דמעת ההומוסקסואל שאין לו מנחם

כיצד נראה העולם מבעד לעיניו של דתי הומוסקסואל? הייתם מוכנים להתמודד עם העובדה ששארית חייכם יעברו בבדידות, ללא זוגיות? גם אם לא מסכימים עם דרך חייהם, צריך להבין אותם

חדשות כיפה הרב אליהו גליל 28/08/14 09:49 ב באלול התשעד

דמעת ההומוסקסואל שאין לו מנחם
Shutterstock, צילום: Shutterstock

כיצד נראה העולם מבעד לעיניו של דתי הומוסקסואל? - אם התשובה ברורה לך, הקורא, אתה מוזמן לדלג על המאמר, אם לא, הנה ניסוי מחשבתי קטן שיעזור לך להיכנס לנעליו של בעל "הנטיות ההפוכות". עצום את העיניים ודמיין שהנטייה הטבעית של רוב בני האדם היא לזוגיות הומוסקסואלית. רק אחוז קטן מהאוכלוסייה, וביניהם אתה, חש משיכה הטרוסקסואלית. כלומר, נשארת עם התפיסה המינית הנוכחית שלך, רק העולם התהפך. התורה, כמובן, מצווה על נישואין חד-מיניים ומכנה "תועבה" את הנישואין הדו-מיניים. אל תפתח את העיניים, "תתמודד"; האם תהיה מסוגל לראות אדם בן מינך כ"בן זוגך"? האם תסכים לקיים אתו יחסים גופניים? ואם לא, איך תתמודד עם העובדה ששארית חייך עתידה לעבור עלייך בבדידות אין קץ לה, שכן אינך מסוגל להתחתן לפי צו התורה? - כזה הוא מצבו של הדתי האורתודוקס שנטייתו היא הומוסקסואלית, בין אם הוא גבר, בין אם היא אישה.

למאמרים קודמים בנושא:

- אני הומו דתי, תתמודדו עם זה

- אתה הומו דתי, תתמודד!

על אף שבמבט ראשון נראה שקשייו של הדתי ההומו אינם שונים מהותית מקשייו של רווק הטרוסקסואל המוצף בפיתויים, מאלו של כהן שהתאהב בגרושה או מאלו של זוג ממזר-ישראלית, האמת היא שיש ביניהם הבדל עמוק. בעוד שהרווק יוכל לשאת לו אישה כשימצאנה (ובינתיים יתמודד עם קשייו, עד כמה שהדבר ניתן ובלי הפחדות מוגזמות), הגרושה תוכל להתאהב בגבר אחר (עד כמה שזה קשה ואפילו חסר-רגישות לאמירה, זה עדיין בגדר האפשר), הדתי ההומוסקסואל לא יוכל להינשא לאהובו, אדם בן מינו, לעולם (לא במסגרת ההלכה האורתודוקסית); אין לו כל אופק בהיר, מוצא כשר או פתרון הלכתי המניח את הדעת. אם לא ינסה להמיר את זהותו, הוא נידון לחיים של עקדה עצמית יומיומית, לניסיון אינסופי; הוא יוסף, אשת פוטיפר ודיוקן האב הנשקף בחלון גם יחד.

בשולי הדברים, הערה לכאורה-לשונית ולמעשה מהותית. דתיים הומוסקסואלים רבים מכנים עצמם "הומוסקסואלים דתיים"; גם אתר האינטרנט הפעיל ביותר בתחום התמיכה והמאבק של חברי מגזר זה קרוי "הו"ד" - ראשי תיבות של "הומואים דתיים". אני חושש שההגדרה הזו עלולה להתוות, אולי מבלי משים, עתיד לא-אורתודוקסי לבני מגזר זה. כיצד? בבסיסה מונחת התפיסה שמיניותו של אדם מהותית יותר מעולמו הרוחני; כינוי זה נותן בכורה לנטייה המינית והופך את אמונתו ודתו של האדם לשניים במעלה. שפה יוצרת מציאות - ומה שמשני בשפה, עתיד להיות משני במציאות; לכן, אם הייתי הומוסקסואל, הייתי מתעקש שיכנו אותי "דתי הומו" ולא להפך.

אלפי בחורים ובחורות התחילו אתמול את שנת הלימודים הראשונה שלהם בישיבה הגבוהה, בישיבת ההסדר, במכינה ובמדרשה. כמה מתוכם יגלו עד שיעור ה' שהם בעלי נטייה הומוסקסואלית? - אני מקווה שכמה שפחות; חייו של הדתי ההומוסקסואל קשים מנשוא. הוא נתון בדילמה קיומית מייסרת, בין טבעו ובין דבר ה'. לא היא ולא שכרה. מכל מקום, אחוז ידוע מתוכם יגלה כי נטייתו המינית שונה מהמקובל. אם נצליח להפנים את מצבו הסבוך של ההומו העשוק, נעזוב את מידת הדין ונוכל לבכות יחד עמו את דמעותיו שאין להם מנחם, ונוכל אף לדון אותו לחסד גם כשיחטא.

הרב אליהו גליל הוא רב קהילה בחו"ל, ראש כולל תורה מציון ובעל הבלוג "בלוגין שאובין".