גם אחדות יכולה להיות מסווה מעולה לשנאת חינם

חיים אקשטיין מתבונן בקריסתה של ממשלת האחדות ונפילתה של "קדימה" ומבין כי לו הייתה כאן אחדות אמיתית – היא לא הייתה מתפרקת כל כך מהר. אז למה כולם מדברים על אחדות?

חדשות כיפה חיים אקשטיין 23/07/12 19:20 ד באב התשעב

גם אחדות יכולה להיות מסווה מעולה לשנאת חינם
לשכת העיתונות הממשלתית, צילום: לשכת העיתונות הממשלתית

אחד החסרונות הבולטים ביציאה של קדימה מהממשלה דקה וחצי אחרי שנכנסה - חוץ מהחשש להריח עוד פעם בחירות, וחוץ מחוסר החשק לשמוע את ציפי לבני אומרת "אמרתי לכם" - הוא העובדה שגם אנשים בעלי זיכרון קצר זוכרים מה כתבו בעיתונים לפני כחודשיים. גם מי ששכח איך הבני דודים קראו לבן שלהם בברית לפני ארבעה חודשים, גם מי שמנסה להיזכר מאז פסח מה המקום החדש שמצאנו בבית למיקסר, יזכור מה אמרו על "הפצצה הפוליטית" רק לא מזמן. לדוגמה, מי שהטור שלי מלפני חודשיים וחצי היה מספיק חשוב בעיניו, עד שהוא טרח להכניס אותו לתוך הזיכרון שלו - עשוי לזכור עכשיו מה כתבתי על הצעד של קדימה. האחדות היא המצב הטבעי, אמרתי אז, העובדה שמופז החליט פתאום לשתף פעולה עם נתניהו, מעידה על כך שמלכתחילה לא היה ביניהם פער גדול מדי. אנחנו סתם שונאים זה את זה, כתבתי לרגל ימי ספירת העומר, אבל באמת אין סיבה לא להתאחד.

נגמרה ספירת העומר, ותוך שתיים-שלוש חתונות הגענו עוד פעם לתקופה של אבל על שנאת אחים. ובדיוק עכשיו, האחדות הטבעית והמתבקשת הזאת מתפוגגת כלא הייתה.

העובדה שהאחדות הנפלאה הזאת קרסה, איננה מפילה את כל התאוריה; עדיין אין תהום משמעותית שמפרידה בין מופז לממשלת נתניהו, ועדיין כולנו עושים יותר מדי עניין מהבדלים בינינו במקום לשתף פעולה. אין כאן שנאה אמיתית, הבעיה היא שגם האחדות לא אמיתית. יסודה בשיקולים פוליטיים וסופה בשיקולים פוליטיים. וכשהאחדות לא אמיתית, יש גבול למשך הזמן שבו היא יכולה להחזיק מעמד. לא רק במקרה של ממשלת האחדות, אלא בכלל, בחיים.

כששתי קבוצות מוכנות להתאגד, כי כך הן יוכלו לפעול טוב יותר נגד קבוצה שלישית - זאת לא באמת אחדות. עכשיו נוח להן לאחד כוחות, אבל כשתושג המטרה לא יישאר מזה כלום. אין להם מה להתהדר ב"חזית משותפת", “שיתוף פעולה נדיר"; בסך הכל היה להם קשה לארגן פעילות המונית או מחאה ציבורית לבד. היום תנועה א' ותנועה ב' נאבקות כדי לעצור את תנועה ג', מחר ישתנו כמה נתונים במציאות ואז תנועה ג' ותנועה ב' תפעלנה נגד תנועה א'. יפה מאוד שהצלחתם לשים לרגע את המחלוקות בצד, אבל תודו שזה רק לרגע.

כשמגזר מאמץ לעצמו תחביב: לדבר על "אחדות", והוא דוגל בחשיבות האיחוד בין פלגיו השונים, אם כל נושא קטן שנוי במחלוקת גורם לכל צד לחשוב שהצד השני הוא אויב המדינה - זאת לא באמת אחדות. אחדות אמיתית אמורה להיות חזקה מכדי להתפורר במהירות שיא. אם כל כך קל להתפרק, ואם לפירוק כל כך קל להפוך למלחמה עקובה מדם, אז אולי ה"אחדות" הזאת היא סתם נושא שנוח לכתוב עליו שירים, או לבנות סביבו דבר תורה לשבת.

כשכוחות פוליטיים שואפים להגיע לאחדות, והם שבים ומדגישים למה האחדות חשובה כל כך: כדי שתהיה להם מפלגה חזקה בכנסת, זאת לא באמת אחדות. זאת פוליטיקה. אפשר לטעון שיעיל יותר להיות יחד, ואפשר גם לטעון שאפשר להרוויח יותר לחוד, ולא מן הנמנע שאותם אנשים שמעדיפים עכשיו להתאחד יחשבו בהמשך שדווקא עדיף בנפרד. אחדות אמיתית באה מתוך הבנה כנה שזה המצב האידיאלי, לא להתפצל על שטויות.

כשמסתובבים עם גיטרה בתל אביב ושרים, או כשאומרים "שבת שלום" לחילונים שעוברים ברחוב, זה נפלא; אבל שאף בן נוער חדור אידיאליזם לא יחשוב שבזה הוא כבר הגיע לאחדות. זאת עדיין לא אחדות אמיתית. אין כאן עדיין חיבור, עדיין לא נבנה פה גשר בין שני הצדדים. גם כשבוחרים לגור ביישוב שיש בו לא רק דתיים, זה אמנם צעד חשוב מאוד, אבל כל עוד לא חיים ביחד ויוצרים קשרים - העבודה עוד לא הסתיימה. ומי שממהר לסמן "וי", אולי לא חפץ באחדות אלא בצילום יפה של דתי וחילוני ביחד.

כשמנסים לשתף פעולה עם גורמים כלשהם, בתוך הציבור או מחוצה לו, ותוקפים בחריפות את כל מי שמתנגד למהלך - גם זאת לא בדיוק אחדות אמתית. אם אתה באמת מאמין באחדות, לך איתה עד הסוף, ותיישם את מה שאתה מאמין בו על כל אחד. גם אם אתה מרגיש שהוא קרוב אליך מדי, ואתה לא יכול להתאחד איתו, אלא רק עם מי שנורא רחוק מעולמך.

כשמתאחדים מתוך אינטרסים, או כשמדברים על אחדות אבל לא מיישמים, או כשמנסים להתאחד אבל לא מוכנים לעמוד בהשקעה ובמאמץ שהאחדות דורשת, זאת עדיין לא אחדות אמיתית, ולכן אף אחד אינו מתפלא כשהיא מתמוטטת תוך זמן קצר. אחר כך, בתשעה באב, אנחנו מתקשים להבין למה עדיין אין כאן בית מקדש, הרי אנחנו מדברים כל כך יפה על אחדות; אבל מה לעשות שגם האחדות יכולה להיות מסווה מצוין לשנאת חינם.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן