האם השירות הלאומי בתפוצות הוא באמת משימה לאומית?

השירות הלאומי בחו"ל הוא קונצנזוס וגאווה של הבנות הדתיות במגזר שעוברות הכשרה ומיונים רבים לתפקיד. אך האם הוא כזה הכרחי כמו שעושים ממנו? לא בטוח.

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 06/01/16 13:04 כה בטבת התשעו

האם השירות הלאומי בתפוצות הוא באמת משימה לאומית?
stevecadman-cc-by-sa, צילום: stevecadman-cc-by-sa

שירות לאומי בארצות הברית - ואוו, נשמע כיפי ואטרקטיבי, לא? מאות בנות שירות, אם לא יותר אפילו, מנסות להתמיין לשנה החלומית מעבר לגבולות מדינתנו הקטנה. דמיינו לעצמכם שאתם מסיימים את יום העבודה שלכם ואז משקיפים על ניו יורק המושלגת בקריסמס, או משתזפים במיאמי הקיצית או בלוס אנג'לס ההוליוודית, ויש גם את הלוקיישנים הרומנטיים האלה בביג בן בלונדון או במגדל אייפל פריז.

בעמותת בת עמי, בשיתוף עם בני עקיבא מטיסים מדי שנה מעל 100 בנות לשנת שירות חוויתית בקהילות היהודיות בתפוצות. מאז שהייתי בתיכון אני זוכרת שדיברו על שנת שירות מעבר לים בצורה אחרת, נשגבת אפילו. זו עבודה קשה - שלא יהיה לכם ספק בכלל, עבודה לא פשוטה. של חינוך, הדרכה, הנהגה ומסירות לקהילות היהודיות שעכשיו מתמודדות עם תופעות של נטישה של הדת היהודית, עד כדי התבוללות.

יש רק דבר אחד שמאוד לא ברור לי בכל הסיפור. מדוע בנות שירות זכאיות לצאת ולשרת את המדינה בחו"ל כאשר בארץ יש לנו משימות חשובות לא פחות, כמו טיפול בנוער בסיכון או עזרה וסיוע למערכות החינוך המיוחד בבתי ספר וגני ילדים. האם השירות הלאומי בחו"ל הוא עד כדי כך חשוב שחייבים לשלוח לקהילות עשרות ילדות בנות 19 בשביל לעודד חיבור לישראל? יותר מזה, עדיין מוזר לי שבנות השירות הלאומי, שתנאי השירות שלהם די דומים היום לתנאים של חיילים בשירות חובה, ומשרתים בחיל חינוך - אינם זכאים לצאת לשליחות מסוג זה.

ברור לי שאחד מהשיקולים והאינטרסים של המחליטים על כך שבנות שירות לאומי ישראליות ישרתו שנה שלמה בחו"ל, הוא על רקע כלכלי. כלומר, אין ספק שהרבה יותר זול להעסיק בת שירות כמדריכה בבית ספר בקהילה היהודית מאשר לשלוח מורה מנוסה, שעבר הכשרה מקצועית יותר, בשכר יותר גבוה.

לא צריך להיות צבועים ולהתייפף, ידוע לכם שלמרות שבנות השירות עושות עבודה חשובה ביותר, הן נהנות לא פחות מהטיולים ומימי החופשה שהן מארגנות לעצמן. נכון, זה קשה להיות רחוק מהבית, ולבנות השירות בד"כ לא מספקים מנוי לנוסע המתמיד באל על. הן גם צריכות להיות זמינות וקשובות לקשיים והצרכים של הקהילה היהודית אותה הן משרתות. בנות השירות הלאומי צריכות ללמוד להסתדר ולהתמודד עם הרבה דברים לבד, בלי משפחה והורים וזה לעיתים מקשה על השגרה יותר מהכל.

ובכל זאת, בואו ונודה באמת - בנות שירות שטסות לעשות שירותי לאומי במנהטן או בהוליווד ליד השטיח האדום, פיד הפייסבוק שלהן לעיתים נראה כמו חגיגה אחת גדולה יותר מאשר תרומה חשובה למדינה. אני לא אומרת לא לחגוג בכלל, מותר להנות מדי פעם וזה בהחלט רצוי. אבל אם בארץ יש כל כך הרבה תפקידים בהם אנו זקוקים לבנות השירות, אולי אפילו יותר מאשר בחו"ל, אולי צריך לנסות ולחשוב כיצד עושים את זה בצורה קצת יותר יעילה.