הרב אלי רייף: "סמכותו של רב יונקת מאלו הפונים אליו"

בתגובה לדברים שאמר הרב יהושע שפירא בענין גיוס בנות לצבא, משיב הרב אלי רייף: "אני מציע למתנגדים לגיוס בנות לצהל לעבור מלשון שלילית ופוסלת, ללשון חיובית ועניינית"

חדשות כיפה הרב אלי רייף 05/02/17 13:16 ט בשבט התשעז

הרב אלי רייף: "סמכותו של רב יונקת מאלו הפונים אליו"
באדיבות המצולם, צילום: באדיבות המצולם

הרב יהושע שפירא בדבריו על גיוס בנות לצבא: "הדרכת התורה לא נקבעת על ידי מורים במדרשות, או במקומות כאלה ואחרים, אלא רק על ידי גדולי ישראל". אכן מזקנים אתבונן ובפרט בענייני הלכה מובהקים, ועם זאת יש לסייג את הדברים:

1. ככל שהענין פחות הלכתי מובהק ונשען יותר על הערכת המציאות, ודרכי ההתמודדות החינוכיים עימה, כך יש פחות מקום לשימוש באוטוריטה הרבנית.

2. גם בענייני הלכה יש היזון חוזר גם מלמטה למעלה. דוגמה לכך הוא הכלל שגזרה שאין הציבור יכול לעמוד בה אינה גזירה.

3. המושג "הדרכת התורה" עמום. הוא מזכיר את המושג "דעת תורה" שהתחדש במאה ה-19, וחותר למתן סמכות לאוטוריטה הרבנית גם בעניינים שאינם ענייני הלכה מובהקים. תמיד טוב לשמוע ולהיוועץ, ובוודאי בתלמידי חכמים שאדם רוכש להם אמון, אך בעניינים הקשורים ל"דעת תורה" הדברים אינם פסיקה מחייבת, אלא בבחינת עצה טובה.

4. לעתים יש יתרון מסוים דווקא למי שנמצא בשטח הרואה ומזהה את השינויים. בצוק איתן שר הביטחון והרמטכ"ל כעסו על בנט שירד לשטח לבחון בעצמו מה קורה. אך נראה שלמפרע התברר שזו הפכה להיות נקודת היתרון של בנט - "השר הזוטר".

5. השימוש במונח "מורים במדרשות" לא מוצלח. במקרים רבים מדובר ברבנים מוסמכים להוראה חלקם מנהיגי קהילות, וגם אם הם אינם גדולי ישראל, יש לשמור על כבודם, והם ראויים להוראה למי שמבקש לשמוע את דבריהם.

6. יש ת"ח ופוסקים מובהקים וציבוריים שיד להם בכל התורה. הואיל ואני עדיין תחת הרושם של הספר על דפנה מאיר אשתמש במונח שבה נקטה "גדולומטר". השיח הרבני המשתמש ב"גדולומטרים" הוא בעייתי מאוד. הפנייה לת"ח אינה כאשר מישהו מנסה לכפות את גדלות הגדול על האחר, אלא כאשר יש פנייה טבעית לשמוע דעת גדול והפונים סבורים שגדלותו רלוונטנית להם (ראו את מכתבה הנוקב של דפנה מאיר, עמ' 149).

7. סמכותו של רב יונקת מאלו הפונים אליו. אוי לו לרב שאין לו רב שהוא מתייעץ עימו, אך גם אוי לו לרב המשתחרר מלשאת אחריות על שכמו, ולהשיב הלכה לשואליו לפי הבנתו ושיקול דעתו.

8. בדור הזה הולכת ומתעצבת תופעה שלמול סמכות היחיד "הגדול" צומחת גם סמכות אלטרנטיבית והיא "סמכות הרבים" כחלק מהקמתם של ארגוני רבנים, שבהם נועצים רבנים בדעת חבריהם, ולדעתי ניתן להעמיד את סמכות הרבים הזו גם למול סמכות הגדול.


9. אני מציע למתנגדים לגיוס בנות לצהל לעבור מלשון שלילית ופוסלת, ללשון חיובית ועניינית. הדגישו את האור במה שאתם מאמינים, כי הנוער והציבור כיום בוגר, בוחן את הדברים בעצמו ולא משתכנע מאמירות שרק מדגישות את הסמכות.

הכותב מלמד במכינה קדם צבאית לבנות, ורב קהילה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן