הבית היהודי - בית של אשכנזים

אם הבית היהודי לא הייתה אשכנזית במנטליות, אולי היא הייתה מרוויחה משהו מהמשבר בש"ס ואם היה בה מישהו שיכול לדבר לציבור הרוסי, אולי גם מהמשבר בישראל ביתנו. אבל השבט (הלבן) אמר את דברו ושריין מקום לינון מגל.

חדשות כיפה רועי זמיר 30/12/14 10:16 ח בטבת התשעה

הבית היהודי - בית של אשכנזים
דורון ביינהורן, צילום: דורון ביינהורן

סבא שלי זכרונו לברכה עלה לארץ מג'רבה שבטוניס, כל חייו הוא עסק בעשייה ציבורית והיה איש הפועל המזרחי. על אף שהזהות העדתית הייתה מרכיב חשוב באישיותו ובתפיסת עולמו, החל בהקמת בית כנסת טוניסאי, הדפסת ספריהם של רבני טוניס ועוד הוא היה מתנגד חריף לעדתיות ולמפלגות עדתיות, יש בידי מאמר שלו מעיתון הצופה בו הוא יוצא נגד הכוונות להקים מפלגות כאלה, גם תמוך דאגה לאחדות ישראל וגם בגלל שעדה או מוצא אינה תפיסת עולם, ובבחירות אנחנו מצביעים על אידאולוגיה ודרך.

בפועל התברר שהלכה למעשה אנשים אינם נוהגים כך, אנשים מצביעים לא רק עבור העמדות שלהם אלא עבור הזהות שלהם (רעיון קראתי אצל ד"ר חגי משגב). קבוצת ההשתייכות, המקום והיחס שהיא מקבלת הם מרכיב דומיננטי בדפוס ההצבעה.

שתי מפלגות כאלה נמצאות כרגע במשבר, ש"ס וישראל ביתנו. מבחינה אידאולוגית מצביעים רבים בתוכם יכולים למצוא מכנה משותף רחב עם העמדות שמציגה "הבית היהודי". מדובר במצביעים עם נטייה ברורה לימין ואצל מצביעי ש"ס גם עם נטייה גדולה למסורת.

אם הבית היהודי לא הייתה אשכנזית מאוד (גם בהרכב הרשימה וגם במנטליות ובסגנון) אולי היא הייתה מרוויחה משהו מהמשבר בש"ס. אם בבית היהודי היו גם דמויות שיכולות לדבר אל הציבור הרוסי היא הייתה יכולה להרוויח מהמשבר בישראל ביתנו. אבל השבט (הלבן) אמר את דברו ושריין מקום לינון מגל. והנה בפרסומת יושבים להם שלושה גברים אשכנזים ומדברים על הבית של כולנו. אני בטוח שזה לא נעשה בכוונת מכוון, אבל בפועל זה מה שקורה. לבית היהודי יש הרבה עלי תאנה מכל הצבעים והמינים, יש גם (מעט) מזרחיים, אתיופים, רוסים ואפילו דרוזים וערבים שרצים בפריימריס של הבית היהודי, אבל כולם יודעים שהם עושים זאת בלי שום סיכוי ממשי. ובסופו של דבר האשכנזי, התל אביבי הקרייריסט והעשיר, "מלח הארץ של ישראל הראשונה" או במילים אחרות תואם בנט הוא זה שזקוק לשיריון. האם הוא זה שיכול לפנות לקהלים חדשים? כנראה שאחרי שהתפרקה הברית עם לפיד, היינו צריכים יאיר לפיד ימני משלנו. לעומת זאת לרב אמסלם, מי שהוכיח את הערך האלקטורלי שלו, מי שמבטא עמדות זהות לעמדות היסוד של המחנה הציוני דתי אין עדיין מקום בבית, לא לו ולא לכשמותו.

ואגב הברית עם לפיד, לעניות דעתי היא באה בדיוק מאותו מקום, יושבת על אותה הנקודה. שני אנשים שקורצו פחות או יותר מאותו החומר, גדלו באותה ערוגה של סגנון, אורח חיים, מנטליות ותרבות יכולים לגשר על המרחק האידאולוגי העצום, אבל לש"ס או מי שדומים לה כנראה אף פעם לא תהיה ברית עם הבית היהודי, כי על אף שהמכנה המשותף האידאולוגי, ערכי הוא בסופו של דבר הרבה יותר רחב, פער הזהויות גדול מדי.