצבעים ורודים ומקסימים, אך המציאות רחוקה מכך מאוד והמצב רק הולך ומחריף, כידוע לכל מי שמעורה בסוד העניינים. הרבנית נגן, למשל, מעורה היטב בסוד העניינים: בפגישה סודית עם הרמטכ"ל לפני חודשיים היא דרשה לבטל את פקודת השירות המשותף. בינתיים הפגישה לא הניבה תוצאות בשטח, למרות לחץ כבד של איגוד ישיבות ההסדר, ארגונים שונים וחברי כנסת דתיים.

כולם מסכימים שהמצב מאוד לא פשוט, אם כן מדוע להכניס את הבנות למצב הזה ועוד להסתיר מהן את האמת? האם אין לבנות זכות לדעת?

הרבנית נגן, חזקי את מפעל השירות הלאומי, תקני את הדרוש תיקון. אנחנו זקוקים לך. אל תצטרפי למקהלת מגני הסרטון. תתמודדי עם הטענות האמתיות שעולות מתוכו. את יודעת שהן נכונות, את בעצמך זועקת עליהן מחוץ למגזר. אל תזעקי רק בחוץ כשלא שומעים, תזעקי גם בתוך הבית, כדי שכל הבנות תשמענה ותדענה. זכות הבנות לדעת.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן