הרוב הדומם של הציונות הדתית, התעוררו!

מדוע נאחזת הציונות הדתית שיתוק בנושאי דת ומדינה? לדעתו של הלל אפלבום, הרוב הדתי והמסורתי של המגזר, נותן יותר מידי כבוד ומקום ל'מיעוט הקולני' משני הקצוות, זה החרד"לי וזה הליברלי

חדשות כיפה הלל אפלבום 02/11/16 13:17 א בחשון התשעז

הרוב הדומם של הציונות הדתית, התעוררו!
פלאש 90, צילום: פלאש 90

זה התחיל עם נשות הכותל. כזכור קבוצת נשים ניסתה מדי ראש חודש לקיים תפילה בעזרת נשים כשהן עטורות טלית ותפילין. נכון, לא היו אלא שמנה וסלתה של היהדות הדתית, ההפך הוא הנכון. וגם נכון שהיה אלמנט חזק מאד של פרובוקציה במעשה. מצד שני יש לזכור שהאיסור על נשים להתעטף בטלית ולהניח תפילין הוא רעוע מאד. בטח לא כזה שמחייב התלהמות מילולית קל וחומר לא אלימות פיסית.

בכל זאת הותקפו הנשים הללו על ידי חלק מבאי ובאות רחבת הכותל המערבי. רובם ככולם מהמגזר החרדי. מאבקים מתוקשרים אלו זכו לסיקור נרחב ואהדת הציבור והתקשורת היתה לנשים. על מנת לפתור את הבעיה, יחד עם עוד בעיות, הגו בממשלה רעיון ליצור רחבה מעורבת. מה שהתחיל כמאבק מיותר נגד הישג רפורמי שאינו הישג כלל, הסתיים בניצחון רפורמי. וזה לא המקרה היחיד.

עכשיו על סדר היום נמצאת השבת. גורמים כלכליים דוחפים לשבירת הסטטוס קוו, לפתוח עסקים בשבת, להפעיל תחבורה ציבורית בשבת (מוקדי בילוי פועללים כבר שנים). אמנם הציבור הדתי והמסורתי מדיר רגליו ממקומות אלו בשבת (לצערי לא בימות החול) אולם צריך לזכור שגם אלו שבעצמם מקפידים על שמירת שבת בדרגה זו או אחרת, מתקשים להבין את מה שנראה להם ככפיה על אחרים (אותו הדבר בתחום הנישואין. רוב הציבור מתחתן כדמו"י אולם במקביל תומך בטקס אזרחי). שתי דרכי פעולה עומדות בפנינו. הראשונה הדרך החרדית - להאבק בכוחניות. לפעמים לנצח, לרוב להפסיד (בוודאי כשהמאבק רחוק מריכוזי האוכלוסיה החרדית). שיטה זו הביאה לכרסום המתמיד במעמדה של השבת הציבורית. כיום ההיתר לפתוח עסקים בשבת בתל אביב עומד לפתחה של הממשלה וצילו של בג"צ מרחף מעל.

על מדוכה זו כבר ישבו פרופ' רות גביזון והרב יעקב מדן, כיום ראש ישיבת הר עציון, מספינות הדגל של הציונות הדתית (ומי שאי אפשר לחשוד בו בליברליות או שמאלנות). המסמך שהם הוציאו התפרסם בתור 'אמנת גביזון מדן'. פרק השבת מדבר באופן כללי ביותר על איסור גורף על מסחר בשבת ועל מתן אפשרות למקומות בילוי להיות פתוחים וגם לכמות מוגבלת של תחבורה ציבורית. יש לשים לב שאין בכך הסכמה דתית לחילול שבת, יש כאן הסכמה של הצד הדתי להתעלם מחילול השבת כשלא מדובר במסחר.

במצב ענינים נורמלי היתה ההנהגה הפוליטית של הציונות הדתית להיות חוד החנית של קידום מתווה זה. אמנם טקטית ראוי שהיזמה תהיה משותפת עם מנהיגים מקרב הציבור החילוני והמסורתי, אולם הייתי מצפה שהציונות הדתית תהיה הרוח החיה בענין זה.

במקום זה הופקרה הבמה לארבעה ח"כים ממפלגות חילוניות ואע"פ ששנים מהם מתהדרים בהשתיכות סוציולוגית למגזר הסרוג הרי שעל פי השמועה כבר יש נסיגה שתאפשר פתיחת עסקים בשבת, תוך הריסת התשתית הבסיסית של אמנת גביזון-מדן. אני משער שזו תוצאה של אי השתתפותנו במהלך.

השיתוק הזה אחז את המפלגה גם בתחומים אחרים. בכנסת הקודמת ניסה ח"כ דתי ממפלגה חילונית לקדם שינוי בגוף הבוחר את הרבנים הראשיים במטרה להביא לגוף מאוזן יותר, גוף בוחר שבו השפעת החרדים תהיה קרובה יותר לאחוזם באוכלוסיה. לא זו בלבד שהיזמה לא יצאה מתוך הבית היהודי, הרי שלמעט השר אורבך ז"ל, המפלגה לא תמכה בתיקון ולמעשה היא זו שהכשילה אותו והביאה להמשך השליטה החרדית ברבנות הראשית.

מה פשר השיתוק האוחז את המפלגה בנושאי דת ומדינה ? אין זה סוד שבתחום זה יש מחלוקת גדולה בקרב תומכי המפלגה. אולם למרבה הצער במקום שתגובש עמדה מפשרת המשקפת את יחסי הכוחות בתוך המפלגה, בדגש על הרוב הדומם, הדתי והמסורתי, הרי שהמיעוט הקולני שבקצוות (בעיקר הקצה המכונה 'חרד"ל', אבל גם הקצה השני שמזוהה עם ה'ליברליזם') אינו מאפשר שום התקדמות שכזו. כל פשרה נחשבת בעיניהם חצית גבול שאין לעוברו.

בבית היהודי מתקיים כיום מפקד חברים פתוח. אני אישית עושה מאמצים כדי שהמתפקדים ייצגו נאמנה את מגוון הדעות בציונות הדתית לרבות משקלן היחסי. אחת ממטרותי המוצהרות היא הבאת המפלגה למצב שבו הזרם המרכזי נותן את הטון, בהתחשב בקבוצות מיעוט כמובן.

אי אפשר לסיים בלי הערה על מקומם של רבנים ורבניות בציונות הדתית. בניגוד לתפיסה החרדית-חסידית (עמדה שאומצה בדורות האחרונים גם על ידי הפלג הלא חסידי ביהדות החרדית), הרבנים בציונות הדתית אינם נתפסים כפוסקים אחרונים בכל דבר וענין, בודאי לא בתחום הפולטי. הם מתווי דרך, הם עמוד האש המאיר למחנה. אבל הם אינם מורדים למדרגה של פוליטיקאים שצריכים להפוך את החזון למשהו ממשי מתוך דיאלוג ופשרה עם חבריהם שאינם מסכימים לדרך הציונית דתית.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן