הרב רוזן בעד הטלת עונש מוות לרוצחים

בהתבסס על מקורות הלכתיים קובע הרב ישראל רוזן כי "ניתן להטיל עונש מוות על רוצחים שפלים המתכננים את זממם בקפידה, ומבצעים אותו באכזריות מתועבת"

חדשות כיפה אורי פולק 05/10/11 18:10 ז בתשרי התשעב

הרב רוזן בעד הטלת עונש מוות לרוצחים
מכון צומת, צילום: מכון צומת

הרב ישראל רוזן, ראש מכון "צומת", קורא להטיל עונש מוות על רוצחים אשר ביצעו רצח מתוכנן מראש ונמצאו אשמים. במאמר שיתפרסם בסוף השבוע הקרוב בעלון "שבת בשבתו" מנמק הרב רוזן את עמדתו בשיקולים הלכתיים ובטענה כי "השעה צריכה לכך".

"בוקר-בוקר, רחמנא ליצלן, אנו שומעים על רציחה לילית, אכזרית ומתוכננת, כולל בעיצומו של ראש-השנה, וכל אחת קשה מחברתה. יום-יום, רחמנא ליצלן, אנו שומעים על נספים בתאונות דרכים, לרוב באשמת זולתם, וכעבור מספר שעות שפיכות דמים נוספת, ככה סתם 'על הדרך', על אם הדרך", כותב הרב רוזן. לטענתו, תכיפות הרציחות השפיעה על דעת הקהל אשר מתייחס אליהם בשיוויון נפש ומתוך, אפילו, שעמום.

הרב רוזן מסביר כי "ההנחייה ההלכתית והמוסרית ליחיד היא שאין יום הכיפורים מכפר על חטא שבין אדם לחברו עד שיירצה את חברו. ניתן להעתיק מגמה זו גם להלכות ציבור ולומר שעוון זה תלוי בקולר הציבור אם אינו עושה דיו למעט את הדם השפוך שאינו פוסק מרתיחתו".

"אני תומך הלכתית, מוסרית וחברתית בהטלת עונש מוות על רוצחים שפלים המתכננים את זממם בקפידה, ומבצעים אותו באכזריות מתועבת, מקפיאת דם", קובע הרב רוזן. לטענתו, "אין הכוונה לחייב הטלת עונש מוות על כל רציחה, אלא לאפשר לשופטים לבער רשעי עולם לפי פרמטרים של חומרת הנסיבות, מניעים, אכזריות ותכנון. מסתבר כי כליאה, ולו ממושכת הקרויה 'מאסר עולם', אינה מרתיעה דיה. אני משער כי פושעים רבים, קרי דם ורוח, לוקחים זאת בחשבון. וגם אם יתכנסו כל סוציולוגי העולם, ועמהם הקרימינולוגים והפסיכולוגים, ויטענו שגם עונש מוות אינו מרתיע - לא אאמין להם".

בהתבסס על פסיקות הלכתיות שהובאו בשו"תים שונים ובספרי הלכה, טוען הרב רוזן כי "חושבני כי בהחלט "השעה צריכה לכך", "להפחיד ולאיים על שאר הרשעים"! ו'על הדרך' 'נרויח' (אבוי למילה זו) אפשרות מוסרית צודקת להטלת עונש מוות גם על מחבלים שפלים ומתועבים, כמו רוצחי משפחת פוגל באיתמר ודומיהם".