זכרני נא – סיפורו של שמשון ושל השיר

מלחמתו של שמשון נעשתה בימים בהם ´אין מלך בישראל´. ואחריותם של הזקנים לשלום הציבור התירה להם על פי חז"ל למסור אותו לפלישתים. לשיטתם הוא לא פחות מאשר "רודף"

חדשות כיפה דוד מרקוביץ‎ 27/12/15 16:22 טו בטבת התשעו

זכרני נא – סיפורו של שמשון ושל השיר
Shutterstock, צילום: Shutterstock

זה תפס אותי ממש לא מוכן ,הילד חזר מהגן עם שיר חדש.

בשעה טובה הגיעו ילדי הגן ללמוד את האות ז' והגננת המשקיענית כהרגלה בקודש למדה אותם שיר המתחיל באות הנלמדת.

ומה היה השיר? 'אבא, אתה מכיר את השיר של שמשון הגיבור, זכרני נא זכרני נא...'

בדקתי מהר באות הקודמת ונרגעתי. באות ו' הם למדו 'וזכנו לקבל שבתות ' ולא את 'ואני נתתי לך שכם אחד ...' שהיה משלים את המחרוזת, וכך מתוך הבנה שזה חלק מהסילבוס המתוכנן של השנה ולא מחטף חינוכי של גננת משכמה ומעלה שאינה חשודה בכך שרנו ביחד 'זכרני נא..'

מפה לשם תהיתי לעצמי בעיתוי כזה מה לומר לילד על אותו שמשון הגיבור שהלך לבדו לעשות שפטים בפלישתים. הוא טוב? ואם הוא צדיק אז למה אנשי יהודה מוסרים אותו לפלישתים, הם רעים?

אז לפני שנגשים לקרוא על שמשון צריך להתחיל בהתחלה "בימים ההם אין מלך בישראל". זהו הפזמון החוזר של ספר שופטים.

אפשר ושמשון הפועל על דעת עצמו מנסה על ידי הפרובוקציות שהוא עושה לאלץ את עם ישראל להילחם. איך שהוא הוא מכניס למשוואה את אנשי יהודה ולא את אנשי השבט שלו. גם את דלתות עזה הוא מעלה לכיוון חברון ,מקומם של שבט יהודה אשר אמורים לפי המסורת להקים את המלכות המיוחלת אך אנשי יהודה דנים את שמשון כ 'רודף'! ומוסרים אותו בהסכמתו לידי האויב, לתואר 'גיבור' הוא לא זכה בנביא.

אם הוא צדיק או לא זה עניינו הפרטי אבל בהיבט הלאומי לשיטתם הוא לא פחות מאשר 'רודף'. הס מלספר ,כמו תינוק הנולד ומסכן את אמו בלידה.

כללו של דבר מלחמתו של שמשון נעשתה בימים בהם 'אין מלך בישראל'. ואחריותם של הזקנים לשלום הציבור התירה להם על פי חז"ל למסור אותו לפלישתים.

וכשהייתה מלכות בישראל או אז על חשד קל הרגו שאול ודואג האדומי את נב עיר הכוהנים על חשד לשיתוף פעולה עם דוד ,החשוד במרד שלא היה.

וכשהייתה מלכות בישראל או אז נמסרו בני שאול לידי הגבעונים ונתלו על ידם על שמשפחתם פגעה בעקיפין בגבעונים, וזה מתוך הנחה שדוד חף מנקמנות אישית ואף לא חושש ממרד אפשרי מאותם בני שאול ולראייה הוא אף משאיר חלק מהם להיות מאוכלי שולחנו אך לא כאן המקום להאריך.

מי שרוצה מלכות חייב לדעת את הכללים של מי שמורד בה .

על דברים כמו פגיעה בחפים מפשע אין צורך להרחיב ואם יש למשהו סמכות להפציץ אויב כאשר יפגעו גם חפים מפשע או אפילו לבצע פעולות תגמול שאינן בגדר פעולות הגנה הרי שרק למלכות או במילים שלנו רק למדינה מול מדינה יש סמכות מוסרית שכזו.

לפיכך כל פעולה עצמאית נוסח שמשון הגיבור בימינו בהם יש מלכות בישראל הנה רצח ומרידה במלכות גם יחד. החולק על הנחת יסוד זו הרי הוא מורד במדינה ושיקבל עליו כשמשון בגבורה את דיניה ואף את עינוייה אני בטוח שזה פחות גרוע מלהימסר לעינויים אצל הפלישתים.

אינני מצפה להזדהות ממי שקרובו שכנו או מכרו נעלם לשלשה שבועות בהם מתרוצצות שמועות קשות והדמיון על חקירת הילד החמוד שהכרת לא עושות טוב. אימא של פושע תבוא להתייצב לימינו במשפט אפילו אם הוא יודה במיוחס לו וזה תפקידה.

אינני מצפה לחמלה מאלה הרואים את הנוער הזה בטלוויזיה מניפים רובים ושותפים או לא מוחים על מעשים מעוררי בחילה, לך תסביר להם שלא כל ילד עם פאות וכיפת צמר גדולה הוא נוער גבעות מסוכן כמו שלא כל אוהד בית"ר הוא לה פאמיליה ולא כל אוהד הפועל מרכסיסט אפילו שהוא היה באצטדיון כששרו.

למי שמפחד ממלכות ומעדיף דמוקרטיה ובכללם גם רוב הציבור המתפלל לשלומה של המדינה הזאת ורואה בה את ראשית צמיחת הגאולה, יש זכות לטעון שהמדינה צריכה עד כמה שניתן להימנע מאלימות כלפי אזרחיה אחרת היא תאבד את מהותה הדמוקרטית.

אבל מאלה החושבים שמדינת ישראל היא רק הכנה למלכות משיחית שתקום אני מצפה להבין שאין מלכות בלי שב"כ חזק,

הם ממש צריכים לברך "ברוך מקדש השב"כ".

לך תסביר את זה לילד בן שלש.