הרהורי מוסר לשש אחרי המלחמה

מה היה קורה אילו במקום לשחרר מחבלים היינו משחררים אותם לשמיים עד שהם יבינו שגם לאומה הכי מוזרה, רחמנית ולא שייכת במזרח התיכון יש קווים אדומים ?

חדשות כיפה אבינועם הרש 12/08/14 16:02 טז באב התשעד

הרהורי מוסר לשש אחרי המלחמה
פלאש 90, צילום: פלאש 90

מוצ"ש עמוק בלילה, צה"ל קובע את מותו של קצין צה"ל סגן הדר גולדין הי"ד ואני מרגיש שאני חייב לשפוך את הסיפור הזה החוצה ועל הדרך להרהר שוב פעם אודות נורמות המוסר היהודי שהלב הרחום שלנו כל כך אוהב להתגאות בהם:

אזהיר ואומר, מדובר בסיפור קשה לעיכול, מגעיל, וולגרי, כל כך רחוק מהשכונה הפסטורלית שהיינו חולמים לגדל בה את הילדים שלנו, אבל נראה לי שעכשיו אין מתאים ממנו בשביל לשקף מקצת מהבלבלות שמטרידות אותנו:

במהומות אוקטובר 2000 נסעתי לבד על קו 940 מירושלים לחיפה בגלל שכל הנוסעים פשוט פחדו להעלות על הקו שמסלול נסיעתו עבר דרך 'ואדי ניסנס' בעיר התחתית של חיפה והשמועות אודות מהומות הערבים התפשטו כמו אש בשדה קוצים. באמצע הנסיעה, שאל אותי נהג אגד במבטא רוסי: "אתה יודע מה הבעיה אתכם הישראלים?" - שאין לנו מספיק אקמולים בשביל כל אוכל ראש שרוצה להגיד לנו מה לעשות? חשבתי

אבל רק עניתי בעייפות: "לא, תסביר לי "

הבעיה אתכם זה שאתם רחמנים בני רחמנים ולא מתאימים למזרח התיכון ולכן אתם כל כך הזמן סופגים אבדות" -"מה זאת אומרת שאלתי?" "תשמע" הוא אמר לי "שאני הייתי בצבא הרוסי ואנחנו נלחמנו ב'צ'צ'נים' היה לנו פעם אחת מקרה שהתחלנו לפשוט על כפר אחד. הרגנו את כל החמושים הצ'צ'נים וחשבנו שסיימנו עם המבצע. רגע אחרי שהתקפלנו, פתאום הגיחה מבין הגוויות נערה בת 14 עם קלצ'ניקוב דרוך כבר והתחילה לרסס את כולנו. חמישה חברים שלי נהרגו" הוא הסתכל עליי במראה והמשיך: "עכשיו, בוא תגיד לי מה אתם הישראלים הייתם עושים לילדה הזו?" שתקתי. אח"כ אמרתי לו את התשובה היחידה שחשבתי עליה: "אני מניח שהיינו פותחים עליה באש לפי נוהל חשוד או או אולי יורים לה לרגליים, או מנסים לעצור אותה או משהו כזה שאח"כ נוכל להסביר את עצמנו לבית המשפט או גרוע מזה, ל'מוסף הארץ'"

"הא" הוא פלט ואמר בבוז: "זאת הבעיה שלכם הישראלים. אתה יודע מה אנחנו עשינו?" "לא ממש" אמרתי בחשש, מנסה להבין למה הוא מתכוון: "אנחנו פשוט הורדנו אותה עם סכין" הוא אמר "וזו הסיבה למה ארגוני הטרור חושבים פעמיים לפני שהם מתחילים להתעסק איתנו".

נחרדתי מהתשובה שלו. שמחתי גם אז וגם עכשיו, ש'לא עשנו כגויי הארצות' ואנחנו לא כמו הצבא הרוסי ויש לנו את המסוגלות לשמר את שריר האנושיות דווקא בזמנים מטורפים כאלו. אבל מהרגע שקבלתי ביום שישי את הידיעה על החשש לחטיפתו של הדר גולדין ועד למותו לא יכולתי שלא לחשוב שוב על דבריו של הנהג- הלוחם הרוסי לשעבר ולהרהר מה היה קורה אילו לא היינו מסכנים את חיילנו בשביל כל מיני הפסקות אש הומניטריות.

אילו במקום לשחרר 1000 מחבלים היינו משחררים אותם לשמיים עד שהם יבינו שגם לאומה הכי מוזרה רחמנית ולא שייכת במזרח התיכון יש קווים אדומים

האם גם אז הדר היה נחטף?

לתגובות: avinoam811@gmail.com

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן