האם הבית היהודי תשתתף בהונאת הגרים הגדולה בתולדות העם היהודי?

איפה הבית היהודי, שבשמה מצהירה כי היא אמונה על שמירת האינטרסים של העם היהודי במדינת ישראל? איפה המפלגה שבראש חוצות הכריזה על הישגיה בתחום הגיור?

חדשות כיפה עו"ד אלעד קפלן 03/05/15 15:59 יד באייר התשעה

האם הבית היהודי תשתתף בהונאת הגרים הגדולה בתולדות העם היהודי?
באדיבות המצולם, צילום: באדיבות המצולם

בקרוב תקום כאן ממשלה שצפויה, כך התבשרנו במסגרת המו"מ הקואליציוני, לבטל את הנסיון לחוקק חוק גיור, ובזאת לנעול את שערי הכניסה לעם היהודי בפני מאות אלפי חסרי דת, שהגיעו למדינת ישראל מתוך זהות ושייכות יהודית. מדינת ישראל, שבחזונה מבקשת להיבנות על קיבוץ גלויות, בולמת במודע את הטיפול במחדל הגיור הממלכתי, תוך מכירת ציבור המתגיירים תמורת נזיד עדשים פוליטי.

חוק הגיור, שהתגלגל לבסוף לידי החלטת ממשלה, הביא פתרון מאוזן וממלכתי לסוגיית הגיור. החלטת הממשלה ביקשה לאפשר הקמה של בתי דין לגיור בערים ויישובים ברחבי הארץ, שינוהלו על ידי רבני ערים, שהנם עובדי הרבנות, ובכך לאפשר למגוון רחב יותר של רבנים לעסוק בגיור. למעשה, לאורך כל ההיסטוריה של העם היהודי רבנים שונים גיירו כל אחד בקהילתו שלו. זוכרים את סיפורו המכונן של הגר שהתדפק על דלתו של בית שמאי וכשנענה בסירוב הלך להתגייר אצל בית הלל?!

הגם שמפלגת הבית היהודי היתה חלוקה בנוגע לפתרון הרצוי לבעיית הגיור, הרי שלבסוף היא תמכה בהחלטת הממשלה, ובמהלך קמפיין הבחירות אף התהדרה בכך שהיא זו שהביאה לפתרון הבעיה.

מאז התקבלה החלטת הממשלה, לפני כחצי שנה, מגיעות אלינו לעמותת 'עתים' מדי יום ביומו פניות של מתגיירים שמבקשים להתגייר בבתי הדין המקומיים "החדשים", שהיו אמורים לקום מכוחה. לצערנו, עד כה לא אושר אף לא בית דין אחד כזה, למרות הבקשות החוזרות ונשנות שהוגשו למשרד לשירותי דת. עתה אנו מבינים שבתי דין שכאלה לא יקומו לעולם.

מסתבר, שיהדות התורה היא המפלגה היחידה שעבורה הגיור הוא סוגיית מפתח, כתנאי להצטרפות לממשלה. ואילו הממשלה החליטה, שוב, להפקיד את מפתחות הכניסה לעם היהודי בידי קבוצה דתית בדלנית, מנוכרת לחזון הציוני, שאינה מוכנה לקבל לשורותיה אף אחד, עד שלא יראה וישמע בדיוק כמוה.

ואיפה הבית היהודי, שבשמה מצהירה כי היא אמונה על שמירת האינטרסים של העם היהודי במדינת ישראל? איפה המפלגה שבראש חוצות הכריזה על הישגיה בתחום הגיור? המפלגה שאך לפני שנתיים הכריזה על מהפכה בשירותי הדת, זנחה את העקרונות והערכים שחרטה על דגלה והפקירה את הדיון למפלגות שכנראה מחויבות יותר לערכיהן.

דבר אחד חייב להיות ברור לכל אדם ירא שמיים, גם לאלו שלא הסכימו עם החלטת הממשלה: אונאת הגר היא איסור תורה מהחמורים ביותר. אם אכן תבוטל ההחלטה, זאת לאחר שנתיים של דיונים בוועדות הכנסת, תוך הפקרת מאות אלפי עולים מזרע ישראל, תהיה זו הונאת הגר הגדולה ביותר בתולדות העם היהודי. כל מפלגה שרואה את עצמה כמקדמת ערכים יהודים עומדת כעת למבחן.

עו"ד אלעד קפלן הוא מנהל המחלקה למדיניות ציבורית ומשפטית בעמותת 'עתים'

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן