דעה: לא מקלט בטוח

התגובה הטבעית של ישראלים רבים לאירועים האחרונים בצרפת היא "למה הם לא עולים לישראל, כאן הרבה יותר בטוח". אך האם זו האמת?

חדשות כיפה רועי זמיר 11/01/15 12:44 כ בטבת התשעה

התגובה הטבעית שלי ושל ישראלים רבים לאירועים האחרונים בצרפת היא "למה הם לא עולים לישראל, כאן הרבה יותר בטוח", אנחנו כל כך מורגלים באופן המחשבה הזה ולא שמים לב באיזו מהירות מדהימה אנחנו מצליחים להדחיק חטיפה ורצח של נערים, מלחמה בקיץ, טילים על הדרום ועל מרכז הארץ, פיגועי דריסה וטבח בבית כנסת ולדבר עם יהודי צרפת על ביטחון. מישהו פעם אמר לי שהטרוריסט של השכן תמיד מפחיד יותר, כנראה שהוא צדק. אנחנו צריכים להיזהר מאוד שבטון הדיבור אליו אנחנו פונים אל יהודי צרפת לא תתגנב בטעות נימה של התנשאות שראלית או מנגינה של "אמרנו לכם".

האמת צריכה להיאמר, מדינת ישראל היא לא בהכרח המקום הבטוח ביותר בעולם ליהודים ולא בטוח שאם היו עושים דירוג כזה היא הייתה תופסת את המקום הראשון, מאוד יתכן שיש בעולם אפשרויות נוחות ממנה, עולים שיגיעו לכאן יצטרכו גם לא מעט להזיע תרתי משמע. שלא יובן לא נכון, חלילה עליית יהודי צרפת לישראל היא משאת נפש וחייבת להיות ייעד מרכזי של מדינת ישראל, אבל צריך להיזהר מלאמץ שיח תועלתני מדי, כזה שנובע אך ורק מתוך המצב הנתון ולא שומר על כנות ומהימנות ועלול אחר כך להוביל לתקלות ומפח נפש.

ראשית שאנחנו עושים זאת אנחנו עלולים להחמיץ את העובדה שגם היום יהודי שעולה לארץ מצרפת עושה מעשה חלוצי, גם היום הוא משאיר לא פעם הרבה מאוד דברים מאחור, לעיתים זו ירידה חדה ברמת החיים, לעיתים זו משפחה, תעסוקה, אורח חיים, תרבות, שפה. כל אחד צריך לשאול את עצמו האם הוא היה מוכן בקלות כזו להותיר את כל זה מאחור וגם אם כן האם מנקודת מבט תועלתנית הבחירה הייתה שלו מדינת ישראל (אולי כך הוא גם יחוש יותר אמפטיה למי שנשאר במקום להפנות מייד אצבע מאשימה). עולה מצרפת צריך לדעת שהוא חלוץ, שהעלייה שלו מוערכת על ידינו כמעשה ציוני, שאנחנו לא רואים בו רק פליט אלא ראש חץ.

שנית, הכנה לא מתאימה, פיזור הבטחות שלא מגובות בעובדות בשטח תיצור בעיה לאחר העלייה, במצב כזה האכזבה יכולה להיות קשה מדי, כשמפתחים ציפיות לא ריאליות המפגש עם המציאות האפורה והמורכבת נעשה הרבה יותר כואב.

מדינת ישראל היא הבית הטבעי של עם ישראל, היא משאת הנפש של הדורות, ארץ שדורשת משאבים של אמונה ואהבה (שיש אצל יהודי צרפת בשפע), ההצעה שלנו ליהודי צרפת צריכה להיות לבוא לקחת חלק במשימה הגדולה ורחבת ההיקף ביותר שעמדה בפני העם היהודי ב2000 השנים האחרונות. אנחנו לא יכולים להבטיח כאן ביטחון מוחלט, אבל אנחנו יכולים להציע מקום שלא מאפשר שדברים מעין אלו לא יעברו מסדר היום, מקום בו גם הם יכולים לקחת אחריות למרחש ולא לתלות עיניים בחסדיהם של אחרים, ארץ ישראל נותנת קודם כל מזון ללב לנפש ולנשמה ורק לאחר מכן לצרכים האחרים. יהודי צרפת שייכים לכאן לא בגלל שהם מאוימים (למרות שאנחנו כמובן שותפים וצריכים להיות שותפים בכל דרך למאמץ לשמור על ביטחונם) אלא בגלל שהם חלק מאתנו. ואנחנו מוקירים ומכבדים כל אחד ואחד שבוחר להגיע דווקא לכאן ומעריכים גם את המחיר שהוא נאלץ לשלם.


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368