הניחו את הסמארטפון והיו נוכחים

מן הראוי והנדרש שאנו, אנשי החינוך והורים, נלמד את ילדינו לעשות שימוש מושכל באמצעים הטכנולוגיים. אנו צריכים להתפנות לטובת הדברים החשובים באמת

חדשות כיפה איתי גרנק 01/09/14 15:39 ו באלול התשעד

הניחו את הסמארטפון והיו נוכחים
Shutterstock, צילום: Shutterstock

לפני מספר חודשים תחזיות רבות בעולם הטכנולוגיה הראו שצעירים מרחבי העולם עוזבים את רשת פייסבוק לטובת פלטפורמות אישיות וסגורות דוגמת וואטסאפ. במידה מסוימת הייתה תחושה שאנחנו חוזרים לימים בהם הפרטיות חוזרת למרכז. התבדינו, רשת פייסבוק קיימת במלוא הדרה, צעירים רבים נמצאים בה, ואין ספק שגם במגזר הדתי-לאומי נהנים ממנה ומפלטפורמות ומכשירים אלקטרוניים חדישים. בעוד כשבוע ישיקו בחברת אפל את מכשיר האייפון 6. במקריות מוחלטת בשבוע בו אנו מציינים את פתיחת שנת הלימודים, יציינו בעולם את צאתו של המכשיר החדש מבית אפל. אין חולק על כך שמייסד אפל, סטיב ג'ובס ז"ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג המציאו דברים גדולים, וכי המצאותיהם שינו את חיינו, גם אם ישנם ביננו שחולקים על כך.

מן הראוי והנדרש, שאנו, אנשי החינוך, מתנדבים, מנהלים, מורים והכי חשוב הורים, נלמד את ילדינו לעשות שימוש מושכל בכל אותם אמצעים, בייחוד לאור פתיחת שנת הלימודים כאשר תחושת התחדשות עוטפת אותנו מכל עבר, אנו צריכים להתפנות לטובת הדברים החשובים באמת.

כמנכ"ל זהות- איגוד המרכזים לזהות יהודית יוצא לי להיתקל מידי שבוע במאות אנשים בכל הארץ, מהדרום לצפון: אני נפגש עם מדריכות במרכזים, מנהלים והורים לילדים בבתי ספר בהם אנו פועלים. רבים מהם בעלי מכשיר טלפון חכם, רובנו כאלה. רבים מהם גם נמצאים בתדירות גבוהה ברשת פייסבוק, למען האמת- גם אנחנו. אולם, למרות כל התחזיות השליליות והשהות המוגברת ברשתות חברתיות, אני אופטימי. יש הרגשה שאותה פרטיות שהזכרתי בראשית דבריי קרובה לחזור. הרשתות החבריות במתכונתן הנוכחית זמנן לדעוך, והמכשירים? כמה שדרוגים עוד ניתן לעכל, יש סוף לחידושים שאנחנו כבני אדם יכולים לאמץ לחיקנו. כעת, דווקא בפתיחת שנת הלימודים זה זמן טוב לנוח ולהניח לחידושים הטכנולוגיים, זהו זמן טוב להיות עם החברים והמורים, בלי וואטסאפ ובלי סטטוס בפייסבוק, זה זמן טוב להכיר את החבר הטוב שיושב לצדך בספסל הלימודים, ולהקשיב למורה והמדריכה שמעבירות תוכן ערכי-חינוכי. פתיחת שנת הלימודים זהו זמן טוב להניח את הסמארטפון ולהיות נוכח במקום בו אתם נמצאים, נוכחות מלאה. שתהיה שנת הלימודים מוצלחת לכל תלמידי בית ישראל.

הכותב הוא מנכ"ל זהות-איגוד המרכזים לזהות יהודית