התשובה לדרישת החרדים: הקמת רשת בתי דין עצמאיים לגיור

"נכון להיום הרבנות הראשית לא תכיר בגיורים עצמאיים, ואפילו ייעשו בידי תלמידי חכמים מובהקים. אני סבור כי אין זה נורא, מכיוון שעם ישראל יכיר בהם"

חדשות כיפה הרב קלמן (צ´אק) דוידסון 29/04/15 11:48 י באייר התשעה

התשובה לדרישת החרדים: הקמת רשת בתי דין עצמאיים לגיור
Shutterstock, צילום: Shutterstock

כבר למעלה מחמש שנים שאני פועל ומתנדב במסגרות שונות בתחום הגיור. אני פוגש כמעט כל יום עולים ובני עולים, שומע אותם, לומד מהם ומנסה לעזור. ביניהם גם עשרות אלפים שגדלו בארץ, ששירתו בצבא, ושאין להם שום זהות מעבר לזהותם היהודית, ואשר מבקשים להשלים את זהותם גם במישור ההלכתי. דא עקא, רובם נמנעים מלממש את רצונם עקב הבעיות הידועות האופפות את מערך הגיור במתכונתו הנוכחית

המהלכים האחרונים בנושא, שהובלו בכנסת האחרונה על ידי אלעזר שטרן ואחרים, הפיחו תקווה ממשית בקרב אותם עולים ובני עולים. רבים מאלו שדיברתי איתם בחודשים האחרונים סיפרו לי שהם מאמינים שבקרוב הם יוכלו להשלים את התהליך באופן מלא, שיהלום את רצונותיהם להתערב בחברה הישראלית באופן מלא. החלטת הממשלה בנושא, שהתקבלה בחודש נובמבר האחרון, היתה השיא של הפעילות הזאת. לצערי, אתמול דווח באתר כיפה שבמסגרת ההסכמים הקואליציוניים מסתמן כי החלטה זו סופה להתבטל.

אם נודה על האמת, אולי מדובר בסוף ידוע מראש. הסיבה לכך היא שסוגיית גיור העולים היא אכן סוגיה קשה ועצובה למדינת ישראל, שמקפלת בחובה מחלוקות רבות ועמוקות - בתחומים של חברה, הלכה, ומדינה. למרות המאמצים האדירים של ארגונים, פוליטיקאים, רבנים ואישי ציבור, ייתכן שלא היתה וייתכן שגם בעתיד לא תהיה שום דרך לפתור את הסוגיה באופן שיהיה מקובל על הרבנות הראשית, לפחות לא בטווח הזמן הנראה לעין.

אבל העובדה שפיתרון מוסכם על כל הצדדים לא נראית באופק, אינה סוף פסוק. בעצמי הצעתי פתרון אלטרנטיבי לפני כחמש שנים לרבנים וארגונים רבים: בבסיסו הקמת רשת בתי דין אורתודוקסיים לגיור שיפעלו עצמאית, מחוץ לרבנות הראשית, שינוהלו על פי ההלכה ולא על פי שיקולים פוליטיים.

נכון להיום הרבנות הראשית לא תכיר בגיורים עצמאיים, ואפילו ייעשו בידי תלמידי חכמים מובהקים. אני סבור כי אין זה נורא, מכיוון שעם ישראל יכיר בהם. ובהגיע המתגיירים לפרקם וכשירצו להינשא, נכון הדבר שהרבנות לא תחתן אותם. אבל גם זה לא כל כך חמור. רבנים רבים, וביניהם אנכי הקטן, ישמחו לחתן אותם כדת משה ישראל, פעולה שהיא חוקית לחלוטין עבור אלה שהרבנות לא מכירה בגיורים שלהם. ולצורך הכרה כזוג נשוי מהמדינה, אם ירצו, ייסעו לירח דבש קצר לקפריסין שם יוסיפו נישואין אזרחיים, שהם - למרבה האבסורד, מוכרים במדינת ישראל.

אולי ירידתו הסופית של חוק הגיור מהבמה הפוליטית תביא לאימוץ היוזמה הזאת, וגורמים ורבנים בעלי השפעה יצטרפו לרעיון ההקמה של רשת בתי דין שתגייר את העולים הרוצים בכך ללא שום שיקולים פוליטיים זרים. בטוחני שאם נפעל מתוך יראת שמיים טהורה ללא שום נגיעה פוליטית, בסוף גם הרבנות תירתם ליוזמה.

הרב קלמן (צ'אק) דוידסון הוא חוקר ופעיל חברתי בתחום הגיור .

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן