הכל כדי לא לחזור על הטעות עם תקומה

אם זה תלוי בנפתלי בנט, הרשימה לכנסת הבאה תראה אחרת. את הטעות שלהם הם למדו. וגם מי מפחד להתעסק בסוגיות דת ומדינה?

חדשות כיפה מאמר מערכת 25/12/14 18:36 ג בטבת התשעה

הכל כדי לא לחזור על הטעות עם תקומה
דוברות, צילום: דוברות

תסמונת האישה המוכה

אחת עשר נשים ושתי חברות כנסת התכנסו ביום רביעי האחרון במתנ"ס השכונתי בלוד. המשותף לכולן - הרצון להיות חברה בכנסת הבאה. בניגוד למתמודדים האחרים, סיכויי הנשים להיבחר למקום ראלי ברשימת הבית היהודי לכנסת די טובים, שכן בזכות בנט שוריין להן מקום בכל חמישיה.

בניגוד לתדמית המפד"לניקית הישנה, מאז עידן נפתלי בנט הבית היהודי הפסיקה להתנצל ואת הכנסים שלה היא נוהגת לערוך במקומות בולטים כמו אולמי אחוזה במודיעין, כפר המכביה, אוניברסיטת תל אביב עם כיבוד ותפאורה מרשימה. הפעם הסתפקו כאמור באולם המתנ"ס. כשנשאלו חברות פורום הנשים אם הדבר לא מפריע להם מנעד התשובות נע בין "העיקר שנפתלי כיבד אותנו בנוכחותו" ועד "המתנ"ס זה מקום מכובד".

פורום הנשים בבית היהודי הוא אחד הפורומים החזקים של הבית היהודי או שלפחות ככה הוא מנסה לתייג את עצמו, אבל במבחן המעשה הנוכחי הוא פספס.

כל זה כנראה לא באמת משנה כי את ציבור בוחרי הבית היהודי (וגם את ציבור הבוחרות) הייצוג הנשי ברשימה לא ממש מעניין, מלבד המתמודדות, דובריהם ועוזריהם וקומץ אנשים- האולם עצמו היה יתום. חבל.

לא הצליחו להוציא אנשים מהבית

הכל בשביל להרחיק את החרד"לים

אחרי שברשימת הבית היהודי לכנסת הקודמת כיכבו ארבעת חברי תקומה ויוני שטבון כנציגי החרד"לים, עושה כעת נפתלי בנט מאמצים כבירים כדי להבטיח שהפעם הרשימה תיראה אחרת, ותשקף בצורה יותר נאמנה את הרכב המצביעים של המפלגה כפי שהוא רואה אותה - יותר גבעת שמואל ופתח תקווה ופחות אלון מורה וקרית ארבע.

גורמים בסביבתו של בנט טוענים כי בנט הבטיח למועמדים החילונים ברשימה כי יעזור להם לגייס מצביעים, וכי הפקיד בידיהם את מספרי הטלפון של המצביעים על מנת שאלו יוכלו לשלוח להם מסרים מטעמם. אחרים ספרו כי בנט "עמד על הרגלים האחוריות" כלשונם, על מנת לקיים מפקד בזק למפלגה שנערך בשבוע האחרון, מה שאיפשר למתמודדים החילונים לפקוד בוחרים ולהשפיע על הרכב הרשימה, שכן אלמלא כך סביר להניח שלא שסיכוי הזכיה שלהם היו כמעט ולא קיימים.

את המאמצים של בנט אפשר אולי לראות בסרטון שהפיצה המפלגה השבוע. בסרטונים באתרים מאקו ויוטיוב נראה נפתלי בנט קורא לציבור להתפקד למפלגה (ולא מדובר בסרטון ההיפסטר שהופץ בפייסבוק). כנראה היתה זו רק טעות מכוונת שגרמה לכך שהמפלגה בחרה להשקיע דווקא באתרים החילונים ולא במדיה הדתית ובעלוני השבת.

חילול שבת בהכחשה

"משרד התחבורה 91 נסיעות נוספות בשבת" זעקו הכותרות באתרי האינטרנט הדתיים השבוע. האמת היא שאין חדש תחת השמש. אומנם הכנסת מעולם לא אישרה במו ידיה חילול שבת אבל זה לא מנע ממאות בתי עסק לפעול בשבת, מטוסים נוחתים בבן גוריון, ואפילו את הזבל מפנים בשבת. במרחב הציבורי כבר מזמן לא הרגישו שהיום השביעי בשבוע הוא יום שבתון.

אז מצד אחד המפלגות הדתיות פועלות במרץ לשמור על הצביון היהודי במדינה ומתנגדות לכל חוק שעושה פשרות בתחום וגורף את אהדת ציבור הבוחרים, אבל מן הצד השני המציאות בשטח נקבעת גם בלי הסכמת חברי הכנסת הדתיים.

לגעת בקודש הקודשים ולעסוק בשאלה כיצד תראה השבת במדינת ישראל, הוא ללא ספק דבר הדורש אומץ. הרב מדן עשה זאת כשגיבש עם רות גביזון אמנה משותפת בנושא. יתכן ואמנת גביזון-מדן רדיקלית מידי, אך טמינת הראש בחול לא פותרת את הבעיה, ובטח איננה ראיה אסטרטגית ארוכה טווח. מקסימום שומרת את הכסא לכנסת הבאה. הממשלה הבאה תורכב ככל הנראה מהליכוד-בנט-והחרדים - ספק אם הרכב כזה יצליח להעביר חוקים בנושא, אך תפקידה של הבית היהודי יהיה להציף את הבעיות ולא לחכות שעיריית תל אביב תחוקק חוקי עזר.