דמוקרטיה? רק כשזה מתאים לאורלב

לקראת ועידת המפד"ל טוען חבר המרכז, יהודה לוינגר, כי ח"כ זבולון אורלב מנצל את סמכויותיו כדי לכבוש מחדש את ראשות המפלגה

חדשות כיפה יהודה לוינגר 12/06/11 20:01 י בסיון התשעא

דמוקרטיה? רק כשזה מתאים לאורלב
דוד שי, ויקפדיה העברית, צילום: דוד שי, ויקפדיה העברית

עוד לפני הבחירות: הציונות הדתית נקלעה למשבר הנהגה. מועצה ציבורית בראשות האלוף במיל. יעקב עמידרור ובכירים בציונות הדתית התבקשו לטקס עצה ולגבש רשימת מועמדים שתאחד בין המפד"ל והאיחוד הלאומי המקרטעות - למפלגה אחת: "הבית היהודי".

היה ברור לחברי המועצה שאף אחד מהפוליטיקאים הותיקים לא יוכל לסחוב את העגלה, וזו הוציאה צו 8 לרב והפרופ' דניאל הרשקוביץ - שהיה אז דיקאן הפקולטה למתמטיקה ומועמד מוביל להיות נשיא הטכניון, בנוסף להיותו רב שכונת אחוזה בחיפה. מאז לא מפסיקים למרר את חייו. בעיקר אורלב, שחופר מחילות כדי להגיע שוב אל כיסא היו"ר. אחרי שהשועל הפוליטי הותיק הצליח להוריד את יצחק לוי ואחריו את אפי איתם, הוא מנסה עכשיו לעשות את זה להרשקוביץ. ארבע שנים כיו"ר המפד"ל לא הספיקו לו. הוא רוצה עוד.

לפי אורלב, גם מרכז המפד"ל שנפח את נשמתו כדי להקים את הבית היהודי יקום לפתע לתחיה. היה זה דווקא אורלב שהתעמת עם ח"כ לשעבר יגאל ביבי ועם זאב נריה וחברים נוספים באותו כינוס היסטורי שבו החליטה המפד"ל על פירוק מוסדותיה. ביבי, נריה ואחרים ביקשו להמתין עם ההחלטה הגורלית. קודם נתאחד עם האיחוד הלאומי, נראה איך זה הולך ואם הזיווג יצליח "נפתח חשבון משותף".

עד אז אל תפרקו את המפד"ל, התחננו. אורלב, שאז עוד האמין שהמועצה הציבורית תשים אותו בראש, התנגד בתוקף. פשוט לא היתה לו ברירה, כי האיחוד הלאומי לא הסכים לחתום על ההסכם לפני פירוק המוסדות הקיימים במפלגות. עכשיו מבקש אורלב לטעון, שמכיוון שהאיחוד הלאומי החליט להתגרש - אז גם מעולם לא היתה חתונה. על אף שהחופה נערכה ברוב הוד והדר במסיבת עיתונאים שדווחה בכל כלי התקשורת. אורלב טוען שמוסדות המפד"ל לא פורקו. האמת היא, שהתקבלה החלטה על פירוק המוסדות, הדבר פורסם ברבים ואף הוצג לציבור הבוחרים - אבל לא דווח לרשם המפלגות. מעניין למה.

עכשיו הוא טוען שעל-פי חוקת המפד"ל צריך לכנס את מוסדותיה, למרות ששניים מתוך שלושת חברי הסיעה הובאו בכלל מבחוץ ע"י המועצה הציבורית ולא נבחרו ע"י אותם מוסדות. לטענת אורלב, השניים לא נבחרו ע"י המרכז - לא משום שהוא פורק זמן קצר קודם לכן, אלא משום שלא היה די זמן לפני הבחירות לכנס את המרכז. אם כך, מדוע את ההחלטות על כניסה לקואליציה ועל קבלת תפקיד השר לא קיבל המרכז? הרי על-פי חוקת המפד"ל החלטות מעין אלה חייב לקבל מרכז המפלגה.

האמת היא, שאם אורלב היה מכנס את המרכז מיד לאחר הבחירות כולם היו רואים בכך צעד מוזר. הרי כל הציבור ידע, וודאי כל חבר מרכז, שהמוסדות פורקו והעבירו את סמכותם ל"בית היהודי". עכשיו אורלב מנצל את העובדה שהצליח לטרפד במשך שנתיים כל יוזמה של הרשקוביץ ואורבך להקמת מרכז זמני והתנהלות דמוקרטית, והוא מנסה למכור לחברי המרכז ש"בשם הדמוקרטיה" חייבים לכנס את הועידה. הוא גם מסתיר מחברי המרכז כי לפני מספר חודשים נערכה הצבעה בסיעה על המתווה להתנהלות הדמוקרטית והצעתם של הרשקוביץ ואורבך אושרה כהחלטת סיעה ברוב של שניים מול אחד. דמוקרטיה? רק כשזה מתאים לאורלב.

החלטה נוספת שקיבלה הסיעה לאחרונה היא על העברת מימון המפלגות לחשבון שינוהל בנפרד. זאת לאחר שעד כה אורלב ניהל את החשבון באופן בלעדי, וכתוצאה מכך, אורלב, "שישב על השיבר" עשה בחשבון כבתוך שלו וקידם פעולות שונות כרצונו. לעומת זאת, יוזמות שהועלו ע"י הרשקוביץ ואורבך נחסמו כלכלית כתוצאה מהתנגדות ואי שיתוף פעולה מצד אורלב. מלשכת השר הרשקוביץ מסרו לי שלפני קבלת ההחלטה התייעצו עם עו"ד ידוע ומומחה בתחום ופעלו בהתאם לחוות דעת משפטית שהעניק להם, לפיה מי שמוסמך לדווח לכנסת על ניתוב כספי מימון המפלגות הוא בא כוח הסיעה (אורבך) ולא בא כוח המפלגה (אורלב).

לקראת ועידת המפד"ל סקר מיוחד: את מי הייתם רוצים לראות בראש הרשימה? הצביעו עכשיו