הפחתת תשלומי ההורים: האמנם הישג לבית היהודי?

הפחתת תשלומי ההורים ללא מציאת מקור מימון חלופי, תביא בהכרח להפחתה של מספר שעות לימודי הקודש בבתי הספר הדתיים, קיצור שעות הלימודים וכמובן לפיטורי מורים. הישג היסטורי? לא ממש. דעה

חדשות כיפה אילן קמינצקי 30/07/13 17:29 כג באב התשעג

הפחתת תשלומי ההורים: האמנם הישג לבית היהודי?
ajari-cc-by, צילום: ajari-cc-by

הבית היהודי מתפאר ב"הישג" שיגרום להוזלת תשלומי ההורים בחינוך הדתי. בפרסומים השונים דווח על חוזר מנכ"ל מחייב שגובש בין הבית היהודי לבין רשתות החינוך הדתיות לפי שכר הלימוד יופחת בצורה משמעותית. לדברי בנט מדובר ב"שינוי הסטורי" - האמנם מדובר בשינוי לטובת ההורים?

לפני מספר ימים קיבלו מנהלי בתי הספר בחינוך הדתי הודעה על הורדת שכר הלימוד במוסדות החינוך הממלכתיים דתיים: בתי ספר יסודיים, חטיבות ביניים, תיכונים, ישיבות תיכוניות ואולפנות כולל מוסדות עם פנימיות.

על פניו מדובר בהקלה משמעותית להורים שיצטרכו לשלם סכומי כסף נמוכים יותר עבור חינוך ילדיהם.

יחד עם זאת מעבר להכרזות ולכותרות על "הפחתת תשלומי להורים", השאלה העיקרית שיש לבחון האם כתוצאה מהורדת שכר הלימוד יפגע החינוך הדתי? התשובה במקרה זה ללא ספק חיובית. נכון להיום תשלומי ההורים בחינוך הדתי מיועדים להעשרה בלימודי הקודש מעבר לזו הניתנת על ידי משרד החינוך, פעילויות תורניות ועוד.

הפחתת תשלומי ההורים ללא מציאת מקור מימון חלופי, תביא בהכרח להפחתה של מספר שעות לימודי הקודש בבתי הספר הדתיים, קיצור שעות הלימודים וכמובן לפיטורי מורים. אמנם ישנם בתי ספר דתיים בהם כמעט ואין העשרה תורנית אולם בפועל מתברר כי מרבית ההורים בחינוך הדתי מעוניינים בהעשרה תורנית ובתגבור שעות קודש מעבר לאלו הניתנים על ידי משרד החינוך ואת כל אלו צריך לממן.

ה"הישג" של הבית היהודי הינו פופוליסטי בלבד ונראה שנעשה ללא בדיקה מעמיקה של דרישות וצרכי ההורים בחינוך הדתי. לא נעשתה כל בדיקה מקיפה מה הסיבה לתשלומי ההורים הגבוהים בחינוך הדתי וכמובן בחינה מה מבין כספים אלו ניתן לבטל.

אין פלא שההחלטה על הפחתת תשלומי ההורים מתקבלת בברכה על ידי ההורים כי הרי כל אחד מעוניין להקטין את הוצאותיו. יחד עם זאת אם ההורים היו יודעים שבעקבות הפחתת תשלומי ההורים, מספר שעות לימודי הקודש יפחתו באופן משמעותי או שיפוטרו מורים רבים במערכת החינוך הדתית, ספק רב אם ההורים היו רואים בכך כ"הישג" של הבית היהודי.

תמוה עוד יותר מדוע ה"הישג" של הבית היהודי הגיע חודש לפני שנת הלימודים ובזמן שבמרבית המוסדות שובצו המורים ונקבעה תוכנית הלימודים לשנה הבאה.

כאשר רוצים לשנות דבר כל כך בסיסי ויסודי במערכת החינוך הדתית יש לעשות זאת בצורה מושכלת ובהדרגה וכמובן תוך השגת מקור תקציבי חלופי שיאפשר המשך חינוך ילדינו ללא פגיעה באיכות החינוך.

מ“הבית היהודי“ נמסר בתגובה:

”מהלך הפחתת שכר הלימוד בחינוך הממ״ד הוא מהלך היסטורי מעניק שקיפות מלאה להורים עבור מה הם משלמים ומפחית את שכר הלימוד לכל בית בציונות הדתית. ועדות רבות ישבו עד היום וקיבלו מסקנות שמעולם לא יושמו. אנו הבטחנו וקיימנו והכן השינוי הגדול יצא לדרך. יחד עם זאת אנו בשיח מתמיד ושוטף מול מנהלי רשתות ומוסדות החינוך ודואגים לצרכים היחודיים של מוסדות החינוך בציונות הדתית על מנת שמערכת הלימודים לא תיפגע“.