דעה: מתי החלה ברית בנט – לפיד?

לאחרונה נראים מאמצים ניכרים מצד נפתלי בנט והבית היהודי בכלל להתנער מן הברית עם יאיר לפיד ויש עתיד. אין ספק שמבינים שם שהייתה זו טעות, אך לא בטוח אם מבינים שם את עומק הטעות

חדשות כיפה דב מאיר 01/03/15 14:57 י באדר התשעה

דעה: מתי החלה ברית בנט – לפיד?
פלאש 90, צילום: פלאש 90

לאחרונה נראים מאמצים ניכרים מצד נפתלי בנט והבית היהודי בכלל להתנער מן הברית עם יאיר לפיד ויש עתיד. אין ספק שמבינים שם שהייתה זו טעות, אך לא בטוח אם מבינים שם את עומק הטעות. מבחינתם זו לא טעות אסטרטגית , אלא רק טקטית - זה פשוט מבריח להם מצבעים תורניים. אף אחד לא היה כורת ברית 'בטעות' עם מרצ ואומר אח"כ "לא ידעתי כמה זה יפגע בארץ ישראל". אך בנט יכול לומר ברדיו קול ברמה, בלי למצמץ: "לא ידעתי עד כמה הברית עם יש עתיד תפגע בציבור החרדי".

בנושא הברית בין בנט ללפיד יש צורך לנפץ מיתוס שהשתרש בציבור.

דוברי הבית היהודי חזרו השכם והערב על הטענה שלבית היהודי לא הייתה ברירה אלא לכרות ברית עם לפיד, כיון שנתניהו לא רצה אותם בממשלה ואילו החרדים לא הסכימו ללכת איתם לבלוק משותף. בצר להם הם פנו אל יאיר לפיד ויש עתיד.

אולם כתבה שפורסמה אחרי הבחירות האחרונות מציגה תמונה אחרת:

להלן ציטוטים מכתבה שפרסם זאב קם באתר מעריב nrg ביום כ"ה ניסן תשע"ג (5,4,13) - "מתברר כי הברית בין יו"ר מפלגת יש עתיד, יאיר לפיד, ויו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, התגבשה כבר שלושה שבועות לפני שעם ישראל ניגש לקלפי, בשיאה של מערכת הבחירות. גורמים בכירים ביש עתיד ובבית היהודי אישרו את נכונות הדברים...

המגעים בין שתי המפלגות התנהלו בדיסקרטיות מוחלטת, כשבמסגרתם נוצר קשר ישיר גם בין לפיד ובנט עצמם. גורמים במערכת הפוליטית ציינו אמש כי במקביל, בקמפיין הבחירות הרשמי, תקפו בנט ולפיד זה את זה באופן פומבי. לפיד כינה באותם ימים את מפלגתו של בנט "מפלגת ימין קיצוני". בנט, מנגד, הזהיר בראיונות שהעניק מפני הקמת ממשלת שמאל שתכלול את מפלגתו של לפיד...

עכשיו מתברר כי בעוד השניים התבטאו כך באופן פומבי, מאחורי הקלעים נערכו מגעים לחבירה ולהקמת הברית הפוליטית, לקראת המו"מ הקואליציוני שהחל לאחר הבחירות. בבית היהודי וביש עתיד סרבו אמש להגיב באופן רשמי לדברים".

עד כאן הציטוט מהכתבה שם (ההדגשות אינם במקור). אגב, דברים דומים התפרסמו גם בעיתון 'מקור ראשון' זמן קצר לאחר הבחירות, אם כי שם נטען שהברית נסגרה שבועיים לפני הבחירות.

הדברים הללו מעלים שתי נקודות כואבות:

אמור לי מי הוא בעל בריתך ואומר לך מי אתה - עכשיו בנט מנסה להצטייר כתורני, אך כולנו יודעים מה הם עמדותיו כפי שמשתקף למשל בנאומו המחבק בכנס הקונסרבטיבים, או בכך שבישיבת הסיעה הראשונה (!) הוא הציע לפתוח את הסטטוס קוו ואכן אין לו זכר בהסכם הקואליציוני. לראשונה בתולדות המדינה!

הדברים הללו מעלים שאלה לא קטנה בנושא האמינות של בנט, כלפי הציבור בכלל וגם כלפי הרבנים בפרט, שיש להניח שלא שותפו במגעים וגם להם 'מכרו' כמו לכולנו ש'לא הייתה ברירה'.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן