דעה: תרחישי האימה של הגיורים האלטרנטיביים

המחשבה שבענייני כלל ישראל אפשר לקבוע עובדות בשטח כיוזמה פרטית בתקווה שאחר כך אקבל גיבוי - עלולה להיות בכיה לדורות, ותחילת הסוף של מדינת היהודים

חדשות כיפה אבישי גרינצייג 11/08/15 10:43 כו באב התשעה

דעה: תרחישי האימה של הגיורים האלטרנטיביים
shutterstock, צילום: shutterstock

סערת הגיורים האלטרנטיביים. הרב נחום אליעזר רבינוביץ בצוותא עם הרב דוד סתיו והרב שלמה ריסקין ורבנים נוספים הכריזו חגיגית אמש, על הקמת מערך גיור אלטרנטיבי למערך הגיור הרשמי של המדינה ובתי הדין הרבניים שלה.

כצפוי, הכרזה זו יצרה מיד פולמוס שלם. יש המגנים בחריפות, ויש המברכים בהתלהבות. והרוב סתם מבולבל ונוהג כפי המקובל לצערנו במקרים אלו - אם אני חרדי אז אני אתנגד הרי לא מדובר ברבני המגזר שלי (כך שספק אם אפשר לקרוא להם רבנים בכלל), ואם אני דתי לאומי אני אתמוך הרי מדובר ברבני המגזר שלי (וההתנגדות החרדית לא נחשבת, הכל פוליטיקה).

אין בכוונתי להכניס ראשי בשורות אלה לתוך הדיון ההלכתי.

במוקד הסערה נמצאת ההתייחסות של בתי הדין לגיורם של קטנים שהוריהם אינם שומרים מצוות.
קולמוסים רבים נשברו בנושאים האלו - תוקף גירות קטן והחיוב לקבל עול תורה ומצוות כתנאי מעכב על מנת שהגיור יהיה בר תוקף.

איני מזלזל בדעת המקלים, אך חבל שכנראה הם למדו מהחולקים עליהם לא להתייחס ברצינות לחולק.
להלן דברי הרב רבינוביץ בראיון לnrg:

בנוגע למניעים של הפוליטיקאים והרבנים החרדים, שנאבקו לשימור סמכות הגיור בידי הרבנות הראשית, אמר: "אינני יודע מה המניעים שלהם, אבל זה ודאי לא בנוי על שום מקור הלכתי בסיסי".

וכאן התלמיד שואל: האם באמת רק חרדים (חצי שם גנאי במחוזותינו) מתנגדים למהלך? האם באמת הרב סבור שאין שום מקור הלכתי בסיסי שהמתנגדים מסתמכים עליו? הניסיון להציג את דעת החולקים כדעה אינטרסנטית אפילה - מקומם.

אך נעבור הלאה. סוף סוף הגיורים הללו לא יוכרו על ידי המדינה. החוק במדינה אוסר לחתן זוגות שלא על ידי הרבנות הראשית. אם כן, מה יהיה לאחר שמאות אלפי יהודים לפי שיטתם יגויירו?

האם ישיאו אותם בהיחבא בניגוד לחוק, ובלי תיעוד המונע תקלות חמורות ביותר?

על כך ענה הרב רבינוביץ' בעצמו: "בסופו של דבר הממשלה תצטרך להכיר בגיורים של בית הדין. הם כרגע מוכרים בשמיים, אבל אני מניח שאחרי זמן מסויים, כשיראו שיש המונים שמתעניינים בגיורים שלנו, הם יוכרו גם על ידי המדינה".

וגם כאן התלמיד שואל: ואם לא?! האם הרב לקח בחשבון את כל התרחישים האפשריים רק את הרצוי מביניהם? מה יקרה אם לא יכירו בהם? אם הניסיון לעקוף את הרבנות הראשית ולקבוע עובדות בשטח לא יצלח? מי בדיוק יסכים להתחתן איתם? עלולים להיכנס לתוכנו מאות אלפי יהודים לשיטה אחת, וגויים גמורים לשיטה אחרת. כיצד ייראו חיינו עוד עשרים ושלושים שנה כך? מסופקני אם אפילו תלמידי הרב רבינוביץ' יסכימו להשיא נשים שלפי רבנים רבים הן גויות ואולי גם בניהם ילמדו בישיבות של הרבנים הסוברים כך...!

המחשבה שבענייני כלל ישראל אפשר לקבוע עובדות בשטח כיוזמה פרטית בתקווה שאחר כך אקבל גיבוי - עלולה להיות בכיה לדורות, ותחילת הסוף של מדינת היהודים!

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן