הרב רוזן: להקים ועדה שתבחר רשימת המפד"ל

ראש מכון צומת סבור כי חרף החלטת ועידת המפד"ל, הרי שרק ועדת בחירות חיצונית תוכל לקבוע באובייקטיביות את רשימת המועמדים

חדשות כיפה הרב ישראל רוזן 23/06/11 09:14 כא בסיון התשעא

הרב רוזן: להקים ועדה שתבחר רשימת המפד"ל
יוסי זליגר, צילום: יוסי זליגר

אין זה סוד שמיגזר זה מפולג ומפוצל, מפורד ומפורר, בתוכו הן בציר הציונות, על פני סקאלת ימין-שמאל פוליטי, והן בציר 'הדתיות', על פני סקאלת חרדל-ליברל. אעפי"כ, כמדומני שעדין תג המיגזר מאחד את כולם ו'מדורת השבט' עדין מלחשת. לי היא מלחשת: צריך לעשות משהו כדי לשלב ידים לפחות בתחום הפוליטי, תוך הדגשת המשותף לכל המיגזר, ובעיקר על בסיס המפריד אותו מאחרים. ומה אני יכול לעשות בנידון? לכתוב!

בשבוע שעבר המשיך שטן הפילוג לרקד ב'בית היהודי'; מרכז המפד"ל התכנס בניצוחו של ח"כ אורלב, הטוען להמשך קיומו המימסדי והמשפטי. ההתכנסות היתה על אפם וחמתם של שני הח"כים הנוספים (הרשקוביץ ואורבך) הטוענים שמדובר במפז"ל. ותרב בבת היהודי תאניה ואניה (עפ"י איכה ב,ה). גילוי נאות: אני מחבב את אורי אורבך הרהוט והחינני; אני מיודד עם ומעריך את הרב פרופ' דניאל הרשקוביץ, הן בפעליו משכבר הימים והן בקידום שילוב תורה ומדע במשרדו; ואני תומך בצעדו של זבולון אורלב להניע את גלגלי מפלגת הציונות הדתית 'עם מה שיש'. די להמתנה שסופה חדלון!

לדעתי הבחירות הבאות הן הזדמנות אחרונה לבדוק האם תיתכן בכלל מפלגה ציונית-דתית בכנסת, כן או לא? להיות או לחדול? כבר עכשיו נושבות רוחות של 'אין צורך', 'עדיפה השתלבות', 'לא כל הביצים בסל אחד' וכיו"ב. וח"כים וח"כיות ציו"דים רבים החונים בשדות זרים יוכיחו! כמי שמאמין ב'מדינה יהודית' אני מאמין שזו תיכונן רק בדחיפת ציונות-דתית מאורגנת ומלוכדת, בעיקר במישור הפוליטי.

ובכן, לדעתי הסיכוי היחיד הוא לשוב למתכונת שנצנצה לשעה קצרה בלבד, סמוך לבחירות הקודמות; ועדת-על מרובת משתתפים (120?) לקביעת מועמדי הרשימה לכנסת ו/או דרכי בחירתה. כל גורם רבני, או תת-מיגזרי אחר, שיטרפד את המהלך יואשם בחיסול סופי של הציונות הדתית הייצוגית, המאורגנת, וישפט לפני כס 'שר ההיסטוריה'. הזדמנות נוספת לא תינתן.

אינני מאמין ב'פריימריז' משום שהם מחייבים התפקדות רבתי לקביעת זכות ההצבעה. זה מבצע מסובך, יקר, ארוך-זמן ונתון להטייה ע"י קבלני קולות ואינטרסנטים. אין מנוס, איפוא, מלהניח את הדמוקרטיה בצד, כהוראת שעה, ולסמוך בשעת חירום ציו"דית זו על מאה ועשרים(?) נציגים שיבחרו בקפידה כמייצגי תת-מיגזרים, מוסדות, ארגונים ואישים בזכות עצמם.

יש אולי סיכוי למהלך כזה אם יתבצע עכשיו, ולא סמוך לבחירות! בלעדיו אין תקומה לציו"דות במפה הפוליטית בישראל. רבים-רבים יאמרו 'קדיש יתום'.

המאמר המלא יתפרסם השבת בעלון "שבת בשבתו".