הסרטון של בנט: הוא לא ממש עושה

פרסומת של הבית היהודי שמסתיימת ב"הוא מה זה חתיך במציאות"חצתה את הקו הדק שבין ניסיון לדבר בשפה עדכנית לבין אימוץ של שפה שלא בה הציבור הדתי במדינת ישראל רוצה לדבר.זה לא זה

חדשות כיפה רועי זמיר 04/01/15 11:42 יג בטבת התשעה

הסרטון של בנט: הוא לא ממש עושה

סרטון בחירות חדש של הבית היהודי רץ ברשת ומחזק אצלי את התחושה שמשהו בבית היהודי לפחות עבורי קצת הלך לאיבוד.

אני ממש לא מגדיר את עצמי חרד"ל, מחזיק בעמדות ליברליות יחסית למגזר אבל קשה לי מאוד להזדהות עם הירידה נמוך בשביל לקושש מנדטים. נכון, שיש צורך משמעותי להתעדכן וקליפים של נוער בחולצות לבנות ודגלים צועדים ורוקדים ביום ירושלים הם כבר ממש ננינטיז וכבר אין להם מפוטנציאל ויראלי גדול, אבל מכאן ועד למה שמניחה הציונות הדתית בחלון הראווה הפוליטי שלה המרחק עדיין גדול מאוד.

הבית הכי מפורסם היום במדינת ישראל הוא בית האח הגדול, זו תכנית שמביאה רייטינג , אבל האם זה אומר שהיא תכנית טובה, האם זו תכנית שלאורה היינו רוצים (דתיים ושאינם דתיים) לחנך את ילדינו, המכנה המשותף הרחב ביותר נמצא לפעמים במקומות נמוכים וגם אם באופן אישי לפעמים אנחנו מתחלקים לשם, זו ממש לא יכולה להיות ספינת הדגל. כשמפלגת הבית היהודי משתמשת בכוכבי בית האח הגדול כדי להביא רייטינג ולהפוך ויראלים כבר נעשה קשה להכריע האם נכנסנו אל הבית הנכון. המטרה אינה מקדשת את כל האמצעים ובטווח הרחוק הישגים שהוסגו מתוך חנופה ולא עומדים על בסיס ערכי איתן, יתמוססו.

האמת היא שבתשדיר גם אין ממש מפלגה, יש רק בנט. המותג הפך להיות האדם ולא הדרך, גם כאן אי אפשר להתכחש להצלחה ולעובדה שמדובר באדם מוכשר שהביא קבלות בדמות מנדטים, אך האם נכון שתנועה כל כך תוססת מתבטלת אל המנהיג ולובשת את דמותו, האם האמירה שלנו לחברה הישראלית היא, "בנט"?. אין בדברים כוונה לפסול אותו חלילה או להטיל בו דופי, אבל הצבעה למפלגה צריכה להיות ביטוי לשייכות לדרך ולעמדות ולא לאדם. זהו בדיוק הבדל בין מפלגות אווירה לתנועות שורשיות.

פרסומת של הבית היהודי שמסתיימת ב"הוא מה זה חתיך במציאות" ו"אפשר להזמין אותך לדרינק" חצתה את הקו הדק שבין ניסיון לדבר בשפה עדכנית, בין כוונה חיובית לכלול בתוך המפלגה דמויות ערכיות שאינם שומרות תורה ומצוות לבין אימוץ של שפה שלא בה הציבור הדתי במדינת ישראל רוצה לדבר, זו גם לא השפה שהעם בישראל מצפה לשמוע מאתנו. גם אם לא מצטטים בקמפיין בחירות פסקאות מ"אורות" של הרב קוק עדיין יש מרחב תמרון גדול מספיק.

יש שחשבים בטעות שבאמצעות הסרטונים האלו אנחנו "יורדים אל העם", למעשה אלו בסופו של דבר מדובר בסרטונים מתנשאים מאוד. גם הסרטון הזה וגם הסרטון הקודם (לא מתנצל) מציגים חילונים ותל אביבים בצורה סטראוטיפית, ממש כמו אלו מהשיחות של הרמי"ם בישיבה או באולפנה, סוג של קריקטורות מדומיינות ומוקצנות והצגה שכזו לא עושה, אם הבית היהודי באמת רוצה לרדת אל העם היא לא צריכה לייצר אווירה לייטית אלא לקדם עמדות שבאמת יקדשו שם שמיים ויפתחו את השערים בסוגיות כמו גיור, רבנות, כשרות וכו', דווקא שם היא עדיין חרד"ל..