גזענים, גזענים בכל מקום

משה רט מנסה להסביר איך המושג גזענות כבר איבד מזמן כל קשר לגזע, כשהשימוש העכשווי בו לא מכיר באבחנות בין גזע ללאום, דת, או תרבות. כל אפליה היא גזענות. אבל, למה?

חדשות כיפה משה רט 30/06/13 11:19 כב בתמוז התשעג

גזענים, גזענים בכל מקום
תמונת ארכיון - andydr-cc-by, צילום: תמונת ארכיון - andydr-cc-by

הידעתם? אם אתם משקיעים כסף בילדים שלכם, ולא בילדים של אחרים, רק מפני שהם הילדים של אחרים ולא שלכם - הרי שאתם מפלים ילדים על רקע מוצא. במלים אחרות, אתם גזענים נתעבים. תתביישו לכם.

בשבוע שעבר כתבתי פה על האינפלציה של מושג הטרור, וכיצד מנסים להרחיב אותו כך שיכלול לצד מחבלים מתאבדים ומכוניות תופת, גם כתובות גרפיטי וצמיגים מפונצ'רים. (אגב, מאז התגלה שהאחראים לפחות לחלק מאירועי "תג מחיר" הם למעשה ערבים - אז זה אומר שהם טרוריסטים או לא?). ובכן, תופעה דומה, ואף נפוצה יותר, קיימת גם לגבי מושג הגזענות. בימינו לא צריך להיות חבר בקו-קלוקס-קלאן או בהיטלר יוגנד בשביל להיחשב לגזען בעיני הנאורים; מספיק שאתה מגלה העדפה כלשהי כלפי קבוצה מסוימת של אנשים, וכבר תתויג בתואר הבלתי מחמיא הזה, ותיחשב מוקצה מחמת מיאוס. כך למשל, אב שמתנגד לכך שבתו תתחתן עם ערבי, או תושב דרום תל אביב שמתלונן על נוכחותם של סודנים בשכנותו - הם גזענים. למעשה אתה אפילו לא צריך להעדיף או להפלות מישהו באופן אקטיבי: לפי ניר יהב מ"וואלה", למשל, אדישותו של הציבור הישראלי ל"כוכב נולד" הערבי, מעידה על גזענותנו החשוכה (!) לתשומת לבכם.

המושג גזענות כבר איבד מזמן כל קשר לגזע. השימוש העכשווי בו לא מכיר באבחנות בין גזע ללאום, דת, או תרבות. כל אפליה, לא חשוב של מי ומה, היא סוג של גזענות. כך סיפר הרב רונצקי ב"עולם קטן", שבעקבות התנגדותו לשילוב בנות ביחידות הקרביות בצה"ל, הוטחו כלפיו האשמות ב"גזענות". שמעתי גם על מישהו שהגדיר התבטאות מסוימת כ"גזענות כלפי שמנים"... כמובן שזה לא משנה בכלל אם יש סיבות מוצדקות וענייניות להעדפת קבוצה אחת, או להתנגדות לאחרת, כמו בדוגמאות של הערבים והסודנים. המסר התקשורתי מגיב ומתכנת אותנו להגיב באופן פבלובי לחלוטין: אפליה = גזענות = רע!!! וכל טיעון אחר הוא חסר משמעות. בקצב הזה, בקרוב נשמע נהגי מוניות צורחים "יא גזען!" כלפי נהג שחתך אותם בכביש. אם כבר קללה, אז עד הסוף.

במה זכתה הגזענות למעמד החשוב הזה? התשובה היא, כפי שכתבתי בעבר, שבעולמנו הפוסט-מודרני וחסר הערכים, קיימת נקודת משען אחת ויחידה, המוסכמת על כולם: אין להיות כמו הנאצים! הנאצים הם הרע המוחלט היחיד, וממילא קנה המידה היחיד שניתן להגדיר לפיו טוב ורע. ומכיוון שהנאצים, כידוע, היו גזענים - אז מושג הגזענות הפך להיות סמל לרע המוחלט, שאסור להתווכח איתו. קרא למישהו "סוטה", ותואשם מיד בשיפוטיות מתנשאת וצרת אופקים; קרא למישהו "גזען", ותוכתר מיד כאביר הדמוקרטיה. ככה זה כשנאציזם הוא האלוהים היחיד, או האנטי-אלוהים, של החברה המערבית.

וכמו במקרים דומים, גם כאן הופכת האינפלציה של הגזענות את המושג עצמו לחסר משמעות. כולנו, או רובנו, מתנגדים נחרצות לגזענות אמיתית, המשפילה ופוגעת באנשים על רקע גזעם, בלי להתחשב באופיים האישי; אבל כולנו גם מכירים בצורך להעדפה בין קבוצות שונות, וגם לאפליה במקרים מסוימים. אדם מעדיף את ילדיו שלו, פשוט מפני שהם ילדיו; הוא מעדיף את בני עמו, מפני שהם בני עמו, ומעדיף את בני האדם על פני שאר בעלי החיים, פשוט מפני שהם בני מינו (אגב, גם העדפה כזו מסווגת לאחרונה כסוג של גזענות, המכונה "סוגנות"...). שוויון מוחלט בין כ-ו-ל-ם לא קיים, לא עתיד להיות, ולא צריך להיות.

אז מי שמגדיר כל דבר בתור גזענות, בעצם קורא לכולנו גזענים; הוא דוחק אנשים לעמדה בה ייאלצו לומר שאם ככה - אז הם גזענים גאים; ואם כבר הם מוכרחים להיות גזענים, אז למה שלא יהיו כבר גזענים עד הסוף, בלי מעצורים? וכך תושג מטרה הפוכה בדיוק מזו הרצויה, ובמקום לשלול כל צורה של אפליה, תחויב כל צורה של אפליה. תחשבו על זה בפעם הבאה שאתם מכתירים מישהו בתואר גזען.

(ונקודה למחשבה לסיום: מה אם יתברר שגזענות זו נטיה גנטית, כמו שאומרים על הומוסקסואליות? האם במקרה כזה תעלה הדרישה לתת לזה לגיטימציה - או שפתאום יבינו שנטיה גנטית לא מהווה הכשר לשום דבר?...)

לאתר של משה רט