האם הרב שך צדק?

מטחי הטילים בדרום גרמו למשה רט לתהות אולי צדק הרב שך כשסרב לראות במדינת ישראל כפיתרון לבעיות של העם היהודי

חדשות כיפה משה רט 13/03/12 09:04 יט באדר התשעב

האם הרב שך צדק?
יעקב שמואלי ,ויקיפדיה, צילום: יעקב שמואלי ,ויקיפדיה

הזדמן לי לקרוא השבוע ספר המתאר את השקפתו האידיאולוגית של הרב שך זצ"ל, שהשנה מלא עשור לפטירתו ("איש ההשקפה", מאת אבישי בן חיים). משנתו של הרב שך, שהיה מנהיג הציבור הליטאי ומגדולי התורה בדורנו, מבטאת ביקורת חריפה, קשה ובלתי מתפשרת על מדינת ישראל ועל הציונות החילונית והדתית. גם אם עמדה זו הנה שנויה במחלוקת, וחלקים ממנה הינם בעייתיים ביותר, הרי שהיא מציבה אתגר אמיתי, שלא ניתן להתעלם ממנו. על רקע סיבוב הלחימה המי-יודע-כמה בדרום, וההפגזה המתמשכת, הדברים מקבלים תוקף מחודש.

נקודה מרכזית אחת עומדת בבסיס יחסו של הרב שך למדינת ישראל: המדינה אינה מהווה פיתרון לבעיות של עם ישראל. היא לא ביטלה את האנטישמיות, היא אינה מסוגלת להגן על היהודים, ואולי החשוב (והמדאיג) מכל - אין שום ערובה לכך שהיא תמשיך להתקיים. באופן מפוכח וריאלי עד כדי אי נוחות, מסרב הרב שך להתרשם מכל ההתלהבות סביב "שיבת ציון" ו"קוממיות ישראל", ומכל הלהט המשיחי בו מתייחסים למדינה אנשי הציונות הדתית, ומצביע על העובדות הריאליות שנוח כל כך להתעלם מהן: ישראל היא מדינה קטנה, תלויה בתמיכתה של ארה"ב ומעצמות אחרות, ומוקפת עשרות מיליוני ערבים עוינים, שאינם חדלים מניסיונותיהם להשמיד אותה. לא רק שאין היא מספקת ביטחון ליהודים, אלא להפך - ישראל היא המקום בו נהרגו הכי הרבה יהודים בעולם בשישים השנים האחרונות. האנטישמיות העולמית רק הלכה והתחזקה בעקבות הקמת המדינה, כשהיא סוחפת אליה את העולם המוסלמי, שלאורך ההיסטוריה היה סובלני יחסית כלפי היהודים. כשאנו רואים כיצד עומדת המדינה חסרת אונים מול ההפצצות החוזרות ונשנות של אזרחיה, כשאיראן הולכת ומתקדמת בתכנון "הפתרון הסופי", וכשהאסלאם הקיצוני הולך ומתחזק ברחבי המזרח התיכון - לא ניתן עוד להתעלם מהשאלה, האם אכן מובטח לנו שישראל תתקיים לנצח?

כן, כולנו מכירים את המדרשים הידועים - אבל לצערנו המציאות לא תמיד מתיישרת לפי "פשט המדרש". אפילו נבואות מפורשות עלולות להתבטל, ומי שסומך בעיניים עצומות על מדרש כלשהו, עלול להתעורר לאכזבה מרה.

מה שחסר בעמדתו של הרב שך, זו אלטרנטיבה מעשית למצב הקיים. לחזור לפולין וליטא זה לא מעשי, והעמדה היונית-מתונה בה תמך רק הובילה ליותר שפיכות דמים, ובכך למעשה הפכה את תחזיתו הפסימית לנבואה המגשימה את עצמה (יצוין שהרב שך עצמו התנגד בחריפות להסכמי אוסלו). המודעות לקשיים ולאיומים הקיימים אינה אמורה להוביל לייאוש, פסימיות וכניעה ללא מאבק, אלא דווקא להגברת המאמצים לחיזוקה של המדינה ולהגנה על עם ישראל - הן בתחום המעשי, והן בתחום הרוחני. אם יש חולה במצב מסוכן, הדרך הנכונה היא לא לחבק ידיים תוך נבואות שחורות, ואז כשימות להכריז "אמרנו לכם", אלא לנסות לעשות ככל הניתן להארכת חייו ולרפואתו. אין לנו דרך אחרת.

אבל עם כל ההתנגדות לפסימיות ולראיית השחורות שבעמדתו של הרב שך, עיקרון אחד עלינו לקחת ממנה. עלינו להיות מוכנים גם לאפשרות של "היום שאחרי מדינת ישראל", ח"ו. הרב שך ראה את עצמו כממשיך דרכו של רבן יוחנן בן זכאי, שהציל את עם ישראל שלאחר החורבן, באמצעות ביסוס עולם התורה כמוקד המרכזי של העם היהודי. לשם כך חתר לבודד את הציבור החרדי מכל חיבור והתערבות עם המדינה - לא רק כדי למנוע השפעות חילוניות, אלא כדי לשמר את צורת החיים היהודית שאינה תלויה בארץ ובמדינה, אלא מסוגלת לשרוד ולשגשג גם בתנאים מנותקים, כפי שעשתה מזה אלפיים שנה.

אילו חלילה תחדל מדינת ישראל מלהתקיים (היה לא תהיה. הממ, איפה שמעתי כבר את הביטוי הזה?..), החילונים יתבוללו וייעלמו לפני שנספיק לומר בנימין-זאב-הרצל; הדתיים-לאומיים יעברו משבר אמוני עמוק ומרסק (ע"ע השבר שאחר ההתנתקות); מי שיישארו הם החרדים, שימשיכו ללמוד תורה ולקיים מצוות כפי שעשו כל הזמן. הם נכסי צאן הברזל של עם ישראל, פוליסת ביטוח החיים שחשוב להשקיע בה, על כל צרה שלא תבוא.

כולנו מקווים כמובן שנזכה לראות במהרה בביאת משיח צדקנו, ולעבור מאתחלתא דגאולה לגאולה השלמה; אבל בו בזמן עלינו לזכור שעם ישראל שרד ויכול לשרוד גם בלי מדינה, ושהכוח האמיתי המחזיק אותנו הוא הקב"ה והתורה, לא שום דבר אחר. אסור לנו להפוך את המדינה למוקד חילופי במקומם. בזמנים כאלה, עלינו לחזק את אחינו החרדים ולשתף איתם פעולה, ולא להיגרר אחרי מסע ההכפשות החילוני נגדם; למצוא את המאחד לא רק עם מניפי הדגל הכחול לבן, אלא גם עם כל מניפי דגל התורה, שהיתה ותישאר תמיד מקור כוחו האמיתי של עם ישראל.

הכותב הוא דוקטורנט במחלקה לפילוסופיה כללית בבר-אילן

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן