דתי וקפיטליסטי? החירות שלך הופכת אותנו לעבדים

נתאי מורגנשטרן מגיב לאמיר וייטמן שאמר כי הקפיטליזם היא דרכה של הציונות הדתית. "אחרי כל כך הרבה שנים של כלכלה קפיטליסטית אתה חש שוויון באוויר? הקפיטליסטיות גרמה לנו להיות עבדים"

חדשות כיפה נתאי מורגנשטרן 01/05/14 16:40 א באייר התשעד

דתי וקפיטליסטי? החירות שלך הופכת אותנו לעבדים
Shutterstock, צילום: Shutterstock

אמיר וייטמן, ממייסדי התנועה הליברלית החדשה, כותב כיצד לדעתו הציונות הדתית הפכה מחברה בעלת נטייה של שמאל מתון לחברה בעלת אופי קפיטליסטי ימני.

במדינת ישראל כיום יש התפלגות משמעותית בין שמאל וימין מדיני לשמאל וימני כלכלי. דבר זה מתרחש מכיוון שאנשים מצביעים לפי ביטחונם האישי ולא על פי כיסם, זאת בעקבות האיומים מעזה, מסוריה, איראן וכדומה. הדבר עדיין לא הופך אותם לקפיטליסטים המסכימים באופן כלכלי עם אותם אנשים אשר הם הכניסו לכנסת. מדוע אנשים מעדיפים להצביע על פי הביטחון ולא לפי ה'חור בכיס'? על כך ניתן לדון בפעם אחרת.

לפיכך, קביעתך כי הצטרפותם של אנשי המפד"ל לממשלות הליכוד כאינדיקציה לתמיכה בקפיטליזם הינה קלושה. בפוליטיקה כמו בפוליטיקה ישנם חוקים אחרים ואף אחד לא יעלה על דעתו שישיבתם של ציפי לבני והתנועה בממשלה יחד עם הליכוד והבית היהודי מראה על שינוי בדעותיהם לכיוון ימין מדיני.

במאמרך העלית את השפעת ישיבות מרכז הרב על הציבור וטענת כי "גם מבחינה רעיונית, לא מעט רבנים והוגי דעות היום בעלי דעות קפיטליסטיות מובהקות מאוד ועל כן, אנחנו לא מופתעים לגלות שגם בזירה הפוליטית, שני הפוליטיקאים הבולטים, מלבד ראש הממשלה נתניהו, שמביעים בעקביות עמדות התומכות בשוק החופשי הם משה פייגלין ונפתלי בנט".

איני יודע את זהות אותם רבנים יוצאי מרכז הרב עליהם אתה מדבר. כבר תקופה ארוכה שחברי ואני מנסים לדלות בדיל, ואפילו קטן, של דעותיהם של רבנים בנושאים כלכליים וישנו ציבור גדול שעדיין אינו יודע האם 'תספורת' כלכלית כזו או אחרת מותרת על פי ההלכה.

בדבריך הזכרת את ישיבת מרכז הרב שכזכור הקימו את תנועת 'גוש אמונים', יישבו את ארץ ישראל והלכו עם כל מי שיכול היה לסייע להם בנושא של ארץ ישראל. אף פעם, ותתקן אותי אם אני טועה, לא עמד על הפקר 'פירוק ברית' כלשהי עם ממשלה כזו או אחרת בשל נושאים חברתיים או כלכליים. פירוק הממשלה עסק אך ורק בנושאים מדיניים בלבד ועל כן קביעתך כי גם הרבנים בעצמם הפכו לקפיטליסטים תמוהה בעיני כפי שמצידו השני של המטבע לא ידעתי שהרבנים היו סוציאליסטים עד 1977.

לקראת סוף המאמר את חותם את דבריך בנושא החירות ומסביר כיצד המעבר מסוציאליזם לקפיטליזם הינו חשוב, שזו דרכה של התורה - להיות בן חורין. אין ספק שדרכה של התורה הינה להיות בן חורין אך כאן ניתן לחוש בחסרון גדול בנושא השוויון.

האם אחרי כל כך הרבה שנים של כלכלה קפיטליסטית אתה חש שוויון באוויר? כאדם בעשור השלישי בחייו יש לי את אותם הכלים להתחיל את חיי הכלכליים כפי שניתנו להורי? האם יש לי את אותם הכלים אשר ניתנים לטייקון? האם אקנה בית במחיר הגיוני בשנים הקרובות? התשובה לכל השאלות הללו כמובן הינם לא. הקפיטליסטיות עצמה גרמה לנו להיות עבדים. עבדים מודרנים אומנם אך יחד עם זאת עבדים לכל דבר ועניין. אנחנו עבדים של העשירים. הפערים במדינות הקפיטליסטיות בכלל ובישראל בפרט גדלים וגדלים עם השנים ובפועל אנו לא מקבלים חירות. אנשים 'אוגרים' כסף ולא משתמשים בו, מנצלים את הצורך של אחרים להתקיים וכך צוחקים כל הדרך אל הבנק.

אם זוהי החירות שלך אני מעדיף להיות עבד סוציאלי. אומנם הקפיטליזם כביכול נותן אפשרויות לכולם אך דבר זה נשאר בגדר התיאוריה. בפועל המשחקים אינם הוגנים, אין לכולם את אותם הכלים להתחיל בחייהם ובטח שלא לנצח.

כמובן, גם בסוציאליזם ישנה חזירות גדולה כדוגמת ועדי העובדים וכדומה, אך אני מתקשה לקבל את קביעתך לפיה הקפיטליזם הינה דרכה של תורה. דרכה של תורה מבחינתי הינה לעשות פעם ב-50 שנה 'רי-סט' כלכלי, התחלה מחדש. מטרת שנת היובל היא לאפשר מנוחה והחזרת המצב לקדמותו. ללא ה'רי-סט' החשוב הזה, לא הקפיטליזם או הסוציאליזם יצליחו לקחת בעלות על התורה. 'חירות' היא ערך חשוב ביותר אך גם התורה לא נתנה לאף אחד היתר, בשם אותו ערך עליון, להפיכת אנשים חלשים יותר לעבדים.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן