דעה: עם שלם בלי בית

יש מי שקיווה ואולי עדיין מקווה שהבית היהודי יגששו שוב וימצאו מקום לקול הייחודי של הרב אמסלם. עדיין לא מאוחר לשריין

חדשות כיפה שלומי פרץ 26/01/15 17:05 ו בשבט התשעה

דעה: עם שלם בלי בית
פלאש 90, צילום: פלאש 90

בעודי שקוד על מילוי טפסי ההגשה של רשימת עם שלם לכנסת ה-19, צלצל הטלפון ועל הצג הופיע מספר שלא הכרתי. מהעבר השני נשמע קול מוכר "שלום. שלומי?", "כן" עניתי. "מדבר בוז'י, בוז'י הרצוג. אנחנו בדיוק יושבים על הרשימה ובבדיקות שעשינו ראינו שצירוף של הרב אמסלם אלינו יגדיל את הכוח שלנו באופן משמעותי, אבל אם הוא ירוץ לבד הוא לא יעבור את אחוז החסימה. אשמח לשוחח איתו כדי לבדוק אפשרות לחיבור. זה חשוב". מיהרתי להעביר את השיחה, אבל איך זה נגמר בסוף אתם יודעים.

בוז'י לא היה היחיד. גם מפלגת קדימה ז"ל השקיעה זמן רב ומאמצים כדי לחבר בין מופז לרב חיים אמסלם. קדמו להם המתמודדים לראשות הבית היהודי. אורלב, הרשקוביץ וגם בנט, חזרו שוב ושוב בראיונות לפני הפריימריז לראשות המפלגה, על רצונם לחבר את הרב אמסלם לרשימת הבית היהודי. הם הפליגו בשבחים ובחשיבות המהלך שיפתח את המפלגה לקהלים חדשים, חרדים, מסורתיים ומזרחיים. באחד הימים שקדמו לבחירות המוקדמות התקשר בנט בבהילות וביקש לפגוש את הרב אמסלם. בפגישה הוא סיפר בכנות שאורלב, המתחרה בו על הנהגת המפלגה, מפיץ שיש לו כבר סיכום עם הרב אמסלם ולכן היה חשוב לבנט להיפגש, להצטלם ולפרסם אמירה ברורה על כוונתו להביא לחיבור בין הבית היהודי לעם שלם מיד לאחר בחירתו. הם אכן הצטלמו והתמונה כיכבה בקמפיין הבחירות של בנט שגם זכה כידוע בראשות הבית היהודי. אבל מאז שבנט כבש את המפלגה בסערה, לא נוצר שום קשר עם הרב אמסלם. לא בצורה ישירה ולא באופן עקיף. הרב אמסלם המשיך בשלו עם מפלגת עם שלם וסקרים ראשונים שנתנו 3-4 מנדטים חיזקו אצלו את ההרגשה שאפשר לעשות את זה לבד. אבל בנט מצידו אפילו לא ניסה.

גם במערכת הבחירות הזו, יש מי שקיווה ואולי עדיין מקווה שהבית היהודי יגששו שוב וימצאו מקום לקול הייחודי של הרב אמסלם. לנוכח תהליך ההתפרקות המואץ של ש"ס יש קהל גדול, חרדי ומסורתי, שמחפש בית נטול מלחמות דרעי - ישי. בנוסף, הרב אמסלם יכול לחזק עבור בנט את האגף המתון במפלגה ולמשוך קולות של מזרחיים שלא מסתפקים בשקד ובן דהן כמייצגים אותנטיים של מורשתם. מתוך כ-45 אלף קולות שהשיגה עם שלם בבחירות הקודמות, רבים הגיעו מאנשי תל אביב ובנותיה, שבנט מכוון אליהם, המחפשים מסורתיות עדינה ומתונה. לא עדן הראל ולא כוכבים אחרים הוכיחו כי הם יכולים להביא איתם כנדוניה מאגר מצביעים כל כך גדול. רשימת הבית היהודי צריכה להתחרות בזו של הליכוד, ליברמן, כחלון, יש עתיד, ש"ס והעם איתנו. שילובו של הרב אמסלם בכל אחת מהרשימות הללו יכול היה במידה רבה להגדיל את כוחה ולרענן את שורותיה. צירופו של הרב אמסלם לבית היהודי ואולי לליכוד, יתן מענה כנגד כל אחת מהרשימות האלה ולסדר היום שהן מבקשות לקדם.

לבנט וגם לנתניהו יש אפשרות לשריין. זה הזמן לתקן.