דעה: כשלון מפלגת החרד"ל

הרבנים ידעו שהם הולכים על הראש של הבית היהודי וש"ס. אבל נראה שזה לא הפריע להם יותר מידי, העיקר להכניס את הצמד שלומי אמוני ישראל לכנסת, ולסייע בתיקון היותר עליון של תחיית האומה בארצה.

חדשות כיפה אלון טננבוים 19/03/15 10:55 כח באדר התשעה

דעה: כשלון מפלגת החרד"ל
פלאש 90, צילום: פלאש 90

עם שוך הקרבות ושקיעת אבק הבחירות, זהו זמן לערוך חשבון נפש ראשוני אודות תוצאות הבחירות. בשורות הבאות אבקש להתבונן לא בניצחון הימין על השמאל, אלא דווקא במה שהתרחש בתוככי השטיבלאך - בקרב הציבור הדתי לאומי, והחרדל"י.

נתחיל מהסוף, מפלגת יחד השמידה כארבע מנדטים של המחנה. זהו הפסד גדול אשר ישפיע בטווח הקרוב על חלוקת התיקים בממשלה, ובטווח הבינוני על ההצבעות במליאה ובועדות. בכל פעם שהאופוזיציה תנצח בהצבעה על חודו של קול, נזכר כי מפלגת 'יחד' קטעה לנו ארבע אצבעות שיכלו להציל את המצב. הכישלון אמנם יתום, אבל ננסה בכל זאת לאתר את הוריו הביולוגיים.

הורתה של מפלגת 'יחד' הייתה בירי בתוך שני נגמ"שים. הראשון, הוא הנגמ"ש הסרוג של הבית היהודי. שם כזכור, הצביע שטבון נגד החלטת הסיעה בחוק השוויון בנטל. הנגמ"ש השני הוא הנגמ"ש של ש"ס, שם הבינו דרעי וישי עם הסתלקותו של הרב עובדיה זצ"ל, כי אין שני מלכים דרים בכפיפה אחת ומישהו יצטרך ללכת. וכך נהיו השניים חסרי בית פוליטי שכניס אותם לכנסת.

מה עושים? מקימים מפלגה בתמיכת רבנים. בברכת הרבנים ליאור, טאו, אבינר, קוסטינר, מאזוז ואחרים הוקמה המפלגה. בנוסף, גויס למילואים גם ברוך מרזל, שאמנם איננו כוס התה של השניים ושל הרבנים, אבל יש לו (לכאורה) כוח אלקטוראלי. הרבנים ידעו שהם הולכים על הראש של הבית היהודי וש"ס. אבל נראה שזה לא הפריע להם יותר מידי, העיקר להכניס את הצמד שלומי אמוני ישראל לכנסת, ולסייע בתיקון היותר עליון של תחיית האומה בארצה. (או משהו פסאדו -קוק בסגנון)

המטרה המרכזית של תמיכת הרבנים ב 'יחד' הייתה קביעת מדיניות בנושאי דת ומדינה. כמובן שמטרה זו לא הושגה, שכן את הכנסת הבאה יראו שטבון וישי בערוץ הכנסת. שוב הרבנים לא למדו מהבחירות לרבנות הראשית, בה הכשילו באופן דומה מינוי בטוח של הרב דוד סתיו כי הוא לא בצלמם ובדמותם. כמו מהמר כפייתי שבטוח שבאסימון הבא הוא יזכה בכל הקופה, הימרו הרבנים במודע על הכל - ויצאו בלא כלום.

המקרה המצער הזה נופל היכן שהוא בין סיפורו של עגנון, 'שני תלמידי חכמים שהיו בעירנו', לבין דברי הגמרא אודות 'שני תלמידי חכמים היושבים בעיר אחת ואין נוחין זה לזה בהלכה'. הרבנים, והציבור התורני יצאו קרחים מכאן ומכאן. ללא נציג אותנטי בכנסת, ותוך כדי ערעור היחסים במשפחה. בפעם הבאה שאחד מרבני 'יחד' יבקש תקציב או עזרה מהבית היהודי, כדאי להפנות אותם ליוני שטבון או לאלי ישי, באיחולי הצלחה ובברכת "חבר אני לכל אשר ייראוך".