"בני עקיבא" נגד ריאליטי, אבל למי אכפת?

בהכללה ילדותית ופופוליסטית, החליטה ועידת "בני עקיבא" להוציא מחוץ לתחום את כל תוכניות הריאליטי. איזה פסול יש בנציגות מגזרית במאסטר שף? על זה לא חשבו בועידה

חדשות כיפה יהונתן שגב 31/03/13 08:19 כ בניסן התשעג

"בני עקיבא" נגד ריאליטי, אבל למי אכפת?
צילום מסך, ערוץ 2, צילום: צילום מסך, ערוץ 2

תנועת ”בני עקיבא“ חתמה אמש (מוצאי שבת) את ועידת התנועה המתקיימת אחת לארבע שנים. למי שעקב, מדובר היה במפגן מרשים של החלפת דעות, פלורליזם ודמוקרטיה - בטוב טעם וברמה גבוהה ביותר. ההחלטות שקיבלה התנועה נגעו למגוון רחב של נושאים פנימיים וחברתיים, מתוך כוונה להתוות את הדרך לקראת עתידם של בני הנוער ועתידה של ”בני עקיבא“.

אלא שלצד ההחלטות החשובות ועל אף הרגעים המרגשים, ואולי בשל הרצון לזכות לחשיפה ציבורית ותקשורתית, בחרו בתנועה לעסוק גם בשאלת השתתפותם של חניכי התנועה בתוכניות ריאליטי. כן כן, ב“בני עקיבא“ החליטו לקיים פולמוס ולקבל החלטה גורלית: האם התנועה רואה בעין יפה או רעה את השתתפותם של חניכים בתוכניות השונות, דוגמת ”מאסטר שף“, ”דה וויס“ או כוכב נולד.

בתום הצבעה החליטו בועידה, ואני מצטט: ”בני עקיבא קוראת לחניכיה ובוגריה שלא להשתתף בתכניות ריאליטי המחזקות ערכים בלתי מוסריים ובלתי חינוכיים שאינם הולמים את רוח התנועה“.

נו, ומה רע באופיר בן שטרית? (צילום: יחצ)

כך, בפופוליזם טהור ובאבחה אחת, החליטו ב“בני עקיבא“ כי תוכניות הריאליטי - כולן ללא יוצא מן הכלל - מחזקות ערכים בלתי מוסריים ובלתי חינוכיים. סתמו ולא פרשו. מה בלתי מוסרי בהשתתפות בתוכנית בישול כמו מאסטר שף? מה בלתי חינוכי בתחרות כשרונות מוזיקליים דוגמת ”דה וויס“? ל“בני עקיבא“ הפתרונים.

האם ב“בני עקיבא“ לא חושבים כי יש צד של קידוש השם מבחינת השתתפותם של דמויות דתיות בתוכניות השונות? קצת קשה לפקפק בזמן המסך של שושי ושושה הזכורים לטוב מהמירוץ למיליון, בג‘קי ממאסטר שף ובאופיר בן שטרית שהגיעה במקום השני בגמר ”דה וויס“. מי שרוצה את הדתיים על המפה - בפוליטיקה ובתקשורת - צריך לסבול את מחיר ההשתתפות שלהם גם בתרבות הפנאי הישראלית. אני מסכים שאין מקומם של דתיים בכל תוכנית. ”האח הגדול“ עשויה להיות מחוץ לתחום, בהחלט. אבל כך, באופן גורף, להחליט כי הכל פסול ומוקצה מחמת מיאוס? זו החלטה ילדותית.

אני קובל לא רק על עצם ההחלטה המגוחכת, כי אם בעיקר על היומרה מצד ”בני עקיבא“ לקבל החלטה כוללת על כלל חניכיה ומדריכיה. תפקידיה של התנועה הוא לחנך, להתוות דרך, לאמץ לחיקה ערכים ולהנחילם לדורות הבאים. לגייס את הנוער למשימות חברתיות. להפיץ אור. מדוע ולמה מבקשת התנועה לקבל החלטות הנוגעות לחייהם האישיים, הפרטיים והמקצועיים של חניכיה ומדריכיה? הכיצד תפגע התנועה מכך שחניכה תחליט להשתתף בתוכנית כשרונות צעירים? אני יכול לחשוב על הרבה יתרונות, חסרונות לא עולים בדעתי.

ובעצם, בשורה התחתונה, לאף אחד לא אכפת מהחלטה ילדותית שכזו. אני בטוח כי כל מדריך או חניכה שתעמוד בפניהם הצעה קונקרטית, יחליטו לעשות חושבים, וחשבון נפש, ולקבל את ההחלטה הנכונה מבחינתם - שלא תעמוד בניגוד לאורח חייהם ואמונתם.