הספד לרב ליכטנשטיין: גדול הדור ואוהב אדם

הרב מאיר נהוראי, יו"ר בית הלל ואחד מתלמידיו של הרב אהרון ליכטנשטיין מספיד אותו

חדשות כיפה הרב מאיר נהוראי 21/04/15 15:05 ב באייר התשעה

הספד לרב ליכטנשטיין: גדול הדור ואוהב אדם
דוברות בית הלל, צילום: דוברות בית הלל

טבעו של עולם, שכתלמיד אפתח בשבחו של רבי ומורי המובהק אודות גדלותו בתורה. אכן הרב אהרן ליכטנשטיין היה גאון בתורה, בעל ידע מקיף ומעמיק בכל תחומי התורה אולם בוחר אני להתחיל דווקא מזווית אחרת. בהיותי בישיבה התגלו אצל אשתי סימנים של מחלה קשה. לא ידעתי מנוח לנפשי וכאבי היה גדול. האדמה רעדה והבלבול היה עצום. כאשר סיפרתי לרב מיד נרתם לעזרה. התייעץ עם רופאים מארה"ב וניסה לדלות מידע חדש ועצה טובה. בכל הזדמנות דרש וחקר, שאל ודרש בשלומי ובשלום רעייתי. וסיפור נוסף, בתקופה שהתגורר בירושלים היה לוקח טרמפיסטים מגוש עציון לירושלים. הימים הוא יפים, האווירה באותו הזמן היתה נוחה. לא היו חומות בבית לחם ולא מחסומים בין גוש עציון לירושלים. ואכן באחת מן הפעמים העלה לרכבו אישה ערבייה מהאזור. לאחר שהגיע לצומת המבוקש ירד מהרכב והוציא את חבילתה הכבדה על מנת לעזור לה.

שני סיפורים קצרים שמשקפים נכוחה את אישיותו הגדולה והענקית. אהב כל אדם באשר הוא אדם, ודאג לכל תלמידיו בעת מצוקה וכל זאת ברגישות גבוהה ובמוסריות אין קץ. על אף עיסוקיו הרבים מצא זמן להתייחס לכל תלמיד שידע עליו בעת מצוקתו וקשייו. שקוע עמוק בלימוד תורה ויחד עם זאת אכפתי רגיש ובעל מסירות גבוהה. היה מסור לעבודתו בישיבה עד אין קץ בכל הזדמנות העביר את שיעוריו הרבים ויחד עם זאת התבונן בצורה מעמיקה ובראייה מחודדת על הנעשה ברשות הרבים. כאשר הרב היה מעביר שיעור, הוא היה נושא בידיו ערמה גדולה של ספרים על מנת לצטט מתוכם את המקורות. הרב לא היה מוכן שיעזרו לו לשאת את ספריו הוא הלך במהירות עם ערמת הספרים. שיעוריו היו ארוכים בנויים לתלפיות ורק מי שנשאר במסע הארוך היה יכול לראות מגדל של תורה מדבר דבור על אופניו. במהלך השיעור פירק את הסוגיות, העמיד את שיטות הראשונים והאחרונים והיתה הרגשה שזכינו לביקור בבית מדרשם של תנאים ואמוראים. נשזרה משנה סדורה של מסורת רב דורית מהתנאים ועד גדולי האחרונים. הרצאת הסוגיה היתה בניתוח אנליטי מופלא. הרב פירק מוקשים מיותרים והפריח לאוויר קושיות מיותרות על הסוגיה. הרב לא נרתע להביע את דעתו בפרשיות כואבות כטבח סברה ושתילה, ורצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל. באותה העת עמד בבית המדרש וזעק מתוך קירות לבו, פניו האדימו וכל הנוכחים זיהו במנגינה של דבריו אמת צרופה.

בהיותי תלמיד בישיבה למדתי פרק חשוב באמרה המפורסמת - נאה דורש ונאה מקיים. זכיתי לשמוע שיעורים בנושא כיבוד אב ואם לא רק מתוך הספר אלא ממעשיו. מסירותו העצומה לאביו החולה בין כתלי הישיבה ראויה להערצה. לא היה מוכן להיעזר בשליחים ועוזרים אלא הוא בעצמו היה רוכן מתחתיו ועוזר בכל מה שנדרש.

כיום אני מלמד באחד ממוסדות ישיבת הר עציון - בית מדרש לנשים במגדל עז. כתליו של בית המדרש ספוגים בתורתו של הרב, ויסודותיו של בית המדרש נוסדו מתוך חלום וחזון של הרב. עוד לפני ארבעה עשורים כשלימוד תורה לנשים לא היה נפוץ, חלם הוא על העמדת תלמידות חכם נשים שיודעות תורה ומעמיקות הן בתורה שבכתב והן בתורה שבעל פה. זו דוגמא מופלאה לאומץ לב, יצירתיות, ופריצת דרך מתוך אמונה באמיתתה.

גם פרק בחינוך לימד אותנו הרב. בעודו ראש ישיבה עסוק בכל שעות היממה, מלא וגדוש בשיעורים ועשייה, לא נפקד ממנו לרגע היחס האישי החם והאוהב לרעייתו טובה שתחיה וילדיו ונכדיו. היה דורש בשלום כל אחד ואחד, לומד בחברותא ומקדיש לכל אחד מזמנו היקר כפי שצריך כל אב וסב לנהוג. עוד בהיותי נער צעיר בישיבת נתיב מאיר ראיתי בבית המדרש דמות שבאותה העת היתה אנונימית, לומדת עם בנו בחברותא ואכן זה היה מו"ר הרב אהרן. לימים הבנתי כמה מאמץ נדרש בשביל להגשים חלום של לימוד משותף עם הילדים. לצערנו בימים שכולנו עסוקים זה מאתגר להשקיע בבית ובמשפחה.

בארגון בית הלל חברים רבנים רבים שהם מתלמידיו ואף רבניות שלמדו מתורתו. אנחנו משתדלים להפיץ את הרוח שספגנו בישיבה ולהביא לידי ביטוי ערכים שספגנו בישיבה.

כאשר בקרתי אותו בימיו האחרונים וכוחו בל עמו נפגשתי עם פנים טהורות, וחיוך עדין. אנו נפרדים מאחד מגדולי הדורות, מגדלור של תורה ומוסר, אוהב את האדם, אוהב תורה בכל נימי נפשו, ואוהב את ארץ ישראל ומדינת ישראל.

יו"ר ארגון רבני בית הלל ותלמידו של הרב ליכטנשטיין זצ"ל