העדשה של מאיר

האם יש אלוקים לחילונים?

רונן שובל מואשם בהומופוביה, בשמאלנות, בפשיסטיות, ועכשיו הוא גם רפורמי?! הילכו כולם יחדיו? אולי כדאי שמובילי קמפיין ההשמצה יחליטו כבר על איזה קו הם הולכים. תגובה לתומר פרסיקו

חדשות כיפה מאיר אליפור 13/01/15 12:39 כב בטבת התשעה

האם יש אלוקים לחילונים?
cc by Eitan96, צילום: cc by Eitan96

"כנראה שאין אלוהים", אז תפסיקו לדאוג ותיהנו מהחיים שלכם", מצוטט על לוח השעם בביתו של תומר פרסיקו, "חוקר" הדתות. )אתר גלובס, 06/09/2012)

החשיפה הסנציונית של פרסיקו לגבי "רפורמיותו" של רונן שובל, במיוחד בעת הזאת, מעירה את פרסיקו לחיים מאז העיד מטעם ההגנה לטובת קבוצת "אם תרצו תנועה פשיסטית (אז יש)". אתמול ניתנה לפרסיקו הזדמנות פז לתקוף את יו"ר "אם תרצו" ד"ר רונן שובל, לקראת הפריימריז בבית היהודי.

פרסיקו מזהיר אותנו מפני עברו של רונן שובל "יתכן ועברו עיצב אותו יותר ממה שהוא מוכן להודות", ומנסה להציג עבר רפורמי שכזה. הדבר דומה להאשמת חברי ש"ס שבצעירותם נשאו את הפנקס האדום, ולכן היום הם מושפעים מרוח סוציאליסטית, האמנם?!?

העובדות הן, שרונן שובל, תושב אפרת, נשוי לחמוטל, עם כיסוי ראש מלא, דור שלישי בגוש עציון ובנותיו לומדות במוסדות תורניים. לרונן ידע עשיר במסורת ובהלכה היהודית, אותה הוא מקיים בצורה אורתודוקסית, והתנהלותו מעידה על העיצוב האמיתי של רונן. אין ארוחת שבת ללא דבר תורה מטובל בציונות ואקטואליה.

פעילותו של רונן שובל ותנועת "אם תרצו" נגד הקרן החדשה, וקריאתו לפעול לצדק בבית המשפט העליון, הציתה לבבות אנשים ציוניים מצד אחד, והציתה את חמתם של הפוסט-ציוניים מצד שני. הקרן החדשה בשיתוף עיתון הארץ בנוסף לאנשי "זכויות" אחרים מנסים להטיל אימה על יכולתו המופלאה של רונן, שמאיימת על פרוייקט החיים שלהם. הם מבינים מה יקרה ביום שרונן יהיה מחוקק בכנסת ישראל.

רונן שובל, מואשם בהומופוביה, בשמאלנות, בפשיסטיות, ועכשיו הוא גם רפורמי?! הילכו כולם יחדיו? אולי כדאי שמובילי קמפיין ההשמצה יחליטו כבר על איזה קו הם הולכים.

החוקר "פרסיקו, 39, אמנם חובש כיפה שחורה, מניח בבוקר תפילין ו"משתדל לשמור שבת" (אף שהוא אינו מונע מעצמו מלנסוע בשבת), אבל אינו מהסס להצהיר שהוא תומך במאבקם בדת של אישים דוגמת דוקינס וכריסטופר היצ'ינס המנוח. "אני בעד מה שהם עשו בעשור האחרון", הוא אומר בראיון לגלובס. "אני לא מזלזל בדת כמותם, אבל אני חושב שיש בה אשליות שצריך להתעורר מהן".

תגובת תומר פרסיקו: במאמר רחב היקף שפרסמתי בבלוג שלי בתחילת השבוע ניסיתי להתחקות אחר מקורות חשיבתו הדתית-לאומית של ד"ר שובל. הראתי ששובל מקדם תבניות מחשבה שהיו שגורות בין ההוגים הפשיסטים של תחילת המאה העשרים, ביניהם ז'ורז' סורל ובניטו מוסוליני, על פיהם ההיסטוריה הקדומה של העם והאלוהים אינם אלא מיתוסים שימושיים על מנת לעורר באמצעותם רגש ופעולה. הבאתי ציטוטים שמורים, אם אני לא טועה, שכך חושב שובל בעצמו. ציינתי כמעט כדרך אגב ששובל גדל בתנועה הרפורמית, ושייתכן שלכך היתה השפעה על תפיסתו הדתית, ואני עדיין חושב שזאת אפשרות סבירה. מעבר לכך תמוה בעיני ששובל מתבייש בעברו ולא חשף אותו עד כה למצביעי הבית היהודי, ואולי גם לא למנהיג המפלגה. מכאן אני פונה אליו: ד"ר שובל היקר, לתפיסה האנטי-הלכתית יש מקום חשוב בתולדות היהדות המודרנית, ואני שמח שיהיה מי שייצג אותה גם בבית היהודי.