"המאבק לקידום מעמדן של נשים מתחיל בהכרה שהאישה היא הריבון על הגוף והנפש שלה"

לקראת יום האישה הבינלאומי, יו"ר סיעת הבית היהודי וח"כ שולי מועלם, בטור מיוחד ל'כיפה' בו היא מדברת על המאבק בזנות: "זו תופעה שחייבת לקבל התייחסות הולמת על מנת להוקיע אותה"

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 08/03/16 10:50 כח באדר א'

"המאבק לקידום מעמדן של נשים מתחיל בהכרה שהאישה היא הריבון על הגוף והנפש שלה"
דוברות, צילום: דוברות

לתקן עולם במלכות שדי הוא אחד מאבני היסוד של הציונות הדתית. את מפעלותיו החברתיים של הציבור הדתי לאומי ניתן למצוא על כל נקודת במפת ישראל מהצפון עד הדרום מהגרעינים התורניים, מעונות אמונה, בת מלך ועוד.

את המושג 'צדק חברתי' הציונות הדתית מכירה לא רק מהשנים האחרונות, לעומת זאת במגרש זכויות האדם המצב מעט פחות אופטימלי. הפעילות של הארגונים החברתיים מתמקדת בצדקה ולא בצדק ופחות נוגעת בסוגיות הקשות והאפלות של מדינת ישראל.

דווקא היום, יום האישה הבנילאומי, ראוי להעלות לדיון ציבורי את הסוגיה הקשה ביותר של ניצול נשים - הזנות. בעוד ביום זה מדובר רבות על 'הבעיות הגלויות' של נשים בין אם בשוק העבודה למשל או הטרדות מיניות, הזנות היא תופעה שחייבת לקבל התייחסות הולמת על מנת להוקיע אותה ולמגר אותה.

בחודשים האחרונים נחשפנו לסיפורים קשים של נשים במוקדי זנות בתל אביב. סיפורים אשר חשפו עולם אפל של ניצול, השפלה, החפצה ואיבוד צלם אנוש. רבות דובר על אלמנט הבחירה "במקצוע". כשאנחנו יודעים שרוב הנשים נפלו לזנות בגיל 14 ורובן עברו התעללות מינית בילדותן, מובן עד כמה הן צריכות גלגל הצלה ולא דחיקה לשוליים.

כשמדברים על תיקון עולם. התורה מצווה עלינו להגן על היתום והאלמנה המהווים יצוג סמלי של השכבות החלשות יותר. דברי הנביאים תובעים מאתנו לקיים חברה מוסרית, לתקן עוולות ולדרוש צדק. בעיני, הציונות הדתית אמורה להיות בחוד החנית של המאבקים האלו, אין קידוש ה׳ גדול מזה.

אחת המשימות החשובות המונחות על שולחני היא החוק להפללת לקוחות זנות, אותו אני וזהבה גלאון מקדמות בכנסת. אני מאמינה כי חוק זה יכול לסייע להקטין משמעותית את ממדי הזנות בישראל. בנוסף, החוק יסייע למגר את המופעים החדשים והמתוחכמים של הסחר בנשים אשר מתעוררים להם מחדש אחרי שמדינת ישראל כבר הצליחה לחסל כמעט לחלוטין בעקבות איומי מחלקת המדינה האמריקאית. החוק מתבסס על מודל המיושם בשוודיה משנת 1999 בהצלחה רבה. ב-2010 פרסמה ממשלת שוודיה הערכה של 10 השנים הראשונות של החוק. הדו”ח אמנם הכיר בכך שעדיין קיימת עבודה רבה, אך ממצאיו היו חיוביים באופן גורף: זנות הרחוב ירדה ב-50% כתוצאה ישירה של הפללת הלקוחות. מספר הלקוחות פחת ב-80%. המשטרה, שביקרה את החוק בתחילת דרכו, מאשרת שהחוק עובד היטב ופוגע גם במארגנים אחרים, כגון סרסורים וסוחרים בנשים, המוצאים בשבדיה סביבה לא נוחה לפעילותם. נתוני המשטרה הפלילית הלאומית מצאו כי שבדיה היא המדינה היחידה באירופה שבה זנות וסחר למטרות זנות לא גדלו בהיקפם בעשור האחרון.

למאבק בזנות שותפים ארגונים ופעילים דתיים וחילוניים, ימנים ושמלאנים אשר מבינים את ההרס רב הממדים שהתעשייה הזו גורמת. ראשית, ההתעללות בנשים אשר מנוצלות ומוחפצות ואף נופלות לסמים כדי לא להרגיש ומשם הדרך למוות קצרה. נשים אשר הגיעו למקלטי שיקום הראו סימני פוסט טראומה קשים ואף חבלות גופניות נוראיות. שנית, תעשיית הפשע במעגל הסובב של סמים, אלימות, גניבות וונדליזם בשכונות אשר הופכות למסוכנות יותר ויותר ומהוות פצצה מתקתקת. בנוסף, מעגל הלקוחות אשר מתברר שהם מגיעים מכל שכבות האוכלוסיה. מצב בו אלפי גברים רואים בנשים חפץ העובר מיד ליד פוגע בחוסנה של החברה ובמוסריותה. דווחו מקרים מצערים של הגעת חבורות של חיילים ושוטרים, אבות וילדים ומשתתפי מסיבות רווקים.

"ובערתם הרע מתוככם" - עלינו לקחת אחריות גם על המקומות האפלים יותר של החברה הישראלית. הציונות הדתית חייבת להיות בחוד החנית לקידום שינוי, כן, גם לגבי המקצוע העתיק בעולם. המאבק לקידום מעמדן של נשים מתחיל בראש ובראשונה בהכרה שהאישה היא הריבון על הגוף והנפש שלה.