דעה: מפצחת גרעינים בסיסמאות

לא כל תופעה בגרעינים התורניים אני אוהב. עם חלק מאנשי הגרעינים אני מנהל ויכוחים ועל חלקם גם מתחתי ביקורת בבמות שונות, ועדיין הדיבורים על דיכוי מכוון "בשיטה אשכנזית" מופרכים לחלוטין

חדשות כיפה אלישיב רייכנר 23/12/14 20:52 א בטבת התשעה

דעה: מפצחת גרעינים בסיסמאות
אלישיב רייכנר, צילום: אלישיב רייכנר

קראתי את כתב האישום החמור של אפרת שני-שטרית נגד הגרעינים "האשכנזים" ולפני הכול תהיתי כלפי מי בדיוק היא מפנה את דבריה. האם כלפי הרב רחמים נסימי, מנהל רשת גרעיני 'שעלי תורה' שנולד וגדל בשדרות למשפחה שעלתה מפרס?. ואולי היא מתכוונת ליעקב שטרית בן שדרות שייסד את הגרעין התורני הגדול בשדרות ונושא שם משפחה מזרחי כמו שלה. אולי היא בכלל מתכוונת לאהרון אטיאס יליד לוד שייסד את הגרעין התורני בעיר, הגרעין הגדול במדינה, או אולי לרב דוד תורג'מן, בן דימונה שייסד את הגרעין בדימונה. יתכן והיא מכוונת את דבריה למשה סלומון שעלה מאתיופיה והקים בארץ את רשת גרעיני 'הנני' של בני הקהילה האתיופית, ואולי היא מדברת על הרב אופיר כהן, גם הוא מזרחי, ראש הגרעין באשקלון, גרעין שרובו המוחלט מורכב מבני אשקלון. אני יכול להזכיר גם את הרב מירו דיין, בן בית שאן שייסד את הגרעין התורני בעירו, את משה אוחיון שניהל את הגרעין באופקים, את שמעון חזן מנהל הגרעין בקריית מלאכי, אילן חזן מנהל הגרעין בקריית גת, ועוד רבים וטובים, אבל אני חושב שהנקודה ברורה.

לדיבור הגזעני לטעמי, של שני-שטרית על 'גרעינים לבנים' שאין בהם כניסה למזרחים, אין שום זיקה למציאות. ואם תטען הגברת שני-שטרית שלכל אותם מקימי, ראשי ומנהלי גרעינים מזרחים שהזכרתי, אין תודעה מזרחית, אז נגיע שוב לדיון המוכר והמעייף מיהו המזרחי האותנטי. שני-שטרית משוכנעת מן הסתם שהיא המייצגת האותנטי של הקול המזרחי, אבל כשם שאין לה שום עדיפות על הקול המזרחי תורני שש"ס מבקשת להשמיע, כך גם אין לה שום עדיפות על פני הקול המזרחי התורני שמבקשים להשמיע כל אותם ראשי גרעינים תורנים מזרחים שציינתי בפתח דבריי.

ספרתי לפחות שש פעמים את המילה דיכוי במאמר של שני-שטרית, אבל גם אם היא תכתוב עוד מאה פעם את המילה הקשה הזאת, זה עדיין לא פוטר אותה מלציין עובדות, ולא להסתפק בסיסמאות שחוקות של אנשי הקשת הדמוקרטית המזרחית שליבוי השד העדתי הוא אומנותם ופרנסתם. אני תוהה כמה מתוך קרוב לשבעים גרעינים תורניים הגברת שני שטרית מכירה מקרוב, שהיא מעזה להכליל את כולם בהאשמות חמורות כל כך, ונטולות עובדות.

בשנים האחרונות ביקרתי בקרוב לשלושים גרעינים וראיינתי קרוב למאה מחבריהם (מסע שאת חלקו סיכמתי בספרי 'דווקא שם'). הגרעינים למיניהם שונים ומגוונים וכל דיבור עליהם באופן מכליל כמו שעשתה שני-שטרית חוטא לאמת. לא כל תופעה בגרעינים התורניים אני אוהב. עם חלק מאנשי הגרעינים אני מנהל ויכוחים ועל חלקם גם מתחתי ביקורת בבמות שונות, ועדיין אני מבקש לטעון שהדיבורים של שני-שטרית על דיכוי מכוון "בשיטה אשכנזית" מופרכים לחלוטין. אם שני-שטרית הייתה טורחת ומביאה דוגמאות מעשיות של דיכוי, הייתי יכול לענות לה באופן יותר עניני, אבל היא בחרה להסתפק בהכללות והאשמות חמורות מבלי להיעזר בעובדות כי זה הרבה יותר קל, וממילא גם ללא עובדות אפשר לקבל מחיאות כפיים סוערות מצד הארגונים המזרחים הרדיקליים.

בסיום דבריה שני-שטרית מאשימה את הגרעינים גם בגזלת תקציבים "ממי שמצבם הכלכלי קשה מפאת אותו הדיכוי". גם כאן אני עומד נדהם מול הקלות הבלתי נסבלת שבה אפשר להאשים אנשים בגזל בלי להביא שום הוכחות.

בחודש מאי האחרון הופיעה בעיתון 'כלכליסט' כותרת שקרית שניפק משרד האוצר ולפיה שר השיכון רוצה להעביר מאה מיליון שקלים מעמידר לגרעינים התורניים. הכותרת ההיא כבר הספיקה בשביל להוציא את כל מתנגדי הגרעינים למיניהם למסע התלהמות ושיסוי, אבל בסופו של דבר התברר שמדובר בספין של אנשי משרד האוצר שלא היה קשר בינו לבין המציאות, וכך כבר נכתב בגוף הכתבה.

כתבתי אז ואני כותב גם עכשיו שאם אכן נעשה שימוש בכספים המיועדים לדיור הציבורי לטובת גרעינים תורניים, אמחה ואתייצב באופן אישי כדי להפגין נגד המהלך, ואני מעריך שכך יעשו גם רבים מחברי הגרעינים התורניים. אבל לפני שאני יוצא מהבית, יש לי רק בקשה אחת מגברת שני-שטרית: לדבר אמת. אם יש לך הוכחות לגזלת תקציבים, צייני עובדות.