האם השבכ צדק ?

האמנם בוצעה השריפה בידי עמירם בן אוליאל, או שהוא הודה בגלל העינויים? כנראה שלעולם לא נדע. הרב איתי אליצור מעלה חשדות משלו

חדשות כיפה הרב איתי אליצור 26/01/16 14:16 טז בשבט התשעו

האם השבכ צדק ?
פרטי, צילום: פרטי

לפני כמה חדשים הודיע בוגי יעלון ש"אנחנו יודעים בדיוק מי עשה את הפיגוע בדומא".
אבל מסתבר שהוא לא ידע. שהרי אחרי ההצהרה הזאת נעצרו כשמונה חשודים (פלוס מינוס, אני לא יודע את המספר המדויק), ואחרי חקירות, עינויים וכו', מוגש כתב אישום רק נגד שנים מהם. מההתנהלות הזאת מסתבר שההצהרה של בוגי היתה הצהרה שקרית. לא ברור אם בוגי שיקר בזדון או שהוא הוטעה ע"י השב"כ (ששיקר לבוגי בזדון). אבל לאור החקירות ומה שקרה בעקבותיהן, מסתבר שלשב"כ לא היה שום מידע בשאלה מי ביצע את הפיגוע. לשב"כ היתה כנראה רשימת חשודים. רשימת אנשים שהשב"כ חושד או מעריך שהם עלולים להסכים לתת את ידם למעשה כזה. כדי לדעת מי מהם אכן אשם, עוד יש לענות אותם קצת, עד שאחד מהם יודה.
נכון, יש רבים. אבל יש פתרון: נענה את כולם, בסוף האשם יודה.
ומה עם היתר? גם להם יש פתרון. נאשים אותם בעברות אחרות.

לאחרונה עלתה הסברה שבגלל האמירה המתרברבת של בוגי הופעל עליו לחץ לסחוט הודאה בכח מפי נאשם כלשהו. לכן לא היתה לו ברירה אלא לענות חשודים עד שאחד מהם יודה במעשה שלא עשה. יתכן, אבל אם כבר בספקולציות עסקינן, יותר מסתבר שההפך הוא הנכון: האמירה המתרברבת שודרה בכוונה. מישהו בשב"כ הבין שלא יהיה לו גב ציבורי כדי להכניס למרתפי החקירות כמה אנשים אקראיים ולענות את כולם עד שאחד מהם יודה. כדי להשיג את הגב הציבורי הזה, שודרה האמירה המתרברבת של בוגי. היא השיגה את ההסכמה הציבורית והמשפטית למעצרים.

חגי סגל, בספרו אחים יקרים, כותב שאחרי פעולת ראשי הערים השב"כ ביקש לעצור כמה מתנחלים ולשבור אותם בחקירה, אבל בגין לא הסכים שיעצרו מישהו שאין עליו מידע קונקרטי. מסתבר שהפעם נקט השב"כ באותה שיטה, וכדי שיאשרו לו להשתמש בה הוא דאג לאמירה המתרברבת של בוגי, שגררה לחץ ציבורי לעצור כבר כמה אנשים.

האמנם בוצעה השריפה בידי עמירם בן אוליאל, או שהוא הודה בגלל העינויים? כנראה שלעולם לא נדע. יש להניח שבית המשפט ירשיע אותו, אבל אין לזה שום קשר עם השאלה האם הוא אכן עשה את המעשה. קשה להאמין שהשופט יצליח לפסוק ביושר. החונטה כבר החליטה, התקשורת כבר החליטה. גם אם יהיו חורים רציניים בראיות, השופט יצטרך הרבה אומץ כדי להודות בכך. וגם אם במקרה זה יהיה שופט עם יושר, אומץ אני לא בטוח שיהיה לו.

אז לא נדע מה היה שם. נצטרך לבחור אם להאמין או לשב"כ או לנוער הגבעות. דילמה קשה. כי אף אחד מהם אינו גורם שאפשר להאמין לו.

אבל דבר אחד אפשר ללמוד מהפרשיה הזאת: גם לפי הערכותיהם וחשדותיהם של אנשי השב"כ, מבין כל נוער הגבעות יש כנראה רק אנשים ספורים שהיו מוכנים לתת את ידם למעשה כזה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן