חוק רב ראשי אחד מוריד מכוח הרבנות הראשית? להפך

"אין לראות בהצעת החוק ניסיון לפגוע במעמד הרבנות הראשית, אלא ניסיון לשפר את המערכת. נתפלל שרבנות במתכונת מופרדת יחזירו את מעמד הרבנות לרום מעלתה". יניב הולצמן מגיב לדברי הרב ערוסי

חדשות כיפה יניב הולצמן 24/06/14 15:47 כו בסיון התשעד

חוק רב ראשי אחד מוריד מכוח הרבנות הראשית? להפך
יחצ, צילום: יחצ

חוק רב ראשי אחד עבר אתמול בקריאה ראשונה בכנסת, מדובר בחוק אשר קיבל הסכמה מגופים רבניים רבים, בניהם "חוק לישראל", בימה רבנית לבירור החקיקה בנושאי דת ומדינה. דבריי אינם אלא חידוד היתרונות שבחוק שרובם כבר נטענו, וכן מענה לטוענים מנגד.

התיקון לחוק הרבנות הראשית, קובע שמן הקדנציה הבאה ייבחר רק רב ראשי אחד. בנוסף יהיה תהליך נפרד לבחירת נשיא בית הדין הרבני הגדול.

הרב רצון ערוסי שליט"א קובע שצריך שני רבנים ראשיים "לא בגלל הצרכים החברתיים שהם ממלאים אלא בגלל הפונקציות המעשיות של תפקידם. לרב הראשי ונשיא מועצת הרבנות יש מספיק עבודה בנושאים הרבניים וההלכתיים, ולרב ראשי הנושא בתואר נשיא בתי הדין הרבניים יש מספיק עבודה גם כן, בדיוק כפי שלמערכת בתי המשפט צריך ראש". אלא שכך בדיוק החוק קובע. החוק אינו מבטל את התפקידים כיוון שלמעשה כבר היום מכהנים הרבנים הראשיים ברוטציה כאשר חצי מהזמן הרב האשכנזי מכהן כנשיא בתי הדין הרבניים וחצי מהזמן הרב הספרדי. לא מדובר כלל בניסיון לביטול תפקיד כזה או אחר.

החוק מעלה יתרונות רבים כך שההפרדה בין התפקידים, שכאמור גם ככה קיימת, הינה הכרחית. אין יותר חשוב מכך שנשיא בתי הדין הרבניים, המקביל של נשיא בית המשפט העליון, יהיה אחד שיצמח מתוך המערכת. אחד שמכיר את המערכת מבפנים ומקדיש את כל כולו לתפקיד. ברוך ה' היום יש לנו רבנים ראשיים תלמידי חכמים, אבל תארו לכם שלא יהיה כך- האם ראוי שתפקיד כזה יהיה לאחד ללא כושר לדיינות?

בתי הדין הרבניים זקוקים לראש חזק שיוציא אותם מהמשבר אליו נקלעו. ישנו מחסור חמור בדיינים ואי מילוי תקנים בבית הדין הגדול. הוועדה למינוי דיינים מתמהמהת ולא מינתה באיסרו חג שבועות האחרון ולו דיין אחד. המערכת זקוקה לדיין חריף שגדל מתוכה ויצמיח מערכת שיפוט דתית חזקה. מדובר באינטרס חשוב ביותר במיוחד לאור הניסיונות האחרונים לצמצם את סמכויות בתי הדין הרבניים בענייני המעמד האישי.

גם לכהונה ממושכת כרב ראשי לישראל יש חשיבות גדולה. אחת הטענות שמעלים הרבנים הראשיים היא שיש במערכת עבודה רבה שדרוש זמן רב בכדי לתקנה. אז אדרבה! כך יהיה לרב הראשי זמן רב לרומם את מעמדה של הרבנות הראשית, ללא צורך בהסכמת הקולגה שלו.

לגבי הטענה לפיה החוק מרחיב את הפערים העדתיים, הפסיקה לכל אדם, נעשית ממילא על ידי רבני הערים ורבני הקהילות, כל אחד על פי עדתו ומנהגיו. תפקידו של הרב הראשי העומד בראש מועצת הרבנות הראשית הוא לעסוק בפסיקה ציבורית ,שבה אין הבדל עקרוני בין הפסיקה האשכנזית והספרדית.

אבישי בן חיים מערוץ 10 מתריע על ביטול היסטורי של "הראשון לציון" וניצחון ההגמוניה האשכנזית. גם אם משהו צובט לי בלב כאשר אני חושב על האופציה הזו, אני חושב שהיתרונות רבים על החסרונות ובטח שאין כאן מעשה מכוון לפגיעה בעדה הספרדית.

ולסיום בעניין הזעם על התערבות פוליטיקאים בנושא הרבנות הראשית. מהטעמים שמניתי נראה שיש חשיבות רבה לחוק וסגן שר הדתות, הרב אלי בן דהן, אף אמר בעבר שהוא תומך בו. מצב אידיאלי הוא שהמערכת מתוך עצמה מבינה שהיא זקוקה לשינוי, אך לעיתים נדרש המחוקק להתערב מבחוץ ולכפות את דעתו. זהו תפקידו. לחוקק.

אין לראות בהצעת החוק ניסיון לפגוע במעמד הרבנות הראשית, אלא ניסיון לשפר את המערכת ובכך דווקא להיטיב איתה. נתפלל שרבנות במתכונת מופרדת, רב ראשי אחד ונשיא אחד לבתי הדין הרבניים, יחזירו את מעמד הרבנות לרום מעלתה וכך נזכה לקדש שם שמיים בתוך כלל הציבור.

הכותב הוא חבר בארגון "אמונת חכמים"

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן