הרב רוזן: המחלוקת הפנים-מחנאית - תמשיך להתקיים

הרב ישראל רוזן סבור כי המחלוקת בין הפלג השמרני ל"פתוח" במגזר הדתי-לאומי, תמשיך להתקיים בסוגיות דת ומדינה גם בשנים הקרובות. הוא גם קורא לרבנים לא להתערב בהחלטות פוליטיות של "הבית היהודי"

חדשות כיפה הרב ישראל רוזן 05/06/13 12:12 כז בסיון התשעג

הרב רוזן: המחלוקת הפנים-מחנאית - תמשיך להתקיים
מכון צומת, צילום: מכון צומת

בשבועות האחרונים גאתה מחלוקת פנים-מחנאית בבית-היהודי התורני והפוליטי. זירת המחלוקת: הבחירות הקרבות לרבנות הראשית אשר אמורות להתקיים בקרוב. אגב, כבר ציינו במדור זה שתוקף הארכת כהונתם של הרבנים הנוכחיים יפוג בדיוק ב...ט' באב. אולי כאן שפון-טמון רמז להיבט ה'חורבני' של המחלוקת אם אכן "סופה להתקיים", וכדלהלן. מכל מקום, הריב הרבני הפנים-מחנאי הפך לנושא הנידוש בכל שיחת מסדרון ובכל קרן רחוב בכיכר השוק הדתי-לאומי.

כידוע, התלהט ויכוח סביב מועמדותו של הרב דוד סתו, מראשי רבני 'צוהר', ומתנגדיו מקרב המחנה הוציאו 'חוזה' לכרות את כשירותו, ויהי מה. הם לא הציגו מועמד ריאלי נגדי, וניהלו 'קמפיין' שלילי-פסילתי. לחצים לא-מתונים, משני הצדדים, הופעלו על ח"כי 'הבית היהודי', וסיעה זו זכתה לקיתונות של רותחין וצוננין תקשורתיים בטענה מדוע איננה מקבלת החלטה? להיכן נעלמה וכיצד נאלמה? והנה, תוך כדי כתיבת השורות (שנכתבות הפעם ביום א' ולא במוצ"ש) הבית היהודי חדל לפסוח על שתי הסעיפים, יצא מעמימותו והביע תמיכה ברב סתו.

'שמרנות' מול 'היפתחות'

יכולתי לפטור את הנושא בקלות ולהפטיר במשיכת כתף: "נו, ריב משפחתי קלאסי; מחלוקת אחים; זה יעבור להם והזמן יעשה את שלו". ואכן, תוך שבועיים-שלשה הזמן עשה את שלו ותשקוט(?) הארץ. אבל לא! המחלוקת שהתגלעה היא שרשית ועמוקה, ובעקר רחבה וחובקת נושאים רבים. מדובר במחלוקת בלב הציבור הרבני והתורני הדתי-לאומי סביב 'שמרנות' או 'פתיחות' במכלול נושאי דת ומדינה. ניתן גם להציב כותרת משנה לדיון זה, כנגזרת מדילמת ה'שמרנות או הפתיחות', והיא: האם בנושאים אלו, ובחירת רב ראשי בכללם, מגמת פנינו היא רוממות המחנה הדתי ודאגה לצרכיו ולמשאלותיו, או שמא נעדיף הפניית מבט לכלל ישראל מחוץ למחנה - המסורתי והחילוני?

הרב דוד סתו שייך לפלג הלא-שמרני, המפנה מבט לציבור הרחב, ו'רבני צוהר' יוכיחו! ה'שמרנים' קידשו נגדו מלחמה וחיטטו למצוא באמירותיו אי-שם אי-פעם שמץ של פסול. גם אם הפעם, בסוגיית המועמדות לרב הראשי, הוכרע הדיון במסדרונות 'הבית היהודי' (כך תקוותי), אני צופה מהדורות חוזרות של מחלוקת מעין זו בכל נושא בעל זיקה לסוגיות דת ומדינה. וכדי שלא לפתוח פה לשטן לא אנבא ולא אעלה דוגמאות לכך...

המחלוקת (שחלפה?) בסוגיית המועמדות לכהונת הרב הראשי היתה סביב השאלה 'מהו רב ראשי?' הללו סבורים כי הגדרת התפקיד הוא לשמש בקודש כ'ראש הרבנים', המרומם מכולם, ובעל סמכות-על הלכתית-תורנית. ליבם יוצא נוסטלגית ל'כסאו של הרב קוק', וכמיהתם לראות ברב הראשי "איש על העדה אשר יצא לפניהם ואשר יבוא לפניהם" (במדבר כז,טז-יז) בהלכה ובאגדה ובהנהגת הציבור. הפלג האחר, המואשם ב'פתיחות', מזהה כי השתנו התנאים; אין סיכוי שגדולי ישראל הסמכותיים ביותר ישבו בכורסאות הרבנים הראשיים ואפילו לא כחברי מועצתה (ולו בשל תהליך הבחירה). פלג תורני זה סבור כי יעדו של הרב הראשי הוא להנגיש את התורה ומצוותיה, ואת עולמה של היהדות, חוויותיה ואתגריה, לכלל הציבור, ולא להתמקד בשירותי פסיקה או דרשות לרבנים ולאברכים. מנקודת מבט זו יכול לעמוד בראשה מי שניחון בכישורים אלו, גם אם הוא מודע שיש בעלי-סמכא גדולים הימנו. וזה הרב סתו!

הבית היהודי הפתוח

מפלגת 'הבית היהודי' קמה וגם ניצבה על ברכי גישת הפתיחות. הפלג התורני השמרני-טהרני איננו קורא אל נכון את המפה הפוליטית, ואיננו מוכן להודות בעובדה ניצחת-מנצחת זו. לפיכך, חוששני כי מחלוקת זו סופה להתקיים, ולזנק עלינו בכל נושא דתי-עתידי. עצתי אמונה: תנו לפרנסי 'הבית היהודי' - נושאת דגל הציונות הדתית - להתנהל בסוגיות אלו כהבנתם, ללא לחצי רבנים וללא הטלת מרות דווקנית.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן